Auto si v zime vyžaduje viac starostlivosti a citu. Problematika ranných štartov a zahrievania motora je opäť aktuálna. Mnoho vodičov stále nevie, čo je správne. Viacerí odborníci totiž radia auto naštartovať a hneď vyraziť. Zohrievanie motora na voľnobehu pred jazdou doslova neodporúčajú. Čo teda robiť? Zahrievať, či nezahrievať?
Kedysi to bolo v mrazoch nepríjemné. Ťažké ranné štarty, mlynkujúci štartér, traktorový chod a smrad zo starších motorov. To všetko z ciest pomaly mizne. Technika sa mení a napreduje. Studené motory bolo kedysi nutné pred jazdou zahriať na voľnobeh. Dnes sadnete do auta a môžete vyraziť. Motory idú pekne a hladko hneď po štarte, ako by sa nič nedialo.
Odporúčame prečítať: Ako si doma vyrobiť malé perníkové chalúpky
Zahrievaniu odzvonilo?
Čím je vonku chladnejšie, tým viac motory trpia. Idú hladko, no olej je stuhnutý a nefunguje optimálne. Žiadať od motora hneď výkon, nie je dobrý nápad. Je určite lepšie počkať, kým olej zredne. Postačí aj päť minútové zahrievanie, kým auto očistíte od snehu a námrazy. Nemusíte dosiahnuť prevádzkovú teplotu (cca 90°C).
Nedávno obehla svet informácia o tom, že auto zahrievať netreba. Opak je však pravdou. Studený motor síce vypúšťa viac emisií, ale rýchly proces zahrievania pod záťažou agregátu nie je dobré riešenie, i keď dosiahnete jeho rýchlejšie zahriatie.
Motor má pohyblivé a pevné časti. Vyrobené sú z rôznych materiálov, väčšinou zo zliatin kovov. Kov vplyvom tepla pracuje, rozťahuje sa. Preto mu rýchla zmena teplôt neprospieva. Pohyblivá časť motora musí byť mazaná olejom. Pre správny chod motora používajte výhradne výrobcom predpísanú špecifikáciu oleja. Olej totiž chladom tuhne. „Studený olej vo vozidle nemá také mazacie schopnosti. Keď vodič hneď motor zaťaží, olej sa nestihne ohriať a v systéme mazania neplní svoju funkciu. Motor trpí,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú a Slovenskú republiku.
Odporúčame prečítať: Arabica vs. robusta - ktorá odroda kávy je lepšia?
Benzín, diesel alebo LPG?
Naftový motor pracuje inak ako benzínový. Dieslový agregát sa zohrieva dlhšie. Preto nie je vhodný na krátke trasy v meste. Na tieto je určite vhodnejší benzínový motor alebo motor na LPG, a to aj za cenu vyššej spotreby. „LPG systémy výrobcovia skvalitnili. Moderné motory zvyčajne štartujú na benzín. Po krátkom zahriatí motora prepnú automaticky na plyn,“ dodal Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car, ktorá je kľúčovým partnerom ProfiAuto.
Odporúčame prečítať: TELO AKO PLÁTNO - o tetovaní od A po Z
Zahrievanie motora pôsobí na auto len pozitívne. Zaručí menšie namáhanie motora, jeho dlhšiu životnosť, komfort teplého interiéru, bezpečnosť v podobe odmrazených skiel a zrkadiel.
Rady na záver
- Zahrievanie motora na mieste je prospešné.
- Ak máte studený motor, vyhýbajte sa vysokým otáčkam.
- Počkajte, kým sa motor zohreje, potom pridávajte viac plynu, špeciálne ak máte turbo.
Odporúčame prečítať: Ako vybrať správny darček? Pomôže vyhľadávač