E-shopy sa roja ako huby po daždi. V podstate každý jeden deň môžeme natrafiť na nejaký nový, ktorý sa snaží na našom trhu uspieť. Dokonca od čias pandémie sa e-shopy začali vytvárať vo väčšej miere. Všetky kamenné predajne, v snahe uživiť sa a ustáť túto koronovú situáciu, presedlali na online predaj.
Vytvoriť si e-shop nie je vôbec zložité. Ak máte dobrý nápad, mali by ste si za nim stáť a zrealizovať ho. Síce to chce aj nejakú finančnú injekciu, no ak ovládate základy programovania, máte predstavu o svojom logu a aj o tom, čo chcete zákazníkom ponúkať, tak to určite zvládnete. Platí, že e-shopy sú postavené na akýchsi troch základných pilieroch.
Základné piliere fungujúceho e-shopu
- Technická stránka webu – v rámci tohto pilieru je potrebné zvážiť a vybrať si vhodnú platformu, na ktorej bude e-shop umiestnený. Ide teda o online priestor, ktorý je potrebné správne vybrať – podobne, ako pri kamennej predajni. Myslieť by ste mali aj na produkty, ktoré by ste na e-shope chceli svojim zákazníkom ponúkať. V neposlednom rade nezabúdajte aj na uskladnenie produktov. Ak máte dostatok priestoru, tak produkty môžete mať uskladnené doma alebo v nejakom externom sklade, odkiaľ ich budete odosielať.
- Online predaj – na rozdiel od kamennej predajne pri online predaji je potrebné myslieť na dodanie a dopravu. Pošta, kuriér, osobný odber – ľudia chcú mať na výber a podľa toho je potrebné zvážiť správnu dopravu. Nezabúdajte ani na dodacie podmienky či prípadné reklamácie. Platobná brána je rovnako to, čo by vás malo zaujímať – aj v tomto prípade chcú mať zákazníci na výber z viacerých možností – platba na dobierku, platba online kartou, platba bankovým prevodom, Paypal a pod.
- Značka – ak naozaj chcete na trhu uspieť, v prvom rade by ste mali myslieť na marketing a propagáciu svojho e-shopu. Ak o vás ľudia nebudú vedieť, tak ťažko u vás nakúpia. Dajte svojim zákazníkom o sebe vedieť cielenou reklamou. V dnešnej modernej dobe sa môžete propagovať aj na sociálnych sieťach, ktoré rastú na popularite predovšetkým medzi mladými. Ak sú vaše produkty určené práve pre túto vekovú kategóriu, tak buďte aktívny na sociálnych sieťach. Ak sú vašimi zákazníkmi pracujúci v staršom veku, tak vyberte inú vhodnú reklamu, ktorá sa k nim dostane.
Ako uspieť vo svete online obchodu?
Buďte lepší ako konkurencia! To je asi jediné a základné odporúčanie, ktoré by vám dal akýkoľvek odborník. Ak si stojíte za kvalitou svojich produktov a budete sa svojmu e-shopu venovať, tak to pôjde. Zapamätateľné logo je akousi vstupenkou na trh a medzi už zabehnuté e-shopy na mieru. Zákazníci majú radi rôzne akcie, darčeky a dopravu zdarma – je to pre nich také malé postrčenie na to, aby si u vás nakúpili. Obľúbená je aj online podpora, vďaka ktorej sa zákazníci budú mohli s vami poradiť o vhodnosti vášho produktu pre nich. Majte na pamäti, že aký budete mať k svojim zákazníkom prístup, tak sa vám bude dariť.
Zaujme ťa: Rodičovský príspevok v kocke: Máš na neho nárok a ako si oň požiadať?
Založenie e-shopu na Slovensku
Máte víziu, máte správne produkty, viete komu ich chcete predávať, no je tu ešte jedná maličkosť, ktorú musíte splniť. Hovoríme o právnych aspektoch založenia e-shopu na Slovensku. Je to byrokracia, ale je potrebná na to, aby ste mohli svoj online obchod prevádzkovať legálne.
