Vedeli ste, že na Slovensku máme až 23 000 mostov, ktoré dohromady merajú 235 kilometrov? Betónové, lanové, drevené, kamenné, kovové, oceľové, masívne, klenbové, úzke, viacprúdové, lávky, železobetónové, historické, novodobé či ultramoderné – všetky z nich sú výnimočné svojím vzhľadom, funkčnosťou a architektúrou.
Mosty majú viacero funkcií i keď za najdôležitejšiu sa považuje spájanie brehov, a teda zabezpečenie prechodu ponad prekážku. Na druhej strane nám však poskytujú zaujímavý výhľad na okolie a krásy našej krajiny. Od jednoduchých premostení až po technické unikáty a architektonické skvosty – po celom Slovensku môžeme nájsť rôzne lávky, mosty či viadukty. Poďte sa s nami pozrieť na tie najzaujímavejšie.
Neprehliadni: Zabudnuté a neznáme miesta Slovenska: Necháš sa zlákať ich kúzlom?
Drevený most v Kolárove
Kolárovo sa okrem plávajúceho vodného mlyna môže pochváliť i ďalším pokladom – najdlhším riečnym dreveným mostom. Tento titul však získal až po rekonštrukcii v roku 1997, keď sa predĺžil zo 62 metrov na 86 metrov. Neskôr most zastrešili, aby ho uchránili pred dažďom a priamym slnečným žiarením.
Drevený most, ktorý spája brehy Malého Dunaja, bol postavený v roku 1877. Most v 50. rokoch minulého storočia zničili pohybujúce sa ľadové kryhy. Pôvodné piliere mosta sa však zachovali. Môžete ich zahliadnuť pri nízkej hladine rieky. V roku 1992 miestni ochrancovia prírody most zrekonštruovali, postavili ho na agátových pilieroch a ošetrili špeciálnymi prostriedkami. Neobyčajný drevený most sa nachádza v nádhernom prostredí stvorenom pre príjemné prechádzky. Ak ste ešte v Kolárove neboli, mali by ste si tam naplánovať výlet.
Turecký most pri Hnúšti
Tajomný kamenný most, ktorý sa nachádza v miestnej časti Hnúšte s názvom Maša, ľudia nazývajú turecký, pretože podľa legendy ho postavili Turci. Na Slovensku je zvykom volať kamenné mosty turecké, aj keď v mnohých prípadoch s Turkami nemajú nič spoločné. Jednoklenbovému mostu starému vyše 200 rokov hrozil zánik, pretože nebol zapísaný v dokumentoch Hnúšte, nikto ho nevlastnil a tak sa oň ani nikto nestaral. Premenil sa na čiernu skládku a hrozilo mu zrútenie. Vďaka občianskemu združeniu Horná Rimava a mestu Hnúšťa sa podarilo most zachrániť.
Tento most, ktorý je tiež najstarší funkčný most spájajúci brehy Klenovskej Rimavy, vznikol zrejme koncom 18. storočia a viedol k vysokej peci na výrobu železa. Po moste vozili do Maše vyťaženú rudu z baní na vrchu Ostrá. Najstarší dôkaz železolejárne pochádza z roku 1772. Približne dvesto ľudí v nej vyrábalo rôzne súčiastky, kachle, rúry, mreže a náradie ako sekery, lopaty, motyky, rýle, hrable. Pece vyhasli niekedy v roku 1917, keď už aj v neďalekom Likieri pôsobila nová železiareň.
Hanušovský viadukt
Hanušovský viadukt bol postavený s výškou 27 metrov ako najvyšší a dĺžkou 390 metrov ako najdlhší železničný most v oblúku v strednej Európe. Je to tak premyslená a mohutná stavba, že každý jeho pilier má základ hlbší ako je jeho výška. Viadukt dal vybudovať v roku 1943 Slovenský štát, keď juh Slovenska po Viedenskej arbitráži pripadol Maďarsku a bolo prerušené jediné železničné spojenie s východom krajiny. Fašistický štát sa rozhodol prepojiť novú trať Prešov – Strážske.
Na stavbe mosta sa okrem robotníkov podieľali i väzni z pracovného tábora, ku ktorým sa nesprávali veľmi pekne. Rok po otvorení vyhodili do vzduchu jeden pilier partizáni. Opravený viadukt druhýkrát zničili Nemci, keď ustupovali pred Rusmi. Viadukt bol znova opravený v roku 1947. Dnes táto vzácna technická pamiatka predstavuje dominantu mesta.
Chramošský viadukt, Telgárt
Chmarošský viadukt pri Telgárte je jednou z najznámejších, najkrajších technických pamiatok a najpozoruhodnejších železničných stavieb na Slovensku. 113,6 metrov dlhý a 18 metrov vysoký železničný most bol postavený v 30. rokoch 20. storočia na trati 173 Červená Skala – Margecany, priamo pod Kráľovou hoľou. Ide o historicky prvú členenú oblúkovú konštrukciu zo železobetónu v Československu.
