Zalando, popredná európska online platforma pre módu a životný štýl, uvádza na trh exkluzívnu kapsulovú kolekciu dánskeho dizajnéra Nikolaja Storma. Kapsulová kolekcia je doplnená o správu globálnej poradenskej spoločnosti Anthesis zaoberajúcou sa udržateľnosťou. Jej cieľom je poskytnúť väčšiu transparentnosť o tom, ako sa v tejto kolekcii uplatnili metódy cirkulárneho dizajnu v každej fáze životného cyklu výrobkov.
13-dielna kolekcia s názvom "SYNTHESIZER" je inšpirovaná fluorescenčnými farbami a zvukom elektro a techno beatov, ako aj zvukom praskajúceho nylonu. Nikolaj sa vedome rozhodol prispieť k zmene vnímania syntetiky tým, že kolekciu vyrobil len zo syntetických vlákien - vrátane recyklovaného polyesteru a Lycry® T400®, čo je prirodzene elastický typ polyesterových vlákien. Nikolaj hovorí: „Použitie syntetických vlákien umožňuje trvanlivosť vyrobených odevov a tým aj opakovanú recykláciu bez toho, aby sa znížila kvalita výrobku. Vlákna tiež umožňujú výraznejšie farby a vyššiu pevnosť, pričom oblečenie nestráca svoj tvar, to je dôvod, prečo sa používa v športovom oblečení."
Pozri aj: STAMM vyhráva ocenenie Zalando Sustainability Award odovzdávané počas Kodaňského týždňa módy
Túto exkluzívnu kolekciu navrhol Nikolaj Storm podľa kritérií cirkulárneho dizajnu circular.fashion, na ktorých vývoji sa Zalando aktívne podieľalo. Zalando doplnilo svoje existujúce kritériá udržateľnosti o kritériá cirkulárneho dizajnu a zverejnilo ich v roku 2022, aby umožnilo dizajnérom z celého odvetvia zmeniť spôsob navrhovania výrobkov a stanovilo jasný rámec pre značky, ktoré chcú takéto výrobky predávať a propagovať na Zalando platforme. Zalando poverilo nezávislú poradenskú spoločnosť Anthesis, aby posúdila uplatňovanie kritérií cirkulárneho dizajnu v každej fáze životného cyklu výrobku a upozornila na možnosti zlepšenia. Správa, ktorú v celom rozsahu nájdete tu, identifikuje fyzickú aj emocionálnu životnosť ako výzvy, ktoré ovplyvňujú to, ako dlho sa dnes oblečenie nosí a uchováva pred vyradením.
Kritériá cirkulárneho dizajnu sú založené na troch stratégiách: produkty sú vyrábané z bezpečných a recyklovaných a/alebo obnoviteľných vstupov; produkty sú vyrábané tak, aby vydržali dlhšie, dali sa opravovať a prípadne mali aj digitálne produktové pasy umožňujúce tok cirkulárnymi biznis modelmi; a produkty sú vyrábané, aby sa dali vyrábať znova a po skončení životnosti sa mohli recyklovať alebo regenerovať na nové materiály.
Zaujme ťa aj: Športové predsavzatia treba plniť! Ako inak, ak nie štýlovo!
Všetky kúsky kapsulovej kolekcie spĺňajú aspoň minimálnu úroveň kritérií1. Aby boli kritériá splnené, boli v dizajne brané do úvahy zmeny, ako napríklad širšie švy, ktoré umožňujú jednoduché variovanie, zipsy, ktoré umožňujú, aby výrobky boli využiteľné naprieč sezónami a z nohavíc ľahko urobia šortky, a tiež QR kódy s informáciami o starostlivosti a oprave na každom kúsku, aby spotrebitelia pochopili, ako môžu predĺžiť životnosť výrobku.
Navrhovanie a produkcia kapsulovej kolekcie je v súčasnosti veľmi náročná, hlavne, čo sa týka certifikačného procesu, ktorý je nevyhnutný na zabezpečenie overenia tvrdení všetkých zúčastnených strán. V dôsledku týchto výziev, jeden z pôvodných kúskov nezískal správne certifikáty a bol z kolekcie vyradený. Zalando sa však rozhodlo uviesť tento konkrétny kúsok do života novým a inovatívnym spôsobom. Nadviazalo spoluprácu s THE DEMATERIALISED, web3 ecommercovou platformou, ktorá úzko spolupracuje so značkami na vytváraní odevov existujúcich len v online priestore. Na predstavenie kúsku, ktorý sa nedal fyzicky vyrobiť, DEMATERIALISED vytvorilo jeho digitálnu verziu ako filter AR, ktorý sa dá použiť na Snapchate a nosiť virtuálne.
1) Kritériá cirkulárneho dizajnu sú postavené na dvoch úrovniach a ich cieľom je vyvinúť výrobky, ktoré berú do úvahy cirkularitu počas celého svojho životného cyklu, v závislosti od toho, ktoré požiadavky sa majú splniť. Minimálna úroveň je navrhnutá tak, aby sa dizajnéri a značky zoznámili a uvedomili si komplexnosť cirkulárneho dizajnu a poučili sa o minimálnych zmenách a zmenách, ktoré sa na produkte vyžadujú. Úroveň Better zvyšuje latku a umožňuje dizajnérom a značkám, ktoré sú už oboznámené s cirkulárnym dizajnom, zvládnuť ďalšiu komplikovanosť napr. ešte prísnejšie certifikáty, zmesi atď; a tiež sa zameriava na prepojenie produktov s cirkulárnymi službami a iniciatívami (napr. digitálny pas produktu je povinný).
Nikolaj Storm, kreatívny riaditeľ, hovorí: „Pre mňa ako dizajnéra to bola taká posilňujúca cesta - byť schopný vytvoriť niečo, čo sa snaží posúvať hranice odvetvia, ale zároveň zostáva pravdivé a úprimné, pokiaľ ide o proces zdôrazňujúci, čo všetko je potrebné urobiť, aby sa výrobok stal cirkulárnym. Chcel som vytvoriť kolekciu, ktorá by vyrozprávala príbeh a priebeh tohto procesu a poukázala na to, že ešte tam síce nie sme, ale snažíme sa byť absolútne najlepšou verziou, akou v tejto chvíli môžeme byť."
Laura Coppenová, vedúca oddelenia cirkulárneho dizajnu v Zalande, hovorí: „S Nikolajom Stormom sme našli skvelé podmienky pre spoluprácu: na základe jeho skvelých vedomostí a dizajnérskych zručností sme zvýšili latku tým, že musel čeliť výzvam a zdokonaleniu sa v oblasti cirkulárneho dizajnu. Nikolaj preukázal odborné znalosti, otvorenú myseľ, zvedavosť a flexibilitu pri skúmaní cirkulárneho dizajnu napriek mnohým prekážkam a nejednoznačnosti, ktoré sa nevyhnutne objavujú v neprebádaných a inovatívnych priestoroch. Sme vďační za túto spoluprácu a tešíme sa, že môžeme ukázať jeho silné dizajny spolu s postrehmi a poznatkami o prekážkach, na ktoré sme narazili aj to, ako sme ich spoločne riešili, v hodnotiacej správe Anthesis."