To znamená, že podnikanie online je rovnaké ako každé iné podnikanie, preto musíte vystupovať ako podnikateľský subjekt či firma. Na Slovensku máme rôzne právne formy podnikania, no keď hovoríme o e-shope, najčastejšie sa stretávame s podnikaním na živnosť alebo cez s.r.o.
Založenie živnosti je rýchlejšie, lacnejšie a jednoduchšie. Založenie s.r.o je náročnejšie nielen po finančnej stránke, ale aj po časovej. Živnostníci sú povinní viesť jednoduché účtovníctvo, kdežto firmy s právnou formou podnikania s.r.o sú nútené viesť podvojné účtovníctvo, ktoré je o niečo zložitejšie. Živnosť si viete založiť na úrade a prvý rok podnikania platíte len zdravotné odvody. Na druhej strane s.r.o schvaľuje súd a od začiatku platíte všetky odvody. Živnostníci však majú nevýhodu v tom, že ručia celým svojim majetkom. Pri s.r.o ručíte len do výšky základného imania firmy.
Môžeme však povedať, že vytvorenie právnej formy podnikania je stále tou jednoduchšou činnosťou. Je to byrokracia, ale tá najväčšia vás čaká po vytvorení e-shopu a jeho spustení. Účtovníctvo a faktúry sú ďalšími papierovačkami, ktorým sa nevyhnete.
Outsourcing v rámci e-shopu
Outsourcing by sme v jednoduchosti mohli preložiť ako využívanie externých zdrojov. Je vhodný predovšetkým na tie činnosti, ktoré nemusíte vykonávať každý deň, čo vám v konečnom dôsledku nenabúra váš finančný rozpočet nejako rapídne. Pri e-shope môžete na outsourcing využiť služby externých firiem či živnostníkov, a to predovšetkým pri riešení otázok ohľadom financií. Hovoríme o účtovníctve, pri ktorom vám stačí raz do mesiaca poslať celú fakturáciu účtovníkovi, ktorý dorieši celú agendu týkajúcu sa tejto finančnej stránky. Vy tak ušetríte na full time pracovníkovi.
Neprehliadni: Najzdravší spôsob prípravy vajíčok: Na volské oko radšej zabudni
Ako si zjednodušiť prevádzku e-shopu?
Ak ste došli až sem, tak môžete mať pocit, že spravovanie e-shopu nie je vôbec jednoduché, ako sa zdá. Že je to byrokracia a množstvo vecí okolo, bez ktorých by e-shop nemohol fungovať a prosperovať. No aj jeho prevádzku si môžete zjednodušiť. Keď nájdete tie správne nástroje, budete mať dostatok času na to, aby ste sa venovali e-shopu aj svojej rodine.
Online fakturácia je to, čo by vás malo zaujímať. Faktúry si vytvoríte na pár klikov a vždy podľa aktuálnej legislatívy alebo si e-shop napojíte na svoj fakturačný systém a faktúry sa z online objednávok budú vystavovať automaticky. Elektronická fakturácia predstavuje online systém, ktorý vie, aké náležitosti má spĺňať každá vystavená faktúra, ako by mala vyzerať faktúra s cudzou menou či v inom jazyku. Do takéhoto online systému, akým je aj SuperFaktúra.sk, môžete dať prístup svojej účtovníčke, respektíve na konci mesiaca jej môžete vyexportovať všetky podklady vo formáte, ktorý potrebuje pre svoj účtovný systém. Ušetríte tak čas sebe a aj účtovníčke.
Zjednodušená je aj komunikácia s kuriérmi. Tento online systém poskytuje možnosť preniesť dáta ku kuriérovi a len počkať, kým príde balíčky vyzdvihnúť. V SuperFaktúre budete mať navyše prehľad o svojich nákladoch a výnosoch a celkovom cashflow pri podnikaní.