Na základe spolupráce s importérom vozidiel spoločnosti C Automobil Import s.r.o. som dostala možnosť otestovať auto úplne z iného sektoru. Doteraz som testovala sedany, kombíky, SUV-čka... Ale kríženca malej dodávky a osobného auta teda ešte nie. Priznávam, Berlingo som registrovala. Veď to je to autíčko, ktoré rozváža tovar alebo majstrov! Evidovala som ho hlavne ako „pracanta“, ktorý vie veľa odviezť a nie je vám ho ľúto, keď sa zašpiní. Ale ako auto do rodiny? Tak to teda nie. Všetko sa však vyvíja a vyvíja sa aj tento segment auta.
Pohybujem sa v spoločnosti žien v strednom veku, ktoré okrem toho, že riešia rodinu, každá z nich ešte rieši svoj malý business. Rozumej, niečo doma vyrábajú, pečú, šijú, dovážajú... A zároveň sa starajú aj o logistiku rodiny. No ani jedna z nich nemá veľkú firmu. Buď ide o malý rodinný podnik, alebo je to živnosť jednej osoby. A keďže ženy sú multifunkčné, tak okrem toho zabezpečujú aj logistiku v rodine. V našom ponímaní to znamená: rozvoz a zvoz detí do škôlky, školy, na krúžky, nákupy, rodinné oslavy, výlety, po lekároch, poprípade venčenie rodinných miláčikov a pod. V dnešnej dobe poznám oveľa viac rodín s tromi a viac deťmi ako kedysi. Je to aj tým, že sa kvalita nášho života zlepšila, no aj tým, že aj medicína podporuje staršie rodičky. Ale určite je to aj tým, že žijeme ten život nejako rýchlo a v rámci jedného života si zakladáme druhú či tretiu rodinu :). A detí pribúda. No nie toto som chcela riešiť! Ide tu predsa o auto! Auto, ktoré sa prispôsobilo dnešnému štýlu života a tiež sa vie zmeniť z dodávky na rodinné auto.
Pozri aj: Na čo si dať za volantom pozor? Za toto ti hrozí nemalá pokuta!
Tretia generácia auta Citroen Berlingo BlueHDi 130 k, Feel stiera hranice medzi pracovným a rodinným autom. Navrhnúť vozidlo tak, aby vedelo plniť úlohy pracovného aj rodinného auta, nie je jednoduché. Treba sa zamyslieť nad komfortom, vybrať moderné technológie a neodfláknuť kvalitu spracovania. Ako to teda je?
Už pri preberaní auta mi bolo z exteriéru jasné, že táto novinka sa priblížila k bežným osobným modelom značky Citroen. Vyznačuje sa robustnými a atraktívnymi líniami. Predná maska disponuje typickým viacúrovňovým rozdelením svetlometov (ako napr. pri C3 Aircross alebo C4 Cactus). Nechýba ani LED denné svietenie. To, že ide aj o pracanta, sa prejavilo v tradičných posuvných dverách, vo vysokej streche a v oknách, ktoré sú zväčšené. Za príplatok si viete objednať obrovskú panoramatickú strechu s efektným podsvietením. Osobne mám rada priestor a svetlo, čiže túto možnosť som uvítala. Siluetu vozidla zvyšujú pozdĺžne strešné nosiče a skrášľujú dizajnérske ochranné prvky Airbump®, ktoré zdôrazňujú jeho robustný vzhľad a súčasne chránia karosériu.
Pri nastupovaní som mala pocit, že idem do takého menšieho autobusu :). Bolo to výškou, ale aj vnútorným priestorom. Kabína poskytuje vysokú pozíciu sedadla vodiča. Volant sa dá nastaviť výškovo aj pozdĺžne. Okrem toho, máte dostatok priestoru nad hlavou, tak asi preto som mala ten pocit, že autobus. Inak som bola celkom milo prekvapená, ako dobre sa mi prehadzovali rýchlosti a ľahko sa s ním manévrovalo. Stále som mala ten pocit, že veziem celú škôlku, ale s pribúdajúcimi kilomentrami tento pocit zmizol. Vždy je to o zvyku a o tom, ako sa viete zžiť s autom. Aj keď som toto autíčko nemala dosť na to, aby som sa s ním zžila, myslím si, že má na to všetky predpoklady. V bratislavskej doprave mi vyhovovalo to vyššie sedenie a nemala som pocit, že sa niekde „nezmestím“.
Inak, palubná doska prešla zásadnou generačnou zmenou. Získala novú architektúru s francúzskou extravaganciou a orientáciou na vodiča. Vyznačuje sa čistými líniami, v ktorej nájdete rozmanité odkladacie priestory. Musím poznamenať, že až nadmieru štedré. K dispozícii je 186 litrov odkladacích priehradiek určených na každodenný život a strešný úložný systém Modutop® poskytuje 92 litrov úložného priestoru. Aj keď sú stále z tvrdých plastov. V strede palubovky nájdete veľký dotykový displej s podporou zrkadlenia obrazovky mobilného telefónu. Vo visutom výklenku nájdete praktický priestor pre váš telefón, nechýba ani indukčné nabíjanie. Z moderných systémov spomeniem: aktívnu výstrahu neúmysleného opustenia jazdného pruhu, systém sledovania mŕtveho uhla, automatické brzdenie v núdzovej situácii a zadnú parkovaciu kameru. V tejto zime som ocenila vonkajšie spätné zrkadlá sklápateľné, ale hlavne vyhrievané.
Odporúčame: Ako odstrániť staré diaľničné známky zo skla? Takto jednoducho!
Priestoru je dosť pre všetkých pasažierov. Vzadu máte k dispozícii tri rovnako veľké sedačky s ISOFIXOM. Tomu sa hovorí – riešenie pre viacdetné rodiny. Na našom trhu nie je veľa áut, ktoré majú možnosť uchytenia troch detských sedačiek na zadnom sedadle. A keďže Berlingo sa posúva z toho pracovného zaradenia do rodinného, možno osloví aj iný trh potenciálnych majiteľov. Inak, zadné sedadlá a predné spolujazdcovo sedadlo sa dajú sklopiť do roviny. Týmto spôsobom získavate veľký priestor na prepravu rozmerného a dlhého nákladu. Po sklopení sedadiel do podlahy ponúka objem až 4000 litrov. Nepraktické mi prišlo otváranie batožinového priestoru. Aby ste vedeli veko úplne otvoriť, potrebujete až 1,5 m voľného priestoru za vozidlom. Na čo samozrejme musíte myslieť už pred parkovaním. Alternatívou je možnosť otvorenia vyklápacieho zadného okna, čím sa dostanete prístup do kufra.
Jazda bola pre mňa nadočakávanie príjemná. Mala som autíčko s naftovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra s výkonom 96 kW (čiže 130 koní) a krútiacim momentom 300 Nm. Prevodovka bola manuálna, šesťstupňová s krátkymi dráhami. Zisťujem, že toto radenie mi čím ďalej, tým viac vyhovuje. Ak máte radi svižnejšiu jazdu, oceníte tiež. Kabína bola veľmi nadpriemerne odhlučnená, podvozok s eleganciou znášal naše rozbité cesty. Pri bežnej mestskej jazde bola spotreba 5,5 litra na 100 km, v kombinovanej jazde sa ustálila na hodnote 6,9 litra na 100 km. V prípade pokojnej a ekonomickej jazdy sa viete dostať na spotrebu okolo 4 litrov. Čo je pre také veľké auto veľmi dobré číslo.
Berlingo má parametre, aby sa stalo aj rodinným vanom. Má dostatok priestoru na to, aby sa vedelo meniť z firemného na rodinné auto, a to bez toho, aby ste museli vypratávať veci z auta. Naftový štvorvalec nezaťaží rodinnú ani firemnú peňaženku. Okrem toho spĺňa prísne emisné predpisy CO2. Nový Citroen Berlingo viete dostať už od 14.490 EUR, ale ak ho chcete využívať aj ako rodinné auto, nebojte sa príplatkov. Ak ich správne vyberiete, určite to ocení celá vaša rodina a aj vy.
- Testované vozidlo: Citroën Berlingo Blue HDi FEEL
- Motor objem: 1499 cm3
- Výkon motora: 96 kW/120 k
- Prevodovka: manuálna 6 stupňová
- Cena s DPH: 24.490 EUR s DPH
Zaujme ťa: Aký je význam opierky hlavy v aute? Pre toto ju nikdy nedávaj dole!
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 3,5* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 3*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 3,5*
- Miesto na zadných sedadlách: 4*
- Batožinový priestor: 4*
- Interiér: 3* subjektívne hodnotenie
- Ergonónia: 3* ovládacie prvky
- Exteriér: 3* subjektívne hodnotenie
Zdroj foto: Citroën