Určite to poznáte. Veľa vecí dopredu plánujete a keď k nim dôjde, všetko sa zmení. Poprípade dopadnú úplne inak, ako ste očakávali. Ja vám odporúčam, ak sa vám ponúkne príležitosť, chyťte ju za pačesy! Bohvie, či sa niekedy ešte zopakuje! Rada staršej a skúsenejšej :).
Keď som preto našla v piatok večer pred naším domom odparkované kupé Toyota Supra GT, ani chvíľku som neváhala. Najskôr som musela „zlomiť“ môjho manžela, že nech požičia... A potom som volala kamoške: „Haló, pôjdeme sa povoziť?“ A keďže kamoška je akčná, pracujúca a kreujúca osôbka, jej odpoveď bola: „Jasne a hneď aj nafotíme tú moju kráľovskú vodu!“ Tak vidíte, ja si chcem otestovať auto, kamoška potrebuje fotky na insta. Ako ľahko sme sa dohodli!
Na testovacej jazde som vyvetrala: Toyotu GT Supra. Inak musím aj tak poďakovať spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia s.r.o. za bezplatnú zápožičku auta.
Odporúčame: Test Renault Kadjar: Pravá ruka každej mamičky na materskej
Čím ma Supra očarila? Určite to bolo červenou farbou a hneď za tým športovým dizajnom. Pri pohľade na toto auto sú len dve možnosti: buď sa vám páči, alebo nepáči. Neutrálny názor neexistuje. A navyše, zdiaľky som nevedela určiť značku auta. Nič podobné som na ceste ešte nestretla. To sa mi často nestáva. Zvedavosť ženy motivuje k akcii.
Ďalší dôvod bol, že manžel začal básniť, aké je to zaujímavé auto. A to on často nerobí. Zdôraznil, že má motor a interiér z BMW Z4, exteriér je z dielne Toyoty. Na BMW mám slabosť, tak sa mi aj hneď viac páčilo.
Bonus navyše, je to dvojmiestne vozidlo! „Keď nám raz už tie detiská odrastú, tak môžeme vymeniť rodinné auto za niečo takéto,“ komentoval manžel. No chachacha, veľká sranda. Musím vyskúšať, veď čo keby náhodou!
Trošku sa pristavím pri dizajne. Supra má krátky rázvor (vzdialenosť medzi prednými a zadnými kolesami), ale široký rozchod kolies. Pôsobí na vás mohutne. Netradičné tvary karosérie sú ovplyvnené aerodynamikou, ktorá je vymakaná. Bublinková strecha znižuje čelný odpor vzduchu a zároveň má posádka dostatok miesta nad hlavou. Fajnšmekrov zaujmú agresívne predné sacie otvory a neprehliadnuteľný zadný spojler.
Autíčko je teda dosť nízke. Pri nastupovaní sa zasuniete ako do kabíny pretekárskeho auta. Som si robila srandu, že to teda nie je pre starších ľudí s problémom s pohybovým aparátom. Veď ako by sa už len z auta von dostali. Ešte musím zvážiť, do akej vekovej hranice by som ho odporučila. Myslím si, že ju budem posúvať podľa toho, v ktorom veku si ju budeme chcieť objednať.
Inak Supra má tvrdý podvozok, ľahkú konštrukciu a nízke ťažisko. Toto všetko je výhodou, ak sa rozhodnete otestovať jej jazdné vlastnosti, silu a agilitu.
Radosť z jazdy. Keď nasadáte do šporťáku, hneď sa prejaví taká malá úchylka. Usmievate sa. Otestovala som si to aj na kamoške, keď som pre ňu prišla. Usmievala sa hneď, ako auto zbadala, nemusela ani nastupovať. Neviem, čím to je, že ženy na športové autá takto spontánne reagujú. Alebo že by nie? U vás je to ako?
Keď si ten volant a sedadielko nastavíte, aby ste sa cítila komfortne, zas sa tešíte, že idete naštartovať nejaké tie „kone“. Toľko na úvod. Ak ste už raz takto naladený, neexistuje, aby ste si jazdu neužili.
Pár praktických poznámok: keď sa usadíte, máte dostatok miesta nad hlavou (vďaka bubline na streche) a aj dostatok miesta na nohy. Určite aj osoby nad 190 cm budú mať komfort. Predná kapota je dosť predĺžená, zdalo sa mi, že nedovidím jej konca. Zachránia vás senzory a kamera. Dôvodom, prečo je dlhšia, je to, aby auto získalo nízke ťažisko. Tým sa dokonale sa rozloží hmotnosť auta. Auto sa stane dokonale ovládateľné aj pri vysokých rýchlostiach a bude perfektne sedieť v zákrutách. Ako som sa dočítala, podarilo sa im to takmer ideálne: pomer 1,5 – 1,6.
Kokpit je inšpirovaný prevedením pretekárskych monopostov. Nastaviteľné bočné vankúše sedadiel, prepracované kolenné opierky, digitálny prístrojový štít, projekčný displej so zobrazenou rýchlosťou. Informácie infotainmentu priamo v zornom poli vodiča. No čo vám poviem, ťažko sa vám dáva noha z plynu.
A okrem toho k tomuto všetkému Supra ponúka akustický systém „Active Sound Design“ s dvomi voliteľnými režimami akustického zvuku podľa nálady vodiča. Režim Normal – pre bežné cestovanie, tichú a kultivovanú jazdu. A režim Sport – pri podraďovaní vydáva vysoké tóny praskotu a chrapotu ako pretekárske vozy. No toto je asi fakt viac pre chlapské egá... ale je tu tá možnosť.
Motor. Prepáčte, musím. Supru poháňa 3,0 litrový preplňovaný radový 6-valec BMW. Je vybavený všetkým možným, a to od turbodúchadiel až po zdvihové ventily, pričom je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovou. Zrýchlenie na 100 km/h za 4,3 s, a najvyššia rýchlosť 250 km/h. Toľko len, končím.
Spolujazdcov a batožinový priestor nebudem spomínať. Autíčko je športové, neočakáva sa, že bude jediné v rodine. A keď pôjdete na výlet, tak len vo dvojke, deti sa sem nehodia. Ach, aká som to ja matka! Nie, nehanbím sa, rada som si toto autíčko užila len s kamoškou. Jáj, ešte ten batožinový priestor! Na športové auto je nadmieru veľký. Zmestíte tam poľahky nákup alebo dve športové cestovné tašky. Kufor si, prosím, nebaľte. Inak objem kufra je 290 litrov.
Ako sme sa teda vyvetrali? Ako dve bláznivé baby! V nedeľu doobeda je diaľnica celkom prázdna, povozili sme sa smer Trnava a späť. Aj sme niečo pofotili. Jaj ale sa nám prdkalo! Neuveríte, dokonca nám aj autá dávali prednosť, uhli z cesty. Čo je občas vec nevídaná. Pútali sme pozornosť zvukom aj vzhľadom. Novinka na ceste je vždy vítaná.
Šoférovalo sa fajnovo, Supra super poslúchala, v zákrutách dobre sedela. Len tá noha z plynu občas zamrzla, nie a nie pustiť. Ale zas, nebojte, nešli sme vôbec rýchlo ani nebezpečne. Ale je úplná pravda, že toto auto zavádza. Nie, nejdeš ešte rýchlo, ešte nemáš na tachometri 130 km/hod! Ešte môžeš pridať! Hups, už si za limitom. Musíte to viac kontrolovať.
Ako to celé na záver zhodnotiť? Myslím si, že Supra milo prekvapila. Má našliapnuté nájsť si svoj okruh zákazníkov. Určite to závisí aj od ceny, ako ju nastaví výrobca. Viem si ju predstaviť ako ďalšie auto do rodiny. Na druhej strane, v zime by som ju asi na bratislavské cesty nepostavila. Všetko závisí od priorít v rodine a od finančných možností. Ale ja by som sa nebránila, ak by sa k nám chcela privydať. Odkaz ženskej posádke: nebojte sa jej, sadne vám do ruky, lebo som z nej cítila aj ženskú stránku.
- Testované vozidlo: Toyota Supra GT
- Benzínový motor: 2.998 cm3 TwinPower Turbo
- Počet valcov/ventilov: 6/24
- Max. výkon: 250 kW
- Prevodovka: 8A
- Cena s DPH: 69.990 EUR s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie (nízky podvozok – pozor na obrubníky)
- Jazda mimo mesta: 5*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 4*
- Miesto na zadných sedadlách: nerelevantné
- Batožinový priestor: 3*
- Interiér: 4* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 4* atypické tvary
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie
Pozri tiež: Ženský pohľad na: Ford Ranger 3,2 TDCi, Wild Track Plus – akčný týždeň s americkou legendou