Značka Lexus pre mňa donedávna znamenala len autá vyššej kategórie, tzv. limuzíny alebo veľké SUV-čka. Navyše táto značka nie je ani početne zastúpená na našom trhu. Následne som zaregistrovala nové auto v premávke, ktorého tvary a veľkosť mi nič nehovorili. Neskôr som identifikovala, že ide o auto Lexus NX. Už na pohľad vás upúta svojím dravým, športovým vzhľadom. Určite ho jasne rozoznáte medzi ostatnými autami. Je mierne futuristické, nadčasové a neprehliadnuteľné. Osobne sa mi páči v metalickej (perleťovej) farbe, nakoľko krásne vystúpia jeho zvláštne tvary.
Som fanúšik hybridných a elektrických motorov. Ak jedného dňa presvedčím môjho technického manžela, určite budem majiteľkou jedného z nich. Na testovanie som dostala model Lexus NX 300h, Prestige 4x4 E-FOUR. Ďakujem spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia s.r.o. za bezplatnú zápožičku auta.
Pozri aj: AUTO TEST: Karoq Style 2.0 TDI 110 kW – pilier predaja ŠKODA AUTO
Hybridný elektromobil Lexus NX 300 h
Lexus NX je atraktívny dizajnom a trošku pripomína terénneho kolegu. Tak či tak ho skôr stretnete v meste, ako v rozbahnenej prírode. Ide o SUV strednej prémiovej triedy. Už na prvý pohľad je odlíšiteľný od iných áut. Musím priznať, že sa mi páči. Má netradičné tvary, nie je príliš veľké, povedala by som skôr také ženské vozidlo. Asi aj tá perleťová farba ma inšpirovala v názore, že bolo vyrobené pre ženu. Prosím, neberte mi túto naivitu. Je to príjemný pocit, keď veríte, že muži myslia na nás ženy. :-)
Autíčko som dostala na testovanie na predĺžený víkend. Najazdili sme spolu cez 640 km, z toho mimo mesta cca 500 km. Možno aj to bola chyba, že som nemala viac času si auto otestovať v meste, kde výhody hybridného motora sú jednoznačné. Síce, bola to láska na prvý pohľad, ale naše spolužitie nevyústilo k úplnej harmónii.
Exteriérové a interiérové vybavenie vozidla
Exteriér už som trochu ospievala. Je to individuálne, či sa vám páčia moderné tvary alebo uprednostňujete klasiku. Určite si všimnete typický pásik z LED diód a šelmovitý tvar predného nárazníka. Je to jednoducho dizajnérsky kus. Okrem toho budete iný kvôli LED svetlometom, ktoré majú aj funkciu svietenia do zákrut. A počas hmly potešia LED hmlové svetlá. Hold, technika 21. storočia slúži ľuďom.
Interiér auta - to je už iný dojem. Na prvý pohľad pôsobí luxusne a vyberane. Asi tak ako to očakávate pri tejto značke. Výber materiálov, farieb a tvarov je zaujímavý. Dýcha na vás koža a interiér auta je tiež ladený do futuristického módu. Musím povedať, že mňa neohúril. Bolo tam viac prvkov, ktoré mi vadili, resp. boli na mňa príliš okaté. Naopak, názor mužského člena bol opačný. Bol nadšený atypickými tvarmi, rozmiestnením budíkov a celého informačného systému. Tak vidíte, exteriér viac ženský, interiér muskulárny. Auto vhodné pre obe pohlavia.
