Práca nás oberá o mnoho času. Je náročná, stresujúca, vyčerpávajúca, ale nevyhnutná. Spríjemniť ju môže príjemná atmosféra, zamestnanecké benefity či dobré vzťahy s kolegami. Nie každý má to šťastie pracovať vo fungujúcom kolektíve. Čo robiť, keď konflikty na pracovisku nepriaznivo ovplyvňujú váš vzťah k práci?
Vydržať v práci niekedy takmer celý deň je obtiažne. Zaťažujeme organizmus fyzicky i psychicky. Ak k ťažkému dňu pripočítame aj hádky s kolegami, ktoré sú vždy nepríjemné, z pracoviska sa ľahko stane nežiaduce miesto. Chodiť do práce s malým blikajúcim výkričníkom v hlave a číhať, kedy začne ďalší konflikt, je stresujúce a nežiaduce. Snažte sa preto vychádzať s kolegami podľa možností čo najlepšie. Čas v práci ubehne rýchlejšie, napätie z možných konfliktov opadne a vy sa budete cítiť vyrovnanejšie.
Bude vás zaujímať: Máte už dosť zimy? Zahrejte sa v saune!
Neznášate vašich kolegov? Snažte sa to zmeniť
Mať dobré medziľudské vzťahy na pracovisku je dôležité takmer pre každého. Dobrý kolega pomôže, poradí a kryje váš chrbát. Nie je podstatné, či radšej pracujete v kolektíve alebo osamote, vychádzať so spolupracovníkmi sa oplatí. Konflikty na pracovisku vedú k zníženej produktivite a kreatívnosti, zvyšujú napätie, vyvolávajú bolesti hlavy a žalúdočné problémy a ústia až do podania výpovede. Znenávidieť, či prísť o svoju prácu kvôli kolegom nie je rozumné riešenie. Aj keď sa konfliktu občas nedá predísť, riešenie sa nájsť musí.
Bude vás zaujímať: Akné aj po tridsiatke? Zbavte sa ho raz a navždy!
Prečo sa v práci hádame? Najčastejšie dôvody konfliktov
Človek sa neriadi len rozumom. Rôzne balíčky emócií patria do výbavy každého z nás. Na rovnaké situácie reagujeme rozlične, máme iné slabé miesta a nerania nás tie isté slová. Empatia, schopnosť vcítiť sa do kože toho druhého, je must-have dobrého kolegu. Hádky vznikajú najmä z nedostatočného pochopenia. Ak však neberiete do úvahy vlastné potreby, môžete sa stať terčom využívania. Kryť kolegove smeny, brať na seba ďalšie úlohy a robiť prácu ostatných. A onedlho vám explodujú nervy.
Bude vás zaujímať: Detox: Zbavte sa toxickej závisti
Zlepšite medziľudské vzťahy na pracovisku
S kolegami sa oplatí vychádzať dobre. Naše pracovisko by malo byť príjemným prostredím, v ktorom sa cítime uvoľnene, aby sme podávali čo najlepšie výkony. Ak chceme predísť konfliktom, je potrebné identifikovať ich zdroj a zachytiť ich pri zrode. Nie vždy je to však možné. Zistite, čo alebo kto je zdrojom problémov. Riešte ich s chladnou hlavou a rozumne. Aby ste malý konflikt nenafúkli do obrovských rozmerov, dodržte niekoľko rád.
Bude vás zaujímať: Teror v práci: Zakročte voči šikane na pracovisku
Ako vyriešiť konflikty? Pár užitočných rád
1. Vždy pristupujte k problému bez prehnaných emócií. Keď cítite, že danú situáciu emocionálne nezvládate, zhlboka sa nadýchnite a premyslite si, čo poviete. Pri vyhrotených hádkach opusťte na chvíľu miestnosť, aby ste nepovedali niečo, čo môžete neskôr oľutovať.
2. Nezabúdajte na empatiu. Snažte sa pochopiť, prečo niekto začína hádku. Pre vášho kolegu môže byť problém, ktorý sa vám zdá ako malicherný, veľmi podstatný. Ak pochopíte, čo kolegovi prekáža, ľahšie danú vec vyriešite.
3. Nebojte sa priznať si svoj podiel viny. Ukážete tým svoju ochotu riešiť danú situáciu.
4. Ak vám kolega schválne spôsobuje problémy, porozprávajte sa s ním osamote. Najlepšie bude, ak si vydiskutujete všetko narovinu. Neútočte, vyhnite sa nadávkam a osočovaniu. Mohlo by to vzbudiť len ďalšiu zlú krv.
5. Nepreberajte v práci súkromné záležitosti. Nikdy neviete, kto by to mohol využiť ako zbraň proti vám.
Bude vás zaujímať: Nespavosť už nebude váš problém: Privoďte si opäť sladké sny
6. Neohovárajte, neosočujte, nedonášajte na svojich kolegov.
7. Ak ste sa s niekým pohádali, snažte sa s tou osobou udobriť. Naberte silu a ospravedlňte sa. Vášho kolegu môže hádka rovnako trápiť, nemusí mať však odvahu povedať slovo prepáč.
8. Utužujte vzťahy na pracovisku. Pomôže spoločný obed, káva či bonboniéra k meninám.
9. Ak v práci čelíte neutíchajúcim konfliktom, zapojte do riešenia nadriadeného. Neuveríte, ako rýchlo hádky skončia.
10. Myslite na svoje zdravie. Ak sa v práci už viac necítite dobre, nechajte sa radšej preradiť na iné oddelenie. Krajným riešením je aj úplná zmena zamestnania.
Bude vás zaujímať: Čo si obliecť na pracovný pohovor? Prvý dojem je dôležitý
shutterstock.com