Už mi prešlo rukami veľa áut a značiek, ale testovať auto od japonského výrobcu Nissan som ešte nemala česť. Nissan Qashqai sa predáva už celé desaťročie, ale do európskych predajní dorazil až v roku 2007. Patrí do kategórie mestských crossoverov. Vždy, keď vyjde na trh nové auto, dávam si otázku: „Ako ten výrobca prišiel na toto meno? Znamená niečo? Alebo ide o umelo vytvorené slovo z nejakých skratiek?“ Qashqai máme v ušiach asi všetci, ale dodnes, keď ho píšem, tak si text 3-krát skontrolujem. Zvláštne meno, ale foneticky dobre znie. Čo to teda znamená? Ženská zvedavosť ma doviedla k informácii: meno je odvodené od názvu iránskeho kmeňa. Zámerom vývojárskeho tímu bolo doviesť na trh auto vhodné do mesta, spojili to s jeho misiou tzv. „mestského nomáda“. Čiže Qashqai bol zrodený na používanie v meste. Ja dodám, že má esenciu ženy :).
Predaj modelu začal vo februári 2007 a od samého začiatku bol hitom. Len v Európe sa do konca roka predalo vyše 100 000 kusov. Dovolím si ešte pár faktov, aby ste vedeli, s kým máme tú česť. Do konca roka 2016 sa v Európe predalo 2,3 milióna kusov. A viete si ho objednať na 99 trhoch sveta. Tak mi dovoľte predstaviť vám „mestského kočovníka“ Nissan Qashqai.
Testovala som Nissan Qashqai 1,3 l, DIG-T 160, 117 kW, so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Ďakujem spoločnosti Auto Impex s.r.o. za bezplatné poskytnutie auta.
Odporúčame: Ženský pohľad na Renault Kadjar – prvé dobrodružstvá
Čím dokáže Nissan Qashqai zaujať?
Na prvý pohľad vás Qashqai zaujme svojou eleganciou, ktorá je však vhodná do terénu. Vyzerá sviežo, japonsky. Neprehliadnete mriežku chladiča, ktorá je „nissanovská“. Zaujímavé sú aj nové LED svetlá s adaptívnou funkciou. Prvky LED technológie sa dostali aj do zadných svetlometov s novou grafikou. Vynovený Qashqai ľahko rozpoznáte na ceste. Celkový vzhľad auta pôsobil na mňa jemne zaobleno, preto som ho aj nazvala, že je to auto so ženskou esenciou. Je atraktívne, ale nie vulgárne, je moderné, ale nie hranaté, je to crossover, ale vhodný do mesta. Neviem prečo, za volant tohto auta mi viac sedí ženská ruka. A to sme ešte nespomenuli interiér.
Pri nasadnutí do auta som mala hneď ten pocit, že som tu správne. Neviem, ako to urobili. Som zvyknutá na dizajn nemeckých áut. A v tomto aute mi od začiatku nič nevadilo. Zvláštne. Topkou pre mňa bol športový volant s množstvom tlačidiel na ovládanie palubného počítača. Priznávam, nerada ich používam, na rozdiel od môjho muža. Čo len dokazuje, že mužské ego je stvorené na pretekanie, ženské na pôžitky. A tento je stvorený ako keby do ženských rúk. Chcem tým povedať, že auto sa s vami rýchlo skamaráti. A nezáleží na tom, aké máte návyky. Vôbec sa už nečudujem, že bolo predaných toľko kusov! Interiér je v lepšom štandarde, mäkčené materiály so solídnym spracovaním.
Sedadlá sú pohodlné, v jemne francúzskom štýle a príjemné na dotyk. Sedadlo vodiča si viete jednoducho nastaviť do vami pohodlnej polohy. Máte dostatok priestoru nad hlavou aj na nohy. Na zadných sedadlách pohodlne odveziete ďalších dvoch pasažierov.
Predstavený bol pokročilejší navigačný a multimediálny systém NissanConnect. Ergonómia ovládacích prvkov je trošku zložitejšia. Ale zas je dostupná konektivita k aplikáciam Apple CardPlay a Android Auto, čo to vyvažuje. Ovládanie je cez dotykovú sedempalcovú obrazovku, ktorá sa dá personalizovať.
Nedá mi nezastaviť sa pri motore auta. Ide o druhú generáciu s viacerými vylepšeniami. Čomu asi všetky porozumieme, je to, že vylepšený motor má zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2. Už pri nižších otáčkach vie lepšie reagovať. Má pružnejšie zrýchlenie, čiže viete bezpečnejšie predbiehať. A to hovoríme o motore s objemom 1,3 litra (pôvodný bol 1,6 litra).
Okrem toho vás čaká nová dvojspojková automatická prevodovka DCT pre vyšší komfort jazdy. Zároveň sa predĺžili servisné intervaly z 20 000 km na 30 000 km. Zas argument pre nás ženy, ktoré nikdy nemajú čas ani náladu chodiť na servis. Ak by som to tak zhrnula, tak sa výrobcovi podarilo vyvinúť motor s ekologickejšími parametrami a ekonomickejšími prevádzkovými nákladmi. Ďalší dôvod, prečo toto auto je žiadané.
Pozri tiež: Ženský pohľad na: Ford EcoSport 1,5 TDCi – najmenšie SUV „baby“
Ako sa autíčko správalo počas jazdy?
Určite bolo dobre odhlučnené a aj tichšie vďaka novému motoru. Dobre zrýchľovalo a pri predbiehaní vás nenechalo v štichu. Na jazdu po meste aj mimo mesta je dostatočne pohodlné. A myslím si, že by ste si naň a jeho vlastnosti veľmi rýchlo zvykli. Jediná vec, čo ma zaskočila, bolo, že testovaný model nemal vlastnosti 4x4, ale bola to predokolka. Na začiatku testu som si ani neuvedomila, že to nie je 4x4. A hrozne som sa bavila pri rozbiehaní a prudkom zrýchlení. Autíčko ako keby „zahrabalo“ a jemne šmyklo! Ja že čo to je??? Po konzultácii s mužskou hlavou a technickým listom som pochopila, že sa mám k nemu inak správať v týchto situáciách. Tak keby som si niekedy išla objednať toto auto, určite si dám nakonfigurovať pohon 4x4. Tip pre vás...
Priemerná spotreba pri svižnej jazde bola cca 7,5 litra na 100 km. Ak by som sa krotila, dostanem sa pod 7 litrov. Autíčko je kompaktné, dobre sa s ním manévruje v meste aj v nákupných centrách. Musím povedať, že ma potešil aj batožinový priestor, ktorý má 410 litrov. Pri sklopení zadných sedadiel dosiahnete objem 1 598 litrov! Určite poteší pri prevoze objemnejších vecí.
Podľa bezpečnostných testov NCAP EcoSport dostal päť hviezdičiek z piatich možných. (Ochrana dospelých – 88 % , ochrana detí v detských sedačkách – 83 %, ochrana chodcov – 69 %). Dobre sú chránení pasažieri v aute, a to vrátane detí.
Odporúčame: Ženský pohľad na: Citröen C3 AIRCROSS Tech 110 – SUV novej generácie
Hoci je to vysoké auto s menším motorom, funguje výborne. Je vhodné na jazdu do mesta a aj mimo. Dobre sa s ním manévruje, parkuje. Stále v ňom cítiť ženskú esenciu. Je ekologickejšie s menšou spotrebou. Jediné, čo sa mi na ňom nepáčilo, bola farba – hnedá Chestnut. Pre mňa príliš nudná. Oveľa viac by sa mi páčila červená Magnetic.
Je dostatočne pohodlné a má širokú technickú výbavu. Ak rozmýšľate nad kúpou mestského SUV, určite odporúčam aspoň testovaciu jazdu.
- Testované vozidlo: Nissan Qashqai J11, Tekna
- Motor objem: 1 332 cm3
- Výkon motora: 117 kW (125 koní)
- Prevodovka: automatická 7 stupňová
- Cena s DPH: 29 230 EUR s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 4*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 5*
- Miesto na zadných sedadlách: 4*
- Batožinový priestor: 4*
- Interiér: 4* subjektívne hodnotenie
- Ergonónia: 3,5* ovládacie prvky, vyššie sedenie,
- Exteriér: 4* subjektívne hodnotenie