Povinné celodenné a celoročné svietenie je pre aktívnu bezpečnosť premávky nepochybne skvelé riešenie. Ako asi každá vec má aj toto svoje negatíva. No, keď vodičovi svietia svetlá prakticky pri každej jazde (ak už auto nemá systém DRL s LED svietidlami), o ich správne nastavenie sa zaujímame akosi menej ako predtým. Druhý problém je, že žiarovky, či žiarivky treba meniť častejšie. Nie, že by vydržali svietiť menej ako predtým, no koniec ich životnosti príde o poznanie skôr.
Od jari do neskorej jesene máme svetlá zapnuté prevažne pre ostatných účastníkov premávky. Aby sme boli videní - ak teda nejazdíte často a dlhodobo v noci. V období, kedy rána ani večere nebývajú extra temné, sú nesprávne nastavené svetlá o poznanie menší problém. No s príchodom zimy, teda krátkych dní a dlhých nocí, zlého počasia a zhoršenej viditeľnosti, potrebujeme svetlá pre bezpečné vedenie vozidla oveľa viac. Denne však stretávam autá, ktorým buď jedno svetlo nefunguje vôbec, alebo má stretávacie svetlá nastavené nesprávne.
Vaša aktívna bezpečnosť je:
1. Správne nastavené stretávacie svetlá klesajú o cca 1,5% (určuje výrobca)
Správna funkcia svetlometov je dôležitá najmä v jesennom a zimnom období, keď vodiči najčastejšie jazdia v šere alebo tme. Problém so svetlami svietiacim na príliš krátku vzdialenosť, alebo naopak, oslňujúcimi oprotiidúce vozidlá sa dá riešiť nastavením svetiel pomocou regloskopu. Jedná sa o finančne nenáročný úkon.
Správne nastavenie svetiel odporúčame dať prekontrolovať aspoň 1x ročne, najlepšie spolu s prípravou auta na zimu. Tí svedomitejší tak určite radi urobia aj na jar, aby sa po mesiacoch jazdenia po zlých cestách ubezpečili, že naše "skvelé" cesty nastavenie svetiel nerozsypalo. Stretávacie svetlá by mali dostatočne intenzívne nasvietiť vzdialenosť minimálne 35 metrov pred autom. To vyžaduje nie len ich správne nastavenie, ale aj čírosť krycieho plastu sveltometu.
2. Zažltnutý plast svetlometov dajte preleštiť
Masový príchod plastových krytov hlavných svetlometov na prelome tisícročí priniesol dve pozitíva. Svetlá sú vďaka nim podstatne ľahšie a z hľadiska dizajnu a technológie prinášajú všakovaké možnosti tvarov a riešení. Aj to však má svoje negatíva. Väčšine reflektorov vymeniť samotný kryt nie je možné, je pevnou lepenou súčasťou celého tela reflektora. To vôbec nepoteší. Stačí správne "chytiť" kamienok, ktorý plast praskne, alebo doň urobí dieru a musíte kupovať celý svetlomet, čo vôbec nie je lacná záležitosť.
Ak sa vám kamienky do svetiel a okien dlhodobo vyhýbajú, po rokoch vás čaká iný problém - zažltnutie plastových krytov svetiel. Nie len, že to po rokoch vyzerá doslova odpudivo, navyše to ovplyvňuje ich svetelný výkon. Našťastie, plastové kryty začínajú žltnuť po 5 a viac rokoch. Najviac je za to zodpovedné priame silné slnko. Mnohé autoservisy, alebo ročné autoumyvárky ponúkajú finančne aj časovo nenáročnú službu leštenia krytov svetiel. Urobiť jedno svetlo trvá 15 - 20 minút strojového leštenia a ceny sa tiež pohybujú na úrovni 15 - 20 € za kus. Aj keď vyleštenie svetlá nedostane do stavu ako nové, a po preleštení znova zažltnú (teraz už o čosi skôr), na dva roky to určite postačí a preto túto službu jednoznačne odporúčam.
Online obchod MOTOINTEGRATOR má skutočne ohromne širokú ponuku svetlometov, žiaroviek, výbojok, lámp a vôbec všetkého, čo pre osvetlenie auta môžete potrebovať. Ak teda poškodené svetlo po autonehode alebo po rozbití kamienkom nie je možné opraviť, ale je nutné kúpiť nové, obráťte sa na webstránku www.motointegrator.sk.
Ak si v ohromnej ponuke nedokážete vybrať, využite služby školených operátorov, ktorí vám v pracovnej dobe počas pracovných dní poradia na linkách: 02/3260 2211 alebo 0907 917 927. Službu Motointegrator.sk môžete využiť aj v prípade, že chcete navštíviť servis na kontrolu, alebo nastavenie svetlometov, prípadne na všetky možné prehliadky spojené so zimnou sezónou!