13 dôvodov, prečo jesť figy čerstvé, ale aj sušené: Podľahneš im?

S figami je to ako s datľami alebo olivami – buď ich zbožňujete alebo ich nemôžete ani cítiť. Do ktorej skupiny patríte vy? Ak do prvej, potom určite viete, aké sú figy vynikajúce a to tak čerstvé ako aj sušené a tiež to, že v sebe ukrývajú vzácny obsah, prospievajúci nášmu zdraviu. Ak ste však z tých, ktorí figám príliš neholdujú, možno vás práve nasledujúce riadky presvedčia o tom, že toto exotické ovocie (ktoré si už dnes, mimochodom, môžete vypestovať aj doma na balkóne) rozhodne stojí za našu pozornosť. Prečo jesť figy? Pre toto!

Žiadna figa borová

Figy sú nielen medovo sladké a chuťovo jedinečné, ale ukrývajú v sebe aj samé dobré veci, od vitamínov (A, B, C, E, K), cez minerálne látky (horčík, vápnik, draslík, meď, železo, zinok, mangán, jód, selén), až po vlákninu a bielkoviny. Sušené figy dnes zoženiete takmer v ktoromkoľvek obchode a to počas celého roka. To isté sa už však nedá povedať o čerstvých figách – takisto si ich môžete zakúpiť v predajniach potravín, ale určite nie celoročne a keď už, tak rozhodne nejde o dvakrát lacnú záležitosť. Na druhej strane čerstvé figy veľmi rýchlo napádajú plesne, čo je ďalší dôvod, prečo po nich predajcovia nesiahajú úplne radi.

 

Inšpiruj sa: Toto neprehliadni: Kvasnice a ich vplyv na zdravie a krásu

čerstvé figy

Zdroj: Shutterstock®

Sušené figy zvykneme konzumovať len tak – ako aj iné sušené ovocie, prípadne si ich pridávame do jogurtu alebo kaše. Vynikajúce sú však aj v kombinácii s tvarohom, čerstvým syrom, v šaláte či dokonca flambované rumom. Nie sú však príliš vhodné pre diabetikov, keďže obsahujú vysoké množstvo cukru.

Toto sú účinky fíg na naše zdravie:

  • dodávajú energiu
  • hoja rany a vredy (figové listy)
  • majú antibakteriálne a detoxikačné schopnosti
  • neutralizujú kyseliny
  • odstraňujú nervozitu, zápchu a bolesti v hrdle (odvar z fíg, povarených v mlieku)
  • podporujú trávenie
  • pomáhajú chudnúť
  • posilňujú kosti
  • prospievajú srdcu a hrubému črevu
  • regulujú hladinu cukru v krvi (predovšetkým odvar z figových listov)
  • zlepšujú zrak
  • zmierňujú menštruačné ťažkosti
  • zvyšujú výkonnosť
dezert s figami

Zdroj: Shutterstock®

Pripravte si rýchly figový dezert!

Budete potrebovať: 200 g fíg, 3 PL medu, 1 PL šťavy z citróna, ½ l vody, ½ pohára smotany na šľahanie

Vymiešajte vodu s medom a citrónovou šťavou. Pridajte nadrobno pokrájané figy a asi 15 minút poduste. Rozdeľte do misiek a navrch dajte šľahačku (ak chcete diétnejšiu verziu, šľahačku nahraďte bielym jogurtom).

Pozri aj: Lámajúce sa vlasy: Ochráň a spevni si ich s našimi radami!

účinky fíg na zdravie

Zdroj: Shutterstock®

Niekoľko zaujímavostí o figách:

  • 100 gramov čerstvých fíg obsahuje len 74 kalórií.
  • Ak raz za hodinu zjete jednu figu, medzi raňajkami, obedom a večerou už nebudete mať potrebu konzumovať nič iné – dokonalo vás zasýti a ešte aj dodá vitalitu.
  • Ani sušením neprichádzajú figy o svoje vzácne schopnosti.
  • Existuje viac, ako 150 odrôd fíg.
  • Figovník si môžete vypestovať aj v našich podmienkach, napríklad na balkóne.
  • Naši predkovia si šťavou z fíg odstraňovali bradavice a keď ich boleli zuby, dužinou čerstvých fíg si masírovali ďasná.

  • Nezrelé figy môžu vyvolať alergickú reakciu.

  • Už v dávnom Oriente boli symbolom plodnosti a hojnosti.
  • Zatiaľ, čo čerstvé figy vám vydržia maximálne dva dni, sušené aj niekoľko mesiacov, ale pri skladovaní na chladnejšom a tmavšom mieste.
4 komentárov
Marta Kendrová

Marta Kendrová

10.10.2018 08:33

Figy milujem - hlavne figový džemik:)

Vaše meno:

Natália Lobodášová

Natália Lobodášová

10.10.2018 10:24

Figy mám veľmi rada :-)

Vaše meno:

Monika Filípková

Monika Filípková

10.10.2018 13:03

Teší ma, že sú pre naše zdravie také prospešné. Figy mám rada, ale sušené.

Vaše meno:

Iveta Moravčíková

Iveta Moravčíková

11.10.2018 12:57

mám ich rada, ale nie vela len tak po troške

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE