Ak ste už niekedy „zakopli“ o moje články, testovačky o autách, viete, že som BMW pozitívna. Je to značka, ktorá mi je blízka a ktorej určite viac prepáčim. Ak je teda vôbec čo. Viem, neznie to vôbec objektívne. Nevadí. Už v nadpise mám „ženský pohľad“ a ten je vždy viac emočný ako racionálny. Ja len aby ste vedeli, ako k tomu pristupujem.
Testovala som konkrétne model: BMW X3 xDrive30e, LINE model M Sport, s automatickou 8-stupňovou prevodovkou, objemom 1998 cm3, výkonom 215 kW (288 koní). Ďakujem spoločnosti BMW Slovenská republika, s.r.o. za bezplatné zapožičanie auta.
Keď mi napísali z BMW, že mám pripravené auto na testovačku, veľmi som sa potešila. Malé Vianoce v lete. Podľa pripojeného technického listu som vedela, že ma čaká auto s pohonom plug-in hybrid. Takúto verziu od BMW som ešte netestovala. Mala som česť s X3 v klasickej verzii s benzínovým motorom. Je to zaujímavé kombo a ukazuje smer vývoja ďalších modelov áut nielen v BMW.
Odporúčame: Ženský pohľad na: Honda Jazz 1,3 VTEC – pracant s Magic sedačkami
Podľa viacerých štúdií hybridné automobily, teda auto poháňané minimálne dvoma rozličnými motormi, majú perspektívnu budúcnosť v dlhodobejšom horizonte. Prečo? Lebo ide o kombináciu ekologickejšieho a ekonomickejšieho auta. Zvyčajne sa kombinuje spaľovací motor s bezemisným elektromotorom.
Pri verzii „plug-in“ ide o kombináciu spaľovacieho motora (dvojlitrový motor s výkonom 135 kW) a elektromotoru (80 kW). Jeho najväčšou výhodou je, že môžete jazdiť čisto na elektrickú energiu. A máte nulové emisie. Dobrá voľba pre veľkomestá, kde sú vyhradené zóny pre autá s nízkymi alebo nulovými emisiami. Zároveň sa vám znížia náklady na prevádzku, lebo elektrická energia je oveľa lacnejšia ako benzín.
Toto však platí len pri jazde na krátke trate. Dôvodom je kapacita batérie. Po jej vybití ju musíte dobiť z externých zdrojov (elektrická energia). Ale zas, ak dôjde k tejto situácii, akciu preberá spaľovací motor. Preto vám nehrozí, že ostanete niekde „visieť“ na pól ceste. Je to aj sloboda, lebo ak sa vám zmení program a vy musíte vycestovať, netrápi vás dojazd elektrobatérie. Spaľovací motor to zatiahne, ak má dostatok benzínu. Ale ten zas nie je problém cestou dotankovať. Za mňa ideálna kombinácia.
Aby ste mali akú takú predstavu o akých vzdialenostiach pri tomto aute ide, tak dojazd čisto na elektromotor je cca 41 – 45 km a dojazd na benzínový motor je cca 600 km. Maximálna rýchlosť vozu na čisto elektrický pohon je limitovaná na 135 km/hodinu. To len pre rozšírenie vedomostí.
Neviem, pre niekoho veľa pre niekoho málo. Pre mňa super kombo. Ak chcete dobiť batériu, tak pri výkonnej nabíjačke je to zhruba do 3 hodín. Pri domácej sieti cca 6 hodín.
Toto krásne autíčko malo zelenú ŠPZ. Vysvetlím, lebo ani mne to nebolo celkom jasné, ako to je so zelenými poznávacími značkami. Veľa mojich známych, vrátane mňa, si myslelo, že zelená je len pre elektromobily. Pýtali sa ma: „Testuješ elektro?“ Tak som si to naštudovala. Už viac ako pol roka sa na Slovensku vydávajú špeciálne zelené EČV, ktoré sú určené na vozidlá s nižšími emisiami. Čiže pre autá s motormi plug-in hybrid a pre elektrombily. Zelená EČV sa vydáva iba na požiadanie a je spoplatnená sumou 33 EUR. Poplatky súvisiace s registráciou vozidla a vydaním EČV sú teda 66 EUR. A načo Vám bude zelená značka? No... ak sa niekedy spustí a začne realizovať akčný plán rozvoja elektromobility, mohli by ste jazdiť vo vyhradených jazdných pruhoch pre autobusy a budete mať vstup do nízko emisných zón. Je to síce hudba budúcnosti, ale snáď sa raz aj Slovensko pohne týmto smerom.
Prečo som nazvala túto testovačku, že vozidlo v prestrojení? Lebo na prvý pohľad neviete odlíšiť túto verziu od klasickej X3. Ak by nemalo zelenú značku, tak vám ani nenapadne skúmať jeho pohon. Navyše, keď má auto ešte aj M paket, je to takmer nemožné. Jedinou viditeľnou zmenou je veko nabíjacieho portu. To je umiestnené na ľavom prednom blatníku. A to je všetko. Dizajn kopíruje štandardnú X3. A X3 je krásne auto.
Teraz sa musím priznať. Nenabíjala som. Keď sa batéria vybila, tak som jazdila na benzín. Je pravda, že v rámci testovačky som sa pohybovala iba v Bratislave. Tak som aj mohla, bola by to ekologickejšia doprava. Len som si nevedela predstaviť, ako sa budem naťahovať s hrubým čiernym káblom v šatičkách niekde v nákupnom centre. Toto by malo ešte BMW doladiť. Vymyslieť dva druhy dobíjačiek. Jednu pre nás ženy a jednu pre pánov tvorstva. Snáď to v budúcnosti niekomu napadne.
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Audi Q8 50 TDI, quattro tiptronic (tri dni s princom)
Pár slov o aute. Nebudem opakovať to, čo si viete prečítať v technickom liste výrobcu. Je to auto z vyššej kategórie a v tejto verzii s najvyššou výbavou. Nie je tam prakticky nič, čo by sa nezhodovalo s ich marketingovým opisom. Zameriam sa na to, čo mňa prekvapilo. Určite to bola športová automatická prevodovka. Tá je zostavená tak, že reaguje ihneď. Znamená to, že pri rozbiehaní nevznikne tzv. hluchý moment. Elektromotor ihneď zaberie. Auto nie je lenivé. Naopak, je veľmi pružné.
Interiér. Je ergonomický, estetický a kvalitný. Sedadlá majú výrazné bočné vedenie, ktoré dobre drží v zákrutách. Vzadu je dostatok miesta a pohodlia aj na dlhšie trasy. Všetky bezpečnostné a asistenčné služby sú umiestnené v palubnej doske. BMW patrí k tým najbezpečnejším autám, čo sa pohybujú na cestách. Takým nadštandardom bolo ambientné osvetlenie v interiéri aj v exteriéri auta. Z celého auta cítiť, že ide o prémiový model. Dokonca aj pri elektrickej jazde dopĺňa futuristické ozvučenie pre chodcov. Podvozok je dokonalý, aj keď tvrdší. Auto sedí v zákrutách a bez problémov kopíruje povrch vozovky. Ale nič nové pre BMW. Malá zmena je pri objeme batožinového priestoru. Došlo k jeho zmenšeniu o 100 litrov, nakoľko sa tu umiestnila elektrobatéria. Po novom má batožinový priestor 450 litrov. Málo, veľa? Pre mňa tak akurát.
S X3 sa mi ťažko lúčilo. Toto SUV v kombinácii plug-in hybrid a M Sport je neodolateľné. Do reality vás privedie jeho obstarávacia cena. X3 s týmto motorom štartuje na cene 57.800 EUR. Testovacia verzia so všetkými nabúchanými príplatkami skončila na sume 80.585 EUR s DPH. Rozumiem, prečo. Len dúfam, že vývoj sa pohne správnym smerom a dostupné technológie budú za dostupné ceny. Držíme si prsty. A všetkým, ktorí sa rozhodnú do tohto auta investovať, tíško závidím... V dobrom.
- Testované vozidlo: BMW X3 xDrive30e, Model M Sport
- Motor objem: 1998 cm3 plus elektromotor
- Výkon motora: 215 kW/288 k
- Prevodovka: 8-stupňový športový automat
- Cena s DPH: 80.585 EUR s DPH
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Jeep Compass TRAILHAWK 2,0 l - dámička vhodná aj do mesta?
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 5* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 5* pocit bezpečnosti,
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 5*
- Miesto na zadných sedadlách: 4,5*
- Batožinový priestor: 4*
- Interiér: 5* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 5* ovládacie prvky, vyššie sedenie,
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie