Kategória výrobcov luxusných áut. Poďme na tie európske! Začnem podľa abecedy: Audi, BMW, Mercedes-Benz. Aby som nekrivdila (aj keď dnes už mimo európske), občas mi napadne aj Jaguar. Pridávam neeurópskeho: u nás nie až tak populárneho japonského výrobcu Lexus, ktorý patrí do koncernu Toyota. Mala som už tú česť testovať pár modelov, preto nejaký ten pocit a názor už vo mne ostal. A hneď na úvod idem s pravdou von: vylepšili si u mňa reputáciu. Viem, viem, som ako to zrnko piesku, ale keď nás bude viac, ako im to pomôže :)!!!
Značku Lexus, niežeby som ju nemala rada, ale z predchádzajúcich skúseností to nebola „moja šálka kávy.“ Kebyže sa mám rozhodnúť, kde svoje peniaze investujem, týmto smerom by som neuvažovala. Ale veci sa menia, ako u výrobcu tak aj u mňa a po tomto týždni s týmto crossoverom ostáva vo mne úplne iný pocit. Na Lexus UX-250 H tak rýchlo nezabudnem.
Ďakujem spoločnosti Toyota Central Europa – Slovakia s.r.o. za bezplatné zapožičanie auta.
Pozri aj: Ženský pohľad na: Ford Ranger 3,2 TDCi, Wild Track Plus – akčný týždeň s americkou legendou
Kto si kupuje Lexus?
Ten, kto sa chce odlíšiť. Ten, kto má dostatok financií a vie oceniť inovácie. Nový mestský hybridný crossover Lexus UX-250 je kompaktný a perfektne bezpečný. Testovala som verziu s benzínových dvojlitrom, s výkonom 112 kW (152 koní) a elektromotorom s výkonom 80 kW (109 koní). Som fanúšikom hybridných aj elektrických áut. Pri hybridoch som už opatrnejšia, lebo po určitých skúsenostiach a porovnaniach: cena, spotreba, úspora, výkon, mi nevyšla verzia hybrid vždy ako tá najekonomickejšia a rozumnejšia. Takto som aj pristupovala k tejto testovačke.
Autíčko ma dostalo na prvý pohľad. Tá farba! Metalická zelená – u výrobcu označená ako KHAKI! Môj kolega sa vyjadril: „Ty testuješ to poľovnícke auto?“ Moja dcéra povedala: „No way, to akú farbu to má.“ A ja: „Bože, to je ale krásna farba!“ Tak si teraz vyberte, aká teda je. Určite zaujímavá a neprehliadnuteľná. Či už tým alebo tým smerom.
Na druhý pohľad zaujalo svojim tvarom. Nesie všetky dizajnové rysy typické pre väčšie modely Lexusu, a pritom ide o najmenší crossover. V tomto aute však určite nebudete vyzerať ako chudák, aj keď je menšie. Jeho dĺžka je 4,5 m a k tomu je proporčne prispôsobená jeho výška a šírka. Celé auto pôsobí kompaktne a jemne dynamicky. Celá aerodynamika auta je výborne vyladená (auto je nadštandardne odhlučnené, tomu sa ešte budem venovať).
Zaujímavá je predná maska s mriežkou chladiča na celkovej športovej siluete auta. Výraznejšia je zadná časť, ktorá v sebe ukrýva malý kufor. Keď hovorím malý, tak fakt malý. Má objem 283 l. Veľa doňho nezbalíte. Kufor je plytký a úzky. Pod sebou však ukrýva batériu hybridného pohonu. Musíme mu to prepáčiť. Toto bolo asi pre mňa jediné výrazné mínus, nakoľko či už pracovne alebo súkromne, vozím v aute veľa vecí (napr. rozmer papiera 70x100 cm som tam nedostala...).
Odporúčame: Ženský pohľad na: Audi e-tron advanace 55 quattro a netradičný víkend
Interiér
A tu zas budem citovať mojich pasažierov. Muž: „Fuj, to čo to má za interiér! Veď to nemá žiaden dizajn. A čo tie budíky! No exteriér je oveľa krajší!“ Dcéra: „No aspoň ten interiér je krajší, keď sa mi už nepáči tá jeho farba.“ Ja: „Jej, tu je to nejaké iné. Jaj áno, toto treba takto, toto takto. Ale, nevadí, zvyknem si. Ale fakt mi to vôbec nevadí.“
Úplne najviac ma dostalo prvé nastupovanie do auta. Keď som si sadla do sedadla šoféra, tak že sedí! Fakt sedí. Hoci nastupujete do klasického hatchbacku, sedíte v ňom s pocitom športového auta. Ste kúsok od podlahy a pritom super výhľad. Sedadlá sú dokonale pohodlné a dobre tvarované. Ako keby šité na mňa. Volant príjemný do ruky. Vpredu máte dostatok miesta či už na nohy alebo nad hlavou. Trošku boli pripomienky k stredovému stĺpiku, že zavadzia a je moc široký. Potom sme objavili jeho funkciu: možnosť otvorenia odkladacieho priestoru z oboch strán (aj z vodičovej aj zo spolujazdcovej). Všetky naše odložené nevyhnutnosti (lesky na pery, žuvačky, slnečné okuliare, nabíjačku..) do auta sme si vedeli s dcérou vybrať samé. No aká to paráda. Inak tých odkladacích priestorov tam nie je až tak veľa. Ale kávu bolo kde dať.
Vzadu už toľko toho priestoru nenájdete. Pre ľudí nad 180 cm tu bude pritesno na kolená aj na hlavu. Skrátka nie, nie je to rodinné auto. Jasne, na kratšie trate a nie pravidelne niekoho zveziete. Ale nikdy to nebude plnohodnotné auto pre 5 ľudí. Všetko je o kompromisoch a prioritách.
Niečo k výbave. Začnem s infotainmentom. No nie je to Nemec, je to Japonec. Treba si proste zvykať. Ovládanie menu je pomocou dotykovej plochy na strednom tuneli. Keď parkujete alebo stojíte, ešte sa trafíte. Neskúšajte za jazdy, nedáte to ani na tretí pokus. Nejde očami sledovať obrazovku, vozovku a ešte sa snažiť prstom kliknúť správnu ikonku. Prenechajte túto činnosť spolujazdcovi. Menu je neprehľadné a nelogicky usporiadané. Pozitívom bolo, že nastavovanie rádia a zvuku sa dalo pomocou klasických gombíkov (na stredovom panely).
Za to bezpečnostné prvky sú nadštandard. Lexus UX dosiahol v testoch Euro NCAP maximálne päťhviezdičkové ohodnotenie. Patrí medzi najbezpečnejšie vozidlá vo svojej kategórii (aj v oblasti ochrany vodiča aj posádky). Zároveň je v danej triede najlepší v ochrane chodcov aj cyklistov vďaka systému núdzového brzdenia. Ide o auto novej generácie. 99 % vozidiel Lexus predávaných v Európe obsahuje Paket Lexus Safety System+. Nájdete v ňom predkolízny bezpečnostný systém, dynamický tempomat riadený radarom, systém rozpoznávania dopravných značiek, asistenta udržania v jazdnom pruhu a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Samé užitočné veci.
Pozri tiež: Ženský pohľad na: MINI Cooper John Cooper Hatch – športiak, imidžovka či módny doplnok?
Čo ma na ňom najviac oslovilo?
Ten pocit, keď šoférujete. Auto poslúcha na každý váš pohyb. Je to hybrid, čiže rozbiehanie z miesta bolo rýchle. Ale to je pri všetkých hybridoch. Musíte si zvyknúť na citlivosť plynového pedálu. Je citlivý. Čo prekvapilo, bolo ako je dobre vyladený motor. Aj pri prechode k vyšším rýchlostiam neboli hluché miesta alebo kopance. Auto bolo pružné a rýchle. Príjemne prekvapilo odhlučnenie kabíny. Pri hybridoch som bola zvyknutá na hučanie v kritických okamihoch. V tejto verzii hybridu to chýbalo. Kabína je odhlučnená ukážkovo. Má pevný skelet, hrubé sklá a masívne tesnenie dverí.
Inak auto je postavené na super podvozku. Lexus UX má podvozkovú platformu ako ako C-HR, ktorá je nadmieru pevná. Nejde len o to, že nevŕzga, ale vie zužitkovať aj tvrdé tlmiče. Tie sú dôležité pri vyššej rýchlosti, aby auto dokonale priľnulo a udržalo stopu aj na našich slovenských rozbitých cestách. Podvozok je proste hviezda. Už chápem, prečo sa mi tak dobre šoféruje. A keď ho porovnám s inými hybridmi, je to veľký rozdiel.
Spotreba. Veď preto by sme chceli hybrid, že aj keď to preženieme s rýchlosťou, nepocítime to na peňaženke. V meste aj mimo mesta sa spotreba benzínu pohybovala okolo 5,6 litra na 100 km. Mojím štýlom plyn, brzda som podľa palubného počítača bola cez 6 litrov. Ak som bola menej agresívnejšia (čo bolo ťažké, lebo auto vás zvádza k dynamike) spotreba bola okolo 5,5 litra. Diaľnicu som nestihla. Podľa tabuliek by mala byť spotreba okolo 6,6 litra na 100 km. Vôbec nie zle.
Cena. Vyberáte si prémiové auto, preto začíname na hranici 36.400 EUR (benzínový dvojliter a 6 stupňová automatická prevodovka). Hybridná verzia začína na hranici 39.900 EUR. Najvyššia športová verzia je cez 55.000 EUR. Nie málo, ale vyložené peniaze uspokoja náročného zákazníka.
Lexus UX svojim vzhľadom upúta, zároveň vás bude rozmaznávať svojimi jazdnými vlastnosťami a neštandardným interiérom a nízkou spotrebou. Určite to nie je rodinné auto. Ani auto do rodiny s malými deťmi. Nie je priateľské k detským sedačkám. Je vhodné pre ľudí, ktorí zmýšľajú progresívne a zaujíma ich ekológia. Majú vzťah k autám a vedia oceniť jazdné vlastnosti. Ideálne do mesta, ale hodí sa aj na dlhšie trate. Vhodné ako služobný parťák pre ľudí, ktorí majú aktívnu pracovnú náplň. Pokojne vás bude reprezentovať ako firemné vozidlo. Môže osloviť kreatívnych a samostatných podnikateľov, ktorý ocenia jeho dizajn. Základná podmienka je vyšší rozpočet.
- Testované vozidlo: Lexus UX 250 H, hybrid
- Benzínový motor: 1987 cm3
- Elektromotor: 80 kw / 107 k
- Výkon motora: 112 kW
- Prevodovka: elektronická
- Cena s DPH: 39.900 EUR s DPH
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Ford Mondeo 2.0 TDCi EcoBlue – športová limitka
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 4*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 4*
- Miesto na zadných sedadlách: 2*
- Batožinový priestor: 2*
- Interiér: 4* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 4* atypické tvary
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie