Už v minulom článku, ktorý sme zamerali na vývin reči u dieťaťa, sme načrtli problémy, s ktorými sa stretávajú mnohí rodičia malých detí predškolského veku. Niektoré z ťažkostí sa síce dajú riešiť len s pomocou špecialistu, teda väčšinou logopéda, no inokedy stačí dieťa správne zaujať a motivovať, aby sa naštartoval proces učenia nových slov či ich spájania do viet. Ako teda podporiť reč u dieťaťa? Pozrite sa na tieto jednoduché, ale predsa len veľmi účinné aktivity.
Pozitívna motivácia
V prvom rade je pre naštartovanie rečového vývinu u dieťaťa dôležité, aby si túto snahu zo strany rodičov či iných vychovávateľov spojilo s príjemnými zážitkami. Nič teda nemožno siliť, ale práve naopak – ponúkať aktivity pozvoľne a formou hry. Samozrejme, pri úspechoch v danej oblasti netreba zabúdať na ocenenie dieťaťa formou pochvaly, ale niekedy aj drobnej odmeny.
Pozri aj: Montessori aktivity pre deti: Najlepšie poučné, ale aj zábavné hry
Čítanie knihy s rodičom
Hádam neprekonateľným pri rozvoji slovnej zásoby a učenia sa významov slov, ale aj spájania súvislostí, je spoločné čítanie knihy s dieťaťom. Pomerne jednoduchá a mimoriadne účinná aktivita má však svoje pravidlá. Pri výbere knihy by sa mali sledovať záujmy dieťaťa, teda treba stavať na tom, čo ho najviac baví, či už sú to zvieratká alebo autíčka. Samozrejme, tému a náročnosť knihy treba prispôsobiť veku dieťaťa. Pre najmenších sú ideálne leporelá a krátke básničky, pre väčšie deti, ktoré sa dokážu dlhšie sústrediť, sú už dobré aj krátke príbehy a rozprávky. Pre rozvoj reči však nie je dôležité len to, že pútavo a intonačne zaujímavo prečítate dieťaťu text z knižky. Podstatou napredovania rečových schopností je totiž interakcia.
Malému dieťaťu možno ukazovať obrázky, opisovať, čo na nich je. A potom sa opýtať, čo je na obrázku, ktorý ukazujete. Alebo ak dieťa so záujmom ukazuje na obrázky, vy pomenujte, čo je na nich. Ako robí pes? Ako robí vlak? Ako dupe slon? To sú príklady jednoduchých otázok, ktoré môžete taktiež uplatniť pri spoločnom čítaní knihy. Pýtať sa môžete rôzne otázky, ale ako najúčinnejšie na rozbehnutie reči sa javia tzv. ALEBO otázky, keď dieťaťu dávate na výber, čo je na obrázku. Veď si predstavte, ako náročné je pre drobca odpovedať na otázku – Čo to je? – v porovnaní s ALEBO otázkou s možnosťami – Je to mačička alebo pes? – .
Názorné popisovanie činnosti hrou
Ak má dieťa svoju veľmi obľúbenú hračku, je možno jeho záujem o ňu využiť v prospech rozvoja reči, a to veľmi jednoducho. Zoberte obľúbenca, či už macka alebo bábiku a robte s ňou to, čo práve robí vaše dieťa, a to s tým, že danú situáciu popíšete, resp. pomenujete, napr: macko papá, bábika ide spinkať. Ale aj činnosti, ktoré bežne robíte a ktoré dieťa zaujímajú, komentujte a snažte sa pritom vyjadrovať čo najjednoduchšie a najzrozumiteľnejšie.
Inšpiruj sa: Vieš, čo je to 3-minútové pravidlo? Mali by ho poznať najmä rodičia!
Hra na telefonovanie
Niektoré deti sú fascinované telefonovaním, čo môžete taktiež vhodne využiť. Zoberte hračku telefónu alebo improvizovaný telefón a začnite jednoduchý rozhovor, v ktorom hrá dôležitú úlohu pozdrav a oslovenie. Komunikujte v krátkych vetách, ktoré prispôsobte veku dieťaťa.
Kartičky a reálne predmety
Táto aktivita na rozvoj reči, ale aj koncentrovanie sa je zo sekcie Montessori a pracuje sa pri nej s kartičkami, pričom predmety, ktoré sú na nich zobrazené, máte k dispozícii aj v reálnej podobe, napr. jablko, kocka, lopta... Na začiatok stačia aj tri kartičky, ktoré položíte pred dieťa, potom zoberiete konkrétny predmet, ktorý pomenujete, popíšete a priložíte k príslušnej kartičke. Po objasnení nechajte priestor dieťatku a po úspešnom zaradení a neskôr pomenovaní môžete rozšíriť aj vašu zbierku kartičiek.