Svetová konzumácia ovocných džúsov a nektárov predstavuje 38,5 bilióna litrov ročne, pričom Európa predstavuje najsilnejší región v ich spotrebe. Tá predbehla aj giganta, akým je Severná Amerika1. Aj vy sa radíte do skupiny „džúsoholikov“, alebo ešte stále váhate nad ich zakúpením do domácnosti? Privítajte džúsy aj u seba doma. Perfektne zabezpečia váš pitný režim a dennú dávku vitamínov.
Kto vedie?
V konzumácii džúsov sú na čele jednoznačne Nemci. Tí pokrývajú jednu štvrtinu spotreby džúsov a nektárov v Európe. Francúzi, Poliaci, Španieli a Briti spolu tvoria 45% z celkovej konzumácie. U nás spotreba džúsov ešte stále nedosahuje čísla európskeho priemeru, i keď spotreba 100% džúsov za uplynulý rok stúpla o 9%. Možným dôvodom je zmena nákupného správania Slovákov v dôsledku trendu zdravej životosprávy. Ľudia si tak dopĺňajú svoj jedálniček o ovocie, zeleninu a džúsy2.
1 AIJN 2016 Liquid Fruit, Market Report.
2 Ibidem
Pomarančový je top
Platí to aj pre nás, Slovákov. Pomarančový džús vedie v Európe mnoho rokov. Tie sú medzi spotrebiteľmi EÚ obľúbené, pretože ponúkajú chuť hneď viacerých ovocí a mix nutričných hodnôt. v Nemecku, Rakúsku a Poľsku sa teší mimoriadnej obľube jablkový džús, kým v Južnej Európe, napríklad v takom Španielsku, je veľmi populárny džús ananásu a broskyne.
Akým džúsom dávame prednosť?
Ako vyplýva z prieskumu, my Slováci kupujeme predovšetkým krabičkové džúsy (80,8%). Po džúsoch v sklenených alebo plastových formách predaja siaha iba 19,2% zákazníkov1. Rovnaké je to i v ostatných krajinách Európy. A čo sa týka ich samotného pitia, vychutnávame si ich hlavne doma (76,5%), napriek faktu, že ich praktické balenie ich priam predurčuje pre konzumáciu vonku. Iba 21,3% predstavuje ich spotrebu na miestach, kde si ich objednávame, ako napríklad v reštauráciách alebo kaviarňach.
1 Liquid fruit market report 2016, AIJN European Fruit Juice Association
100% džús je prírodný produkt
100% sa nemusíme obávať. Sú vyrábané zo 100% ovocia a zeleniny, bez pridania cukrov alebo konzervantov. V súlade s európskou reguláciou, 100% džúsy môžu obsahovať iba minerálne látky, vitamíny alebo iné prísady striktne regulované právnymi normami. Je zakázané pridávať akékoľek sladidlá, farbivá alebo konzervanty. Ďalšou kategóriou, ktorá určite stojí za zmienku je džús z koncentrátu. Jeho výrobný proces spočíva v odparovaní vody z lisovaného ovocia alebo zeleniny. Takéto spracovanie umožňuje následne jeho ľahké skladovanie a prepravu. Džús sa následne pripraví zo vzniknutého koncetrátu, a to pridaním rovnakého množstva vody ako pred jej odparením. Získa sa tým džús porovnateľnej chute, vône a nutričných hodnôt, extrahovaný priamo z ovocia.
Odporúčame tiež: Recept na Slivkovo – makové muffiny s marcipánom
Trend nepustí
Konzumácia ovocných džúsov a nektárov sa odvíja aj od aktuálnej situácie na trhu. Tá je v súčasnej dobe ovplyvňovaná dvoma líniami. Jedna odzrkadľuje hektický spôsob života v podobe populárnej „fast-food“ stravy. Druhá predstavuje protichodnú tendenciu zdravého životného štýlu v snahe odbúravať nesprávne stravovacie návyky konzumnej spoločnosti. Vzniknutý trend vo výraznej miere ovplyvňuje výrobcov na trhu, nevynímajúc segment džúsov, v snahe vyhovieť potrebám a nákupnému správaniu moderného spotrebiteľa. Majúc na pamäti, že 100% džús je rozumnou voľbou, ktorá zabezpečí potrebný každodenný pitný režim a prísun ovocia a zeleniny, a to pre obe skupiny - vyťažených dospelých, ako aj pre deti a mládež, pri ktorých obzvláš záleží na zdravom vývoji.
„Pokiaľ vaše dieťa nechce jesť ovocie alebo zeleninu, je rozumné povdzbudiť ho k pitiu džúsov. Džúsy sú prírodnou formou vitamínov, organických kyselín a stopových prvkov. Sú perferknou voľbou pre deti z dôvodu ich konzistencie, pohodlnej formy a rozmanitých príchutí. Pitie džúsov ako kombinácie rôznych chutí – môže to byť dobrá cesta ako doplniť jedálny lístok dieťaťa o živiny z ovocia a zeleniny – hovorí MUDr. Peter Minárik.
Odporúčame tiež: Zaujímavé spôsoby, ako použiť korektor pri líčení
Kampaň „Džúsy a pyré. Vitamíny vo výhodnej forme" je financovaný s podporou Európskej únie a Poľskej republiky, ako aj z prostriedkov Fondu propagácie ovocia a zeleniny a členmi KUPS.
Viac informácií o kampani je k dispozícii na webovej stránke www.dzusyapyre.eu a na fanpage "Žite Smart" na Facebooku.