Takmer každá z nás má svoju obľúbenú kaviarničku, kam si rada zájde, pretože jej vyhovuje atmosféra, ktorou prostredie dýcha, chuť a spôsob prípravy kávy alebo jednoducho prístup personálu. Káva je doslova celosvetový fenomén. A to isté platí pre všetko, čo s kávou súvisí. Dnes si je skutočne z čoho vyberať. Časy jednotvárneho typu kaviarní ponúkajúcich turka na rôzne spôsoby, sú preč.
V súčasnosti sú všade okolo nás kaviarne plné dizajnových doplnkov, trendového nábytku, a našťastie, aj s ponukou káv od výmyslu sveta. A čo tak zabudnúť na presso s mliekom a vyskúšať po rokoch aj niečo úplne iné?
Piccolo neexistuje!
Piccolo, pikolko, či dokonca expreso, espresko a presíčko... to sú všetko názvy, ktoré by sa mali stať tabu, akonáhle vstúpite do kaviarne. Každý barista, ktorý s kávou pracuje s láskou a vášňou, je na tieto výrazy skutočne háklivý. Slovo piccolo v taliančine znamená malý a Taliani tak nazývajú aj druh hudobného nástroja. No rozhodne to nie je druh kávy, ani spôsob jej prípravy. Správne pomenovanie je espresso. Áno, stále sú to len pojmy a slová a tie sú pre vychutnanie obľúbenej kávy druhoradé. Ale aj personál v kaviarni (ak je teda reč o kvalitnej kaviarni, ktorej naozaj záleží na zákazníkovi a na tom, aby dostal to najlepšie), si predsa zaslúži úctu.
Pozri aj: Cvičenie Päť Tibeťanov ako ideálny ranný budíček. Vyskúšaj ho!
Zákazník má síce vždy pravdu, ale nie je pánom podniku
V praxi to teda znamená, že je len na majiteľovi kaviarne, čo sa rozhodne zaradiť do ponuky a preto, aj keby ste sa postavili na hlavu, ak raz v ponuke turek a piccolo nie sú, jednoducho ich nedostanete. A čo to teda v skutočnosti pravé espresso je? Je to jednoduché. Espresso je 7 gramov pomletej kávy, ktorá je pretlačená vodou pri teplote okolo 90°C. Zo stroja vyteká približne 25 sekúnd a obsahuje 30 ml tekutiny. Na hladine je asi dvojmilimetrová pena, ktorá sa zvykne nazývať aj crema. Pýtate sa, načo táto teória? Nuž, ako by povedal klasik, život je príliš krátky na to, aby sme pili nekvalitnú kávu. A ako správne milovníčky tohto životabudiča a návštevníčky kaviarní by ste mali vedieť, čo si presne želáte, no nie?
Espresso je len jedno
Po celom svete vznikajú kluby a kampane, ktoré nastoľujú nové štandardy v príprave a podávaní kávy. Šíria povedomie a robia osvetu o káve ako takej, no v neposlednom rade sú zástancami faktu, že espresso je len jedno. V praxi to znamená, že žiadne malé a veľké presso neexistuje. Samozrejme, aj tieto aktivity majú svoje hranice, veď ľuďom nie je možné nanútiť niečo, čo im nechutí alebo nevyhovuje. Na druhej strane, každý zákazník kaviarne si zaslúži dostať nápoj z kvalitnej, čerstvo upraženej kávy, pripravený tak, ako sa má, namiesto nezdravej a prepálenej tekutiny kávovej farby.
Zaujme ťa: Cítiš sa pod psa? Daj si pozor na tieto príznaky vyčerpania!
Kaviareň ako priestor na prácu
V dnešnej dobe už nie je ničím výnimočným vidieť v kaviarni sedieť človeka s notebookom na stole aj pol dňa. Kaviarne sa stali mimoriadne príjemným pracovným prostredím pre každého, komu tento spôsob vyhovuje. A to je ďalší dôvod, prečo by sme si mali všetci osvojiť kaviarenskú kultúru. Ak sa teda rozhodnete zájsť si s notebookom či hŕbou papierov do kaviarne za účelom práce, buďte mimoriadne ohľaduplné voči obsluhe aj ostatným zákazníkom. Bolo by naozaj neslušné a nevhodné sedieť pri jednom cappuccine štyri hodiny, rušiť okolosediacich hostí neustálym telefonovaním, prípadne zaberať miesto, keď sa náhle kaviareň zaplní.
Vyskúšaj: VIDEOTUTORIÁL: Krásne valentínske líčenie s nami hravo zvládneš!
Komunikácia s čašníkom
Čašník nie je sluha, a to ani ten v kaviarni, nech už sa tvári akokoľvek úslužne. Znamená to, že súčasťou kaviarenskej kultúry je aj komunikácia s personálom. Aj tá má totiž svoje pravidlá. Dnes už sa často stretávame s tým, že v kaviarni si treba objednať pri pulte, a teda poctivo si vystáť rad. Či už ste v kaviarni tohto typu alebo sa môžete pohodlne usadiť a počkať na príchod čašníka, platí jedno. Akýkoľvek vzťah, aj ten čašník – hosť, je o dvoch ľuďoch, viac či menej rovnocenných partneroch. Základom je teda slušná a zdvorilá komunikácia, ako aj pomenovanie svojej požiadavky jasne a zrozumiteľne. Áno, aj o tomto je kaviarenská etiketa.
A na záver ešte jedna užitočná rada. Spálili ste si na káve jazyk? Rozhodne na to upozornite baristu. Pri správne pripravenej káve totiž nie je možné popáliť sa.