Chmarošský viadukt je postavený z 5420 m2 kamenného muriva. Klenbový, oblúkový most má polomer 300 metrov a tvorí ho dokopy 9 oblúkov so svetlosťou 10 metrov. Na budovaní tohto unikátneho viaduktu, známeho aj ako most Telgárt a viadukt Telgárt, sa podieľalo viac ako 7 000 ľudí. Na stavbe pracovali muži a ženy, väčšinou miestni obyvatelia. Zasadený v čarovnom prírodnom prostredí láka nielen fotografov, ale i turistov, cyklistov, motorkárov a výletníkov všetkých vekových kategórií.
Cyklomost Slobody, Slovensko, Rakúsko
Most vedúci ponad rieku Morava, ktorý spája slovenský a rakúsky breh a vytvára tak prepojenie už existujúcich cyklotrás, bol otvorený 22. septembra 2012. Cyklomost Slobody kopíruje trasu pôvodného historického mosta, ktorý sa nachádzal medzi bratislavskou mestskou časťou Devínska Nová Ves a dolnorakúskym Schlosshofom.
Mnohí Bratislavčania most prezývajú aj ako „Most Chucka Norrisa“, keďže to bol názov, ktorý pôvodne vyhral internetové hlasovanie ohľadom názvu mosta. Návrh však zamietli. Most, ktorý je výhradne určený pre cyklistov a chodcov, je turisticky veľmi atraktívny. Poskytuje výhľady na okolie Moravy a smerom na Devínsku Kobylu v Malých Karpatoch. Okrem prírodných zaujímavostí tu môžete nájsť i historické pozostatky z medzivojnového obdobia v podobe bunkra, ktorý je priamo pod mostom. Pri detskom ihrisku, vybudovanom pod mostom, bol postavený Pamätník obetí studenej vojny.
Mosty pri Holíčskom zámku
Barokovo-klasicistický monumentálny Holíčsky zámok je pamiatkou prvej triedy, ktorá však stojí v úzadí. Trojpodlažná budova je obohnaná mohutným dvojnásobným systémom hradného múru. Chátrajúci zámok, kaštieľ obkolesený suchou priekopou, sa nachádza v strede fortifikačnej stavby. Za priekopou kedysi pokračoval rozsiahly ohradený park, ktorý však bol v roku 1919 zlikvidovaný.
Mohutný prístupový most s klenbami, prechádzajúci ponad vodnú priekopu za hradným múrom, patrí medzi najdlhšie kamenné mosty na Slovensku. Keď sa pozriete na zámok a most z diaľky, máte pocit, ako keby ste hľadeli na umelecké dielo namaľované na plátne. Nádherný most, ktorý sa odráža na hladine vody, dodáva zámku tajomný nádych rytierskych čias.
Kolonádový most, Piešťany
Kolonádový most v kúpeľnom meste Piešťany je najdlhším krytým mostom (156 metrov) na Slovensku a je dielom architekta Emila Belluša. S myšlienkou vybudovať most prišiel nájomca piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter. Stavbu v rokoch 1930 – 1933 realizovala firma Pittel a Brausewetter a umeleckú výzdobu skiel vytvoril známy slovenský maliar Martin Benka. Zastrešená časť mosta v tom čase oddeľovala tú dopravnú zasklenou stenou s niekoľkými obchodíkmi na koncoch mosta.
Most cez rieku Váh spája mestské centrum Piešťan s Kúpeľným ostrovom s hotelmi a parkom. Pri vstupe na most zo strany od mestského centra sa nachádza bronzová socha barlolámača, ktorý predstavuje symbol piešťanských kúpeľov a mesta Piešťany, jeho autorom je sochár Robert Kühmayer. Kolonádový most bol v roku 1945 značne poškodený ustupujúcim nemeckým vojskom a obnovený v roku 1956 podľa pôvodného projektu.
Táto jedinečná stavba patrí k vrcholu funkcionalistickej architektúry Slovenska. Most, nazývaný tiež Piešťanský Sklený most, dnes ponúka romantické prechádzky s krásnym výhľadom na rieku Váh. Ak Piešťany a most navštívite, nezabudnite si pribaliť straší chlieb alebo semienka pre labute, kačky a zvedavé čajky, a tiež odfotiť sa na lavičke s bronzovou sochou pána Wintera.
Medzi ďalšie zaujímavé mosty patrí Most SNP a Most Apollo v Bratislave, dobrodružný Lanový most Via Ferrata Skalka, elegantný Most Márie Valérie v Štúrove, diaľničný most Valy pri Čiernom, Most Estakáda v Považskej Bystrici, ktorý získal ocenenie za Stavbu roka 2010 či drevený Kolonádový most v Dolnom Kubíne.
Pozri aj: Zabudnuté klenoty Slovenska: Objav s nami kedysi slávne miesta
úvodná koláž - Instagram.com/tatianavavrova