Montessori aktivity: Ako naučiť dieťa starostlivosti o domácnosť?

Dnes budeme nadväzovať na článok o sebaobslužných činnostiach detí v rámci Montessori pohľadu na výchovu, ktoré sú východiskami k sebestačnosti. Ďalším krokom je pokračovanie v podpore aktivít z praktického života v domácnosti, o ktoré dieťa automaticky javí záujem, nakoľko sa zhruba do troch rokov snaží napodobniť všetko, čo okolo seba bežne vidí. Poďte sa teda pozrieť na to, aké činnosti a akým spôsobom možno zavádzať do denného programu detí s tým, že podporíte ich samostatnosť aj sebavedomie. Okrem toho budú mať deti postarané o zmysluplnú zábavu a naučia sa veci, ktoré sú potrebné pre fungovanie v bežnom živote.

Na čo treba myslieť pred nácvikom aktivít

Ako sme spomínali aj v predošlom článku, kľúčom k akejkoľvek samostatnej aktivite je najskôr spolupráca, ku ktorej treba dieťa pozitívne stimulovať. Najprv mu všetko, čo robíte, popíšete a dáte mu za úlohu urobiť čiastkovú úlohu, na ktorú nadviažete. Takto postupne presmerujete celú aktivitu na dieťa. Samozrejme, vyžaduje to náležitý čas a trpezlivosť.

Taktiež treba mať na pamäti, že mnohé aktivity, ktoré bežne robíme, vykonávame takmer automaticky a rýchlo. Pre dieťa je to však náročnejšie odsledovať a tiež pochopiť súvis medzi jednotlivými činnosťami. Preto ich treba pri predvedení dieťaťu ukazovať spomalene. Pomalé predvádzanie akejkoľvek činnosti podporí u dieťaťa zmysel pre presnosť a koncentráciu.

Pozri aj: Montessori aktivity pre deti: Najlepšie poučné, ale aj zábavné hry

utieranie

Zdroj: Shutterstock®

Utieranie povrchov s pomocou špongie

Aj keď sa to nemusí javiť na prvý pohľad, dieťa sa dokáže zabaviť a dokonca aj upokojiť tak, že po sebe jednoducho uprace. Deti majú silnú potrebu zaviesť poriadok a systém tam, kde podľa ich logiky nie je. No to, samozrejme, nemožno úplne označiť za upratovanie, ale práve cez túto potrebu to možno začať cvičiť.

Pri nácviku zručností (napr. pri samostatnom jedení) dochádza k mnohým „nehodám“, tekutiny sa rozlejú veľmi ľahko a dieťatko bude mať dobrý pocit zadosťučinenia, keď to po sebe aj samé utrie. Najprv sa však musí naučiť zaobchádzať s predmetmi, ako sú handrička, špongia či vedro alebo iná nádoba. Ukážte mu, ako tekutinu dôkladne utrieť, ako sa žmýka špongia a pod. Keď bude dieťa vedieť, na čo to všetko slúži a vyskúša si to, po čase a aj bez upozornenia od dospelého urobí tieto úkony samé. Treba mať len všetko potrebné k tejto činnosti po ruke.

vešanie bielizne

Zdroj: Shutterstock®

Vešanie textilu na šnúru

Vynikajúcou aktivitou podporujúcou okrem iného aj jemnú motoriku je vešanie oblečenia na šnúru za pomoci klasických štipcov na bielizeň. Túto činnosť už dieťa s veľkou pravdepodobnosťou videlo, takže mu ju len spomalene znova predveďte a vysvetlite postup. Najprv vešajte oblečenie vy, dieťa sa zoznámi so štipcami a keď pochopí celý princíp, nabádajte ho, aby sa pripojilo k vám. Nezabudnite, že aktivitu treba prispôsobiť dieťaťu, takže šnúra na vešanie by mala byť v jeho zornom poli a vešanie si môže cvičiť aj s kúskami handričiek. Neskôr môžete na zavesenie ponúknuť drobnú bielizeň, napr. ponožky, utierky.

Starostlivosť o rastlinu

Dalo by sa povedať, že prvým krokom k potenciálnej starostlivosti o domáce zvieratko je starostlivosť o kvet. Na tento účel vyberajte odolný typ rastliny a pripravte všetko potrebné, čiže krhličku, rozprašovač, vodu, handričku na utieranie lístkov... Dieťatku vysvetlite, že je to jeho kvet, o ktorý sa bude starať a predveďte mu starostlivosť. K činnosti ho motivujete aj tak, že sa budete starať o ostatné kvety v domácnosti a všetko potrebné mu dôkladne a pomaly vysvetlíte, predvediete a spoločne si to aj vyskúšate.

Inšpiruj sa: Nechutenstvo u detí - čo s ním? Skús tieto overené odporúčania

montessori činnosti

Zdroj: Shutterstock®

Triedenie

Počas senzitívneho obdobia poriadku (okolo dvoch rokov veku) deti priam fascinuje všetko, čo sa týka triedenia, zoraďovania a rôznych spôsobov odkladania vecí. V rámci starostlivosti o domácnosť možno podporovať činnosti, ako sú napríklad: odkladanie príboru do zásuviek, triedenie či skladanie ponožiek, ale aj triedenie a upratovanie hračiek podľa systému (farby, veľkosti...), ktorý si zvolíme a dohodneme sa na ňom s dieťaťom. Každú z činností predveďte, s dieťatkom si ju spoločne nacvičte a keď príde čas, nechajte to výlučne naňho. Je dôležité pripomenúť, že i keď bude dieťa robiť chyby, netreba ho na ne upozorňovať počas prebiehajúcej činnosti, aby sa nedekoncentrovalo. S každým opakovaním aktivity mu to pôjde lepšie a bude precíznejšie.

Vybrali sme: Obdobie vzdoru u dieťaťa - čo s ním? Skús aplikovať tieto rady

Google news
Nenechajte si ujsť žiadnu novinku! Sledujte nás na Google News a buďte vždy v obraze. Stačí jeden klik pre prístup k exkluzívnemu obsahu a najčerstvejším informáciám. Pripojte sa k našej rastúcej komunite informovaných čitateľov!

3 komentárov

Jana Tonhauserová

Jana Tonhauserová

16.05.2019 12:15

A hlavne deti pochváliť , viac ich to motivuje

Vaše meno:

Janka Jurasova

Janka Jurasova

16.05.2019 13:49

mám doma 2 až moc šikovných chlapcov robíme všetko spolu od mala treba detičky zapájať do spoločných aktivít :-) napríklad s tými štipcami ked len mali rok sedeli na dlážke a bud štipcovali seba alebo košík teraz už mi pomáhaju vyvešať :-)

Vaše meno:

Marika Michálková

Marika Michálková

16.05.2019 15:17

skvelý prístup k výchove, učeniu, životu

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE

Google News logo

Odoberaj najdôležitejšie správy z kamzakrasou.sk cez Google News.