Súkromné podnikanie je na Slovensku vnímané stále nie úplne pozitívne. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu agentúry GfK pre spoločnosť Amway. Okrem Slovenska sa do prieskumu zapojilo ďalších 44 krajín sveta.
Podiel ľudí, ktorí vnímajú pozitívne možnosť podnikať, sa zvýšil na 58%, čo je o 3% viac, ako v roku 2015.
Slováci sú v tejto otázke napriek tomu veľmi negatívni v porovnaní s ostatnými krajinami. V rámci Európskej únie je priemerný podiel ľudí, ktorí sa pozitívne pozerajú na súkromné podnikanie 74%. Napríklad v Českej republike to je 72%, Slovensko sa celkovo radí zo všetkých 45 skúmaných krajín až na 43. miesto. Negatívnejšie vnímajú podnikanie už iba v Rumunsku a Turecku.
V rámci EU je podnikanie obľúbené v Škandinávii, ale tiež napríklad v Estónsku, Lotyšsku, Švajčiarsku či Holandsku. Pozitívne vnímanie podnikania v týchto krajinách uvádza okolo 90% ľudí.
Rovnako ako vo väčšine krajín, aj na Slovensku vnímajú podnikanie pozitívnejšie mladší ľudia. Ľudia pod 35 rokov výrazne vybočujú zo slovenského priemeru, 71% z nich vníma podnikanie pozitívne. Naopak medzi staršími 50 ročnými má podnikanie dobrú reputáciu iba u 43% respondentov.
Odporúčame tiež: Vrásky okolo úst? Vďaka týmto tipom budú minulosťou
Prieskum sa zameral tiež na podnikateľský potenciál, teda na percento ľudí, ktorí si dokážu predstaviť štart vlastného podnikania. Na Slovensku je tento podiel 31%, čo je 8% pod priemerom Európskej únie. Nižší potenciál majú v Európe, ale napríklad Rakúšania (29%), Nemci (27%) či Bulhari (24%).
Ešte výraznejšie Slovensko v potenciály zaostáva za ostatnými krajinami mimo Európy. Napríklad v USA je potenciál 51%, vo Vietname 58%. Podnikateľský potenciál pritom na Slovensku pomerne stagnuje, drží sa dlhodobo okolo 30% bez výraznejšieho nárastu.
Odporúčame tiež: Ako zatočiť so suchou pleťou v zime?
Slováci sú pesimisti tiež pokiaľ ide o budúcnosť podnikania. Väčšina z nich si myslí, že podnikateľov bude skôr ubúdať alebo ich bude rovnaký počet ako dnes. Iba 19% si myslí, že podnikateľov bude za päť rokov viac. Pesimistickejší v tejto otázke boli iba respondenti v Maďarsku a v Turecku.
Pokiaľ ide o motívy k začatiu vlastného podnikania, Slovákov najviac priťahuje nezávislosť na zamestnávateľovi (44%) a až potom ich motivuje predstava ďalšieho finančného príjmu (36%). Pre 32% je následne dôležitá sebarealizácia a naplnenie vlastných nápadov.
Prieskum bol zrealizovaný agentúrou GfK pre spoločnosť Amway v 45 krajinách sveta na vzorke 50.861 respondentov.
Odporúčame tiež: Aké výhody má prášok zo santalového dreva?