V škole bezpečnej jazdy majú inštruktori jedno zlaté príslovie: "Čo neubrzdíš, neukecáš!" Inými slovami, pre každé vozidlo (auto, motorku, nákladiak, autobus, vlak...) je oveľa dôležitejšia schopnosť bezpečne zastaviť, než sa rozbehnúť. Pri kúpe auta riešia všetci vodiči dve veci, ako to ide a za koľko to ide. To znamená dynamiku (zrýchlenie, maximálnu rýchlosť a pružnosť) a spotrebu paliva. Výkonom brzdového systému sa nezaoberá naozaj nik.
Pritom, pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, neexistuje dôležitejšia časť vozidla, než brzdy. Jednoduchým malým zásahom - výmenou brzdových doštičiek nie len za nové, ale za inú triedu/špecifikáciu sa dá aj základný sériový brzdový systém citeľne zlepšiť.
Keďže na brzdách tak zásadne záleží, mali by ste ich kontrolovať, alebo dávať kontrolovať minimálne raz ročne. No určite je lepšie robiť kontrolu brzdového systému dvakrát ročne, vždy pri sezónnom prezúvaní kolies. Kontrola brzd neznamená len letmý pohľad na hrúbku platničiek a kotúčov, ale aj strmňov (kolesá musia byť zásadne dolu z náprav), tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, kontrolu hlavného brzdového valca a posilňovača. Tie zas pri naštartovanom motore a opakovanom plnom stlačení pedála brzdy "na podlahu". Brzdové komponenty (kotúče, bubny, doštičky) sú rovnako ako pneumatiky a stierače spotrebný materiál. Šetriť ich opotrebenie a skoré zničenie iste zmysel má, no nechávať ich na aute pridlho, lebo hrúbkou ešte vyhovujú nie je najlepší prístup.
Brzdové obloženie
Moderné vozidlá majú kotúčové brzdy. Obidve hlavné časti kotúčových bŕzd - brzdové obloženie (platničky) aj brzdový kotúč, sa jazdením (brzdením) opotrebúvajú. Rýchlosť opotrebenia závisí od spôsobu jazdy a tiež od kvality náhradných dielov. Niektoré vozidlá sú vybavené elektronickými snímačmi, ktoré vodiča na opotrebenie a nutnosť výmeny upozornia. Prílišné opotrebenie obloženia znižuje účinnosť brzdenia a môže spôsobiť trvalé poškodenie brzdového kotúča. Odďaľovanie výmeny brzdového obloženia tak potom vedie k oveľa vyšším nákladom spojeným s výmenou aj kotúča. Príliš zjazdený brzdový kotúč zas môže pri prudkom zabrzdení prasknúť, čím sa vážne naruší funkčnosť a bezpečnosť bŕzd. Kontrola opotrebenia brzdového obloženia aj kotúčov je štandardnou súčasťou pravidelnej servisnej prehliadky.
Parkovacia brzda
Pokiaľ máte auto vybavené tradičnou mechanickou parkovacou brzdou, venujte jej pri kontrole brzd tiež pozornosť. Najčastejším problémom býva jej uvoľnenie a malá účinnosť. Je mnoho motoristov, ktorí parkovaciu brzdu ani nepoužívajú a zabezpečenie auta voči pohybu riešia zaradením rýchlosti (na manuálnej prevodovke), alebo režimom P na automate. Špeciálne pri kombinácii automatickej prevodovky v prudšom svahu a len režimu P hrozí poškodenie prevodovky. Ručná brzda má svoje odpodstatenie a nie nadarmo sa na moderných autách s elektronickou ručnou brzdou vždy po vypnutí motora automaticky aktivuje.
Tento indikátor signalizuje opotrebenie brzdových platničiek. Pri rozsvietení je potrebné v priebehu pár dní (cca 1000-3000 km) vymeniť brzdové platničky.
Na www.motointegrator.sk nájdete v sekcii brzdové systémy takmer 40 000 položiek. Len časť brzdových kotúčov má vyše 8400 položiek. Tak veľký dôraz tejto problematike pripisujú. Vyhľadať ten vhodný pre vás vôbec nie je náročné. Napriek tomu, ak chcete a oceníte pomoc, smelo volajte na non-stop linky 02/3260 2211 alebo 0907 917 927. Tie skutočne fungujú 24 hodín 7 dní v týždni. Kvalifikovaný personál vám rýchlo a odborne pomôže a ak budete chcieť, hneď aj objedná do najbližšieho Q-servisu na výmenu a spočíta predbežnú kalkuláciu celej opravy s presnosťou na 10%.