Ladislav Zsembera: Citlivá pleť je dnes už oficiálna diagnóza a jej výskyt výrazne stúpa

Ladislav Zsembera rozhovor

Vidí to, čo bežný človek nevidí - ako rýchlo dokáže marketing zmiasť, ako jednoducho si ženy preťažujú rutinu, a ako veľmi pleť trpí pod trendmi, ktoré nefungujú. Jeho super schopnosťou je prekladať zložitú biológiu do ľudskej reči a ukázať, že starostlivosť o pleť nemusí byť labyrintom, ale systémom, ktorý dáva zmysel.

Jeho odpovede nás nútia zastaviť sa, prehodnotiť návyky a konečne pochopiť, že pleť je živý orgán, ktorý vie poriadne kričať, keď ho nepočúvame. V tomto rozhovore odhaľuje mýty, ktorým veríme celé roky, chyby, ktoré robíme denne, aj to, že viac v skincare nemusí znamenať lepšie. Ak hľadáte odpovede, ktoré stoja na vedomostiach, nie na trendoch, ste na správnom mieste.

Reklama

1. Ladislav, o tebe vieme, že si profík vo svojom odbore. Okrem iného školíš aj kozmetičky, ktorým sa snažíš predávať tie najlepšie zručnosti. S ktorým nesprávnym presvedčením odborníci prichádzajú najčastejšie - takým, ktoré ich musíš skôr odučovať?

Ďakujem za oslovenie, školíme a trénujeme naozaj rôzne profesie a odbornosti - od dermatológov až po koncových užívateľov kozmetiky. Práve preto vidím, že tie mýty sa medzi jednotlivými skupinami a odbornosťami líšia. Najčastejšie sa však stretávam s tým, čo ja nazývam over-rutina - klientka používa príliš veľa produktov, kombinuje ich nesprávne a pokožka je z toho doslova unavená či poškodená. Vždy musíme urobiť krok späť a vrátiť sa k základom - k správnej hygiene pleti. Práve tam sa najčastejšie objaví problém.

Je to ako pri vzdelávaní - skúšame na sebe testy vysokoškolákov len preto, že to niekto odporučil na Instagrame, ale základy na úrovni základnej školy často neovládame. A ešte jeden častý jav - nepočúvame vlastnú pleť a aplikujeme niečo len preto, že to pomohlo kamarátke.

2. Ako teda vnímaš úroveň skin profesionálov na Slovensku v porovnaní so zahraničím?

Je to ťažké hodnotiť vzhľadom na veľkosť Slovenska. Ak by sme sa pozerali na pomer populácie krajiny voči odborným influencerom či dermatológom, rozdiely by určite boli. No aj u nás máme množstvo skvelých profesionálov vrátane dermatológov, ktorí pôsobia online a vedia odborne poradiť. V Česku ich subjektívne vnímam viac, ale to môže byť jednoducho efekt algoritmov. Tie ma (našťastie?) zachytávajú v plnej paľbe.

3. Sama sa často stretávam s tým, že iné ženy alebo známe sa nevedomky obrátia na ľudí, ktorí síce pôsobia presvedčivo, no odborníkmi v skutočnosti nie sú. Cítiš, že slovenské klientky dokážu rozlíšiť, kto je skutočný odborník a kto iba marketingový profil?

Úprimne, (nielen) slovenské klientky to často rozlíšiť nedokážu. Fake it till you make it, teda predstierať znalosť v odbore, je niečo, čomu sa pri social media marketingu nevyhneme, ale môžeme s tým počítať. V praxi vidím množstvo poškodených pletí, rôzne dôsledky nesprávnej starostlivosti o pleť práve kvôli nedostatku informácií. 

A ani sa tomu nečudujem. Aj ja mám niekedy problém dopátrať sa k relevantným dátam a klinickým štúdiám. Základ je hľadať kvalitné zdroje, overovať odkazy, čítať kontext a nebáť sa poradiť s odborníkom. Krásne fotky a obaly sú marketing, a ten vie byť naozaj veľmi presvedčivý.

odborník na pleť
archív Ladislav Zsembera

4. Namiesto toho, aby sme si dali poradiť od profesionálov, častokrát sa pokúšame o domácu samoliečbu, ktorá nie vždy musí dopadnúť podľa predstáv. S akými dôsledkami sa stretávaš najčastejšie? 

Najčastejšie sa stretávam s citlivou pokožkou. Je to celosvetový trend - citlivá pleť je dnes už oficiálna diagnóza. Rovnako často sa stretávam aj s akné v dospelosti. Ale tu už sa bavíme o multifaktoriálnom ochorení, kde pomoc musí byť oveľa komplexnejšia. Dobrá správa je, že koža je nesmierne inteligentný orgán so silnou schopnosťou regenerácie. Ak pochopíme, čo sme jej urobili, vieme jej pomôcť vrátiť sa späť do pôvodného nastavenia. 

Treba si vždy uvedomiť, že správna skin care rutina nemá riešiť dôsledky, ale príčinu. Napríklad: „Čo musím zmeniť v kvalite kožného mazu, aby mi neupchával póry a nemal som akné?“ namiesto: „Riešim len zápalový prejav akné náplasťou, ktorