Aby vaše auto bolo bezpečné. Kedy vymeniť brzdové platničky?

V škole bezpečnej jazdy majú inštruktori jedno zlaté príslovie: "Čo neubrzdíš, neukecáš!" Inými slovami, pre každé vozidlo (auto, motorku, nákladiak, autobus, vlak...) je oveľa dôležitejšia schopnosť bezpečne zastaviť, než sa rozbehnúť. Pri kúpe auta riešia všetci vodiči dve veci, ako to ide a za koľko to ide. To znamená dynamiku (zrýchlenie, maximálnu rýchlosť a pružnosť) a spotrebu paliva. Výkonom brzdového systému sa nezaoberá naozaj nik.

 

Pritom, pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, neexistuje dôležitejšia časť vozidla, než brzdy. Jednoduchým malým zásahom - výmenou brzdových doštičiek nie len za nové, ale za inú triedu/špecifikáciu sa dá aj základný sériový brzdový systém citeľne zlepšiť. 

 

Keďže na brzdách tak zásadne záleží, mali by ste ich kontrolovať, alebo dávať kontrolovať minimálne raz ročne. No určite je lepšie robiť kontrolu brzdového systému dvakrát ročne, vždy pri sezónnom prezúvaní kolies. Kontrola brzd neznamená len letmý pohľad na hrúbku platničiek a kotúčov, ale aj strmňov (kolesá musia byť zásadne dolu z náprav), tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, kontrolu hlavného brzdového valca a posilňovača. Tie zas pri naštartovanom motore a opakovanom plnom stlačení pedála brzdy "na podlahu". Brzdové komponenty (kotúče, bubny, doštičky) sú rovnako ako pneumatiky a stierače spotrebný materiál. Šetriť ich opotrebenie a skoré zničenie iste zmysel má, no nechávať ich na aute pridlho, lebo hrúbkou ešte vyhovujú nie je najlepší prístup. 

 

Kedy vymeniť brzdové platničky?

Zdroj: Shutterstock®

Ako určiť, že brzdy potrebujú údržbu?
 
Laik to spozná podľa viacerých kritérií. Keď svieti kontrolka systému ABS, servis treba navštíviť čo najskôr. Tiež vtedy ak pri brzdení trasie volant. Keď sa na vode, alebo na klzkom povrchu auto stáča do strany, keď pri brzdení počujete divné zvuky. Tiež vtedy, keď sa vám na prístrojovej doske objaví symbol opotrebenia brzdových platničiek. Tento jednoduchý systém dnes už má vstavaný väčšina vozidiel. Keď začne svietiť, nemali by ste už na aute najazdiť viac než 1-2 tisíc kilometrov.
 
Brzdová kvapalina
 
Tá nie len prenáša tlak z brzdového pedála na brzdy, jej kvalita je veľmi dôležitá z hľadiska bezpečnosti a správneho fungovania brzdového systému vo vypätých situáciách - pri krízovom brzdení z vyšších rýchlostí, alebo opakovanom brzdení v klesaní. Najdôležitejším parametrom brzdovej kvapaliny je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a vek spôsobujú znižovanie bodu varu. Pri dynamickejšej jazde, alebo pri jazde v kopcovitom teréne dojte k jej prehriatiu a zovretiu kvapaliny. V systéme sa vytvoria bublinky. Stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny sa zásadne zvýši, čo je veľmi zlé. Prenos tlaku z brzdového pedálu na brzdy sa totiž prudko zhorší a brzdy stratia účinnosť. To môže mať tragické následky pre posádku vozidla a jeho okolie. Kvalitu brzdovej kvapaliny preto treba pravidelne kontrolovať. Výmena sa doporučuje minimálne raz za 2 roky. Výmena nie je časovo ani finančne náročná.
Kedy vymeniť brzdové platničky?

Zdroj: Shutterstock®

 

Brzdové obloženie

 

Moderné vozidlá majú kotúčové brzdy. Obidve hlavné časti kotúčových bŕzd - brzdové obloženie (platničky) aj brzdový kotúč, sa jazdením (brzdením) opotrebúvajú. Rýchlosť opotrebenia závisí od spôsobu jazdy a tiež od kvality náhradných dielov. Niektoré vozidlá sú vybavené elektronickými snímačmi, ktoré vodiča na opotrebenie a nutnosť výmeny upozornia. Prílišné opotrebenie obloženia znižuje účinnosť brzdenia a môže spôsobiť  trvalé poškodenie brzdového kotúča. Odďaľovanie výmeny brzdového obloženia tak potom vedie k oveľa vyšším nákladom spojeným s výmenou aj kotúča. Príliš zjazdený brzdový kotúč zas môže pri prudkom zabrzdení prasknúť, čím sa vážne naruší funkčnosť a bezpečnosť bŕzd. Kontrola opotrebenia brzdového obloženia aj kotúčov je štandardnou súčasťou pravidelnej servisnej prehliadky. 


Parkovacia brzda

 

Pokiaľ máte auto vybavené tradičnou mechanickou parkovacou brzdou, venujte jej pri kontrole brzd tiež pozornosť. Najčastejším problémom býva jej uvoľnenie a malá účinnosť. Je mnoho motoristov, ktorí parkovaciu brzdu ani nepoužívajú a zabezpečenie auta voči pohybu riešia zaradením rýchlosti (na manuálnej prevodovke), alebo režimom P na automate. Špeciálne pri kombinácii automatickej prevodovky v prudšom svahu a len režimu P hrozí poškodenie prevodovky. Ručná brzda má svoje odpodstatenie a nie nadarmo sa na moderných autách s elektronickou ručnou brzdou vždy po vypnutí motora automaticky aktivuje.

Kedy vymeniť brzdové platničky?

Zdroj: Shutterstock®

Kedy vymeniť brzdové platničky?

Zdroj: Shutterstock®

Tento indikátor signalizuje opotrebenie brzdových platničiek. Pri rozsvietení je potrebné v priebehu pár dní (cca 1000-3000 km) vymeniť brzdové platničky.


Na www.motointegrator.sk nájdete v sekcii brzdové systémy takmer 40 000 položiek. Len časť brzdových kotúčov má vyše 8400 položiek. Tak veľký dôraz tejto problematike pripisujú. Vyhľadať ten vhodný pre vás vôbec nie je náročné. Napriek tomu, ak chcete a oceníte pomoc, smelo volajte na non-stop linky 02/3260 2211 alebo 0907 917 927. Tie skutočne fungujú 24 hodín 7 dní v týždni. Kvalifikovaný personál vám rýchlo a odborne pomôže a ak budete chcieť, hneď aj objedná do najbližšieho Q-servisu na výmenu a spočíta predbežnú kalkuláciu celej opravy s presnosťou na 10%. 

Google news
Nenechajte si ujsť žiadnu novinku! Sledujte nás na Google News a buďte vždy v obraze. Stačí jeden klik pre prístup k exkluzívnemu obsahu a najčerstvejším informáciám. Pripojte sa k našej rastúcej komunite informovaných čitateľov!

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE

Google News logo

Odoberaj najdôležitejšie správy z kamzakrasou.sk cez Google News.