Sedenie za volantom je jemne tvrdšie, ale pohodlné. Nastaviteľnosť sedačiek bola intuitívna šiestimi možnými spôsobmi. Pred očami máte 8“ centrálny dotykový displej s ovládačom Touch Interface, ktorý sa ľahko ovláda, no mne nesadol. Aj keď som si zakrátko zvykla a už som neriešila tvary, krivky, materiály,..., no nesmiete mať konzervatívny vkus. :-)
Testovali sme: Mestský crossover Hyundai KONA 1,6 T-GDi STYLE, 4x4
Benzínový motor a elektrická jednotka
Keďže ide o hybrid, ide o kombináciu benzínového motora a elektrickej jednotky. Výsledkom by mala byť znížená spotreba paliva. Všetko to ale závisí od druhu terénu a typu vašej jazdy. Toto bolo asi najväčšie sklamanie pre mňa – spotreba. Očakávala som, že keď už je k dispozícií takáto zostava motorov, naozaj aj šetrím pohonné hmoty a životné prostredie. No nie je to celkom tak. Jednotlivé motory spolupracujú a na jednom z panelov vidíte, čím je vaše auto práve poháňané.
Viete si vybrať (nastaviť) z troch jazdných režimov: ECO, NORMAL, SPORT. Všetko závisí od toho, kde aktuálne ste. Ak ste v meste, v zápche ECO mód je ten naj a vtedy sa vaša spotreba pohybuje okolo 5,6 l/100 km. V meste som toho veľa nenajazdila. Avšak pri tomto režime reakčná doba a zrýchlenie auta je adekvátne spotrebe. Spomalené. Čo asi nevadí, lebo čo už v zápche. Avšak diaľnica – to je iná story. Ak idete rýchlosťou cca 140 km/hod, tak jazdný režim NORMAL nie je ten najlepší. Už ani nehovorím, ako motory zahučia, keď šliapnete na plyn. Preto preradíte na režim SPORT. Tak to je už iná káva. Autíčko sa rozbehne, krásne reaguje, motory až tak nehučia... len sa prosím nepozerajte na spotrebu!!! Moja bola dlhodobo nad 13 l... a to som fakt nešla 150 km/hod. No potom sa sama seba pýtam, také menšie autíčko, s takým milým eko motorom, ale s takou spotrebou? Čiže jednoznačne mestské auto, v husto osídlených aglomeráciách a pre nadšencov nových technológií. Dlhé cesty áno, ale nie pravidelne. Asi ak naozaj chcete mať tú super nízku spotrebu, musíte sa naučiť s motorom pracovať. Mne sa to za tú krátku dobu nepodarilo.
Spolujazdci a batožinový priestor
Ide o stredne veľké auto, s batožinovým objemom 555 l, ale s dvojitou podlahou. Testovala som ho s našimi puberťákmi s výškou okolo 160 cm. Sedenie na zadných sedadlách si pochvaľovali a aj celú ergonomiku auta. Nemali ich typické provokačné reči, čiže páčilo sa. Do kufra sme sa v pohode zbalili 4-členná rodina na predĺžený víkend. Ak nepotrebujete zbaliť polku domácnosti, tak nebude problém.
Lexus NX 300 h viete kúpiť od ceny 39.000 eur. Testované auto s panoramatickým oknom a metalízou stálo 46.700 eur. Podľa výbavy a typu sa viete dostať až k cene 63.000 eur. Áno, stále hovoríme o prémiovej značke a hybridnom motore.
Odporúčame: AUTO TEST: Ženský pohľad na Crossover Toyota C-HR, hybrid 1,8 l
Bezpečnostné testy Euro NCAP
Lexus NX 300 dostal za bezpečnosť päť hviezdičiek, teda maximálne hodnotenie. Za ochranu dospelých cestujúcich, ale aj za ochranu detí, získal zhodne 82 percent. Tým sa zaradil medzi najbezpečnejšie kompaktné SUV v súčasnosti.
- Testované vozidlo: Lexus NX 300 h
- Benzínový motor: 2494 cm3
- Elektromotory (predný/zadný): 143 k / 68 K
- Výkon motora: 145 kW
- Prevodovka: elektronická
- Cena s DPH: 46.700 eur s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 3*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 2*
- Miesto na zadných sedadlách: 4*
- Batožinový priestor: 4*
- Interiér: 4* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 4* atypické tvary
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie