Digitálne technológie, ktoré sú už neoddeliteľnou súčasťou našich životov, výrazne ovplyvňujú aj deti. Tie sa do kontaktu s mobilmi, tabletmi aj počítačmi dostávajú takpovediac „od plienok“ a väčšinou to začína pesničkami a rozprávkami na YouTube, pokračuje hrami a neskôr aj sociálnymi sieťami, ako sú Facebook, WhatsApp, Instagram, Twitter a pod. Deti už bez toho takmer nevedia existovať a situácia sa zhoršuje. Experti varujú pred následkami, ktoré sú spojené s využívaním mobilov, tabletov či počítačov od útleho detstva. Poďme sa teraz spolu pozrieť na odvrátenú stránku novodobých digitálnych technológií v rukách detí.
Mobil, tablet, počítač – dobrí sluhovia, ale zlí páni
Často počuť aj z úst rodičov, že deti v živote spomínané technológie budú používať, preto je dobré, keď sa s nimi postupne oboznamujú a učia sa s nimi pracovať. Výhody digitálnych technológií a internetu, ako je ponúkanie množstva informácií, urýchľovanie komunikácie, uľahčovanie učenia a pod., určite nemožno poprieť. Takže ani úplný zákaz používania mobilov, tabletov či počítačov deťmi určite nie je na mieste, no treba aj v tomto prípade stanoviť jasné hranice a pravidlá používania. A je v rukách rodičov, aby ich dodržiavanie deťmi aj ustrážili.
Pozri aj: Keď si nevieš rady: Ako naučiť deti základom slušného správania?
Čas strávený online
Neraz deti strávia na internete celé hodiny, a to bez toho, aby si uvedomili, aké množstvo času svojmu mobilu, tabletu či počítaču vlastne venujú. Dokonca sa stáva, že kvôli digitálnym technológiám zanedbávajú svoje školské povinnosti, záujmové krúžky a tak potrebnú pohybovú aktivitu. Už v malom veku možno hovoriť o tvorení základov závislostí na týchto technológiách. Aj z tohto dôvodu je mimoriadne dôležité mať presne stanovený časový limit ich používania pre zábavu detí.
A koľko času za deň im vlastne možno povoliť? To závisí aj od veku dieťaťa. Hodina či dve je však určite veľa aj pre tínedžerov. Lekári hovoria, že už po polhodine strávenej pri počítači či tablete dochádza k únave, podráždenosti a strate koncentrácie. Stanovený časový limit pre používanie týchto technológií by teda nemal prekračovať polhodinu, no ideálne by to malo byť ešte menej.
Čo sa stane, keď sa to s digitálnymi technológiami preženie?
Situácia je reálne taká, že asi polovica slovenských detí trávi na internete zhruba 4 – 6 hodín denne. Čo však deťom hrozí, keď to s používaním digitálnych technológií preženú, a to nielen ojedinele, ale pravidelne? Škodlivé dopady možno sledovať nielen v podobe fyzických zdravotných problémov, ale aj tých psychických.
Začať môžeme pri tak často skloňovaných problémoch s očami, ktoré pri sústredení sa na obrazovku nie sú dostatočne zvlhčované, čo súvisí s ich pálením a môže to vyústiť do syndrómu suchého oka. K týmto problémom sa ďalej pridružujú bolesti hlavy či poruchy koncentrácie. Bolesť hlavy môže byť aj dôsledkom preťaženia ramien a krku, ale aj celkovo nevhodného sedenia. Chrbtica taktiež dostáva zabrať a problémy s ňou sa môžu vygradovať aj v priebehu dospelosti. Prirátať k tomuto treba aj poruchy verbálnej komunikácie, izolovanie sa a nerozvíjanie sociálnych kontaktov priamou cestou. Virtuálny svet je pre deti veľkým lákadlom, no často potom dochádza aj k akémusi prelínaniu medzi virtuálnym a reálnym svetom, neschopnosti rozlišovať ich. Deti, ktoré trávia množstvo času online, mávajú aj problémy so spánkom. Prítomné je aj riziko nárastu obezity, nakoľko deti sa toľko nepohybujú a majú nízky energetický výdaj. Pri tablete či počítači deti dokonca často siahajú po nezdravých pochúťkach. Na druhej strane však niektoré úplne „zabúdajú jesť“ a chýbajú im pre organizmus dôležité živiny. Okrem spomínaných ťažkostí však musíme zdôrazniť aj psychickú labilitu a impulzívnosť detí, ktoré si vytvorili na digitálnych technológiách závislosť. Tá sa potom dokáže prejaviť aj v podobe afektívneho konania, keď je im táto aktivita limitovaná alebo zakázaná.
Rodičia by práve kvôli spomenutým zdravotným problémom súvisiacich s dlhým pobytom detí pri počítači, tablete či mobile mali zasiahnuť čo najskôr, aby sa u detí nerozvinula závislosť na nich. Deti totiž sledujú len to, čo je pre ne príťažlivé v daný moment a nevidia, čo je pre ne prospešné z dlhodobého hľadiska.
Vybrali sme: Kožné choroby a slnko: Naozaj slnečné lúče pomáhajú pri liečbe?