Kórejský výrobca uviedol model na trh v lete 2017 a ten sa rovno zaradil medzi najmenšie, ale vzhľadovo najprovokatívnejšie SUV v rodine Hyundai. Aj meno KONA sa dá vysvetliť dvomi spôsobmi: či už ako názov časti ostrova Havaj alebo ako neslušná nadávka. Tak si teda vyberte, či chcete zažiť exotiku alebo si rozšíriť slovnú zásobu. Ja som za tú exotiku...
Krásna extravagantná farba autu sedí! Na testovanie som dostala verziu vo farbe ACID YELLOW. Voľný preklad: svietiaca žltá. Ja by som skôr povedala, že je to svietiaca limetková, ale ohľadne farieb by sme sa vedeli s mužmi hádať asi celé hodiny. Tak si dámy radšej pozrite foto, a samé si tú farbu zadefinujte. Ďakujem spoločnosti Hyundai Motor Czech s.r.o., organizančná zložka Slovakia, za bezplatné poskytnutie auta.
Už na prvý pohľad viete, že dizajn je jeho silnou stránkou. Toto malé SUV má atypický exteriér, ktorý ho odlišuje nielen vo vlastnej rodine, ale aj od konkurencie. Atraktívne tvary, a musím spomenúť, že aj farby (výber z desiatich naozaj atraktívnych farieb), sú tým, čo si najskôr všimnete. V novembri sme sa zúčastnili oficiálneho predstavenia tohto auta na Slovensku, Huyndai Night 2017, preto som už mala česť, pozrieť si auto zblízka. No ešte som ho nešoférovala.
Pozri aj: AUTO TEST: BMW X1, xDrive 20d – malý SAV v rukách ženy
Hyundai KONA 1,6 T-GDi STYLE
Testovacia KONA 1,6 T-GDi STYLE so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, s výkonom 130 kw (177 koní), a pohonom 4x4, je v tej najvyššej výbave, akú si môžete objednať. Celé auto na mňa pôsobí športovo, jemne akčne, kompaktne a zaujme hlavne tých, ktorí si potrpia na dizajn a detaily. Netreba zabúdať, že ide o pomerne malé auto s dĺžkou 4,2 m, ale s vyšším podvozkom. Jeho štartovacia cena je okolo 15.000,- EUR, čo ho naozaj robí cenovo dostupným. Ale keď si doplníte výbavu podľa vašej túžby a pridáte pohon 4x4, ľahko skončíte s dvojnásobným rozpočtom.
Bližšie k detailom
Interiér auta nepôsobí lacno, skôr robustnejšie. Cítiť v ňom rukopis nemeckých dizajnérov. V ponuke je možnosť vybrať si interiérové prvky v rôznych farbách (štyri farebné kombinácie: oranžová, zelená, červená, sivá), čím zmeníte vzhľad prístrojových panelov. Farebne sa zvýraznia: obruby mriežok ventilácie, okolo riadiacej páky, na prstenci tlačidla štartovacieho motora, ako aj prešívanie na sedadlách a na volante. Čerešničkou sú farebné bezpečnostné pásy podľa vybranej farby. Už len táto možnosť predurčuje auto ľuďom, ktorí sa chcú odlíšiť a vedia sa tešiť z kreativity. Môj celkový dojem z interiéru bol veľmi príjemný.
Technologické vybavenie
- 7-stupňová dvojspojková prevodovka: Preraďovanie v aute bolo celkom hladké, motor stíhal preraďovať rýchlosti bez „hluchých" páuz. Nebolo trhanie ani nejaké šialené zvuky. V situáciách, keď som potrebovala naozaj zrýchliť, alebo som šliapla viac na plyn, bolo počuť, že chudák motor sa snaží a hučí a hučí... Deti to okomentovali: „Mami, to je aké hlučné..." K tej hlučnosti: podľa mňa nie je dostatočne odhlučnený ani interiér auta od vonkajšieho prostredia. Ak by toto bolo dokonalejšie, motor by nebolo tak počuť. Keď však beriem do úvahy, že aj Hyundai sa pripravuje na masívnejšiu výrobu elektoromotorov a KONA bude asi jeho favorit, tento problém sa eliminuje. Tí, čo jazdia na benzín/naftu mu to musia prepáčiť.
- Dotykový displej: Navigačný systém s dotykovým displejom 20.3 cm (8“) bol pre mňa veľmi priateľský. Skamarátili sme sa hneď na začiatku a vedela som ho intuitívne ovládať. Zadanie údajov pre cieľ cesty je veľmi efektívny. V dvoch/ troch krokoch ste nastavili celú trasu bez medziklikov. Ak porovnám toto zadávanie s autami z vyšších cenových pásiem, páčil sa mi viac, hlavne pre jeho jednoduchosť a priamosť. Pre mňa super.
- Head-up displej: Ak už viete, ako tento systém funguje, tak budete sklamaní. Tlačítkom na ľavej strane od volantu viete vysunúť plastový panel, na ktorý sa premietajú informácie o jazde. Aj keď tento panel nemáte vo výške očí, zdvojí sa vám výhľad cez čelné sklo. Mne to prekážalo pri jazde a panel som zasunula po prvej skúsenosti. Pre mňa je head-up displej niečo iné.
- Bezdrôtové nabíjanie telefónu: Táto funkcia je čoraz viac rozšírenejšia medzi výrobcami. Keďže mobily preberajú všetky možné funkcie, ktoré predtým spĺňali počítače, je bežné, že nám počas dňa „odíde" baterka. Myslím si, že to ocenia hlavne tí, ktorí trávia viac času cestovaním a presunmi v aute. Taký malý bonus v základnej výbave.
- Nové technológie – Hyundai SmartSence je komplex asistenčných systémov pre vyššiu bezpečnosť. Tieto technológie oceníte, keď príde ku kolíznym situáciám. Keďže mne sa počas testovania nič takého nevyskytlo, tak ich len spomeniem. Automatické núdzové brzdenie, monitorovanie mŕtvych uhlov, upozornenie na udržanie auta v jazdných pruhoch a iné. Oceníte, keď s autom zažijete kritické momenty. Palec hore za tento trend.
Zaujme ťa: AUTO TEST: Suzuki Vitara Gitara - nežný tereňák pre ženy
Testovacie jazdy v mesiaci február
Tešila som sa, že si vyrazíme na menšie výlety. Nakoniec všetko bolo inak, nakoľko ma skolila menšia viróza. Atypicky som preto auto otestovala len v mestských podmienkach. Auto splnilo všetky moje mestské nároky. Pohodlné šoférovanie, ideálna veľkosť na parkovanie, dostatočná akcelerácia v kritických situáciach, pohodlný priestor na sedenie a aj dobrý výhľad z pohľadu vodiča. Vyskúšala som aj 4x4 : jazda po snehu a dokonca aj na rozbahnenom povrchu. Spokojnosť. Auto ma nenechalo nikde visieť a reagovalo na zmenené vonkajšie podmienky. Adaptívny pohon všetkých štyroch kolies zabezpečil optimálnu trakciu a ovládateľnosť.
Z týchto skúseností musím povedať, že išlo o dobrého parťáka. Čo ma však prekvapilo, bola spotreba. Výrobca píše, že by mala byť 8,00 l mesto a 6,7 l mimo mesta. Údaje o spotrebe máte priamo na palubnom počítači pred vašimi očami. A ja som v priamom prenose videla, ako sa moja priemerná spotreba blíži k číslu 9,5 l/100 km. Je pravda, že som auto neprevetrala na dlhšej trase mimo mesta, čím by som túto spotrebu vylepšila, ale aj tak je to číslo oveľa vyššie ako uvádza výrobca. Tak neviem, kde som urobila chybu. :)
Bezpečnostné testy Euro NCAP
KONA získala maximálne hodnotenie 5 hviezdičiek za bezpečnosť. Tento výsledok potvrdzuje, že nové SUV patrí k najbezpečnejším vozidlám vo svojom segmente (ochrana dospelých členov posádky, ochrana detí, ochrana chodcov a bezpečnostné asistenčné systémy).
Zadné sedadlá sú pohodlné, ale neočakávajte veľkorysé priestory. Ide predsa o menšie auto. To, čo bolo dopriate predným sedadlám sa niekde odrazí. Je tam menší priestor pre nohy a aj celková výška sedenia nie je ideálna. Pri menších vzdialenostiach a deťoch nevidím problém. Ak sa však chcete vybrať na dlhší výlet s dospelými osobami, musíte rátať s kompromismi. Batožinový priestor má objem 361 litrov. Čo naznačuje, že sa treba vedieť úsporne zbaliť. Áno, viete ho rozšíriť sklopením zadného sedadla až na objem 1 143 l, ale potom musíte upraviť počet cestujúcich. Každé auto má svoje výhody a aj nevýhody. Stále závisí od užívateľa, čo sú jeho očakávania, priority a čo radšej obetuje. Mne toto auto „sedí" do mesta a na menšie vzdialenosti do 200 km úplne bez kompromisov. Pre ľudí, ktorí ocenia dizajn a efektné detaily, pre tých, ktorí majú radi odlišnosť a neboja sa experimentovať. Pre tých, ktorí pracovne veľa najazdia v rámci mesta, ale nemusia voziť veľké objemy, pre mladých, ktorí nemajú veľké deti. Autíčko som si celkovo užila, škoda len, že sa mi nepodarilo najazdiť viac kilometrov mimo mesto.
Zaujme ťa: AUTO TEST: Ženský pohľad na Crossover Toyota C-HR, hybrid 1,8 l
Technické parametre
- Testované vozidlo: Hyundai Kona 1,6 T GDi STYLE
- Motor objem: 1591 cm3
- Výkon motora: 130 kW
- Prevodovka: automatická 7 stupňová
- Cena s DPH: 24 490 EUR s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* Ideálna veľkosť na parkovanie, ale aj manévrovanie po mestských cestách.
- Jazda mimo mesta: netestovala som
4* jazdenie v snehu, ľadovom povrchu, v blate
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 3* (v meste som mala cez 9,5 l/100 km)
- Miesto na zadných sedadlách: 3* dostatočné pre menších ľudí a deti
- Batožinový priestor: 3* dostatočný
- Interiér: 5* subjektívne hodnotenie
- Ergonónia: 4* ovládacie prvky, vyššie sedenie
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie
Neprehliadni: AUTO TEST: Žena, deti, pes a Audi Q7 3,0 TDI quattro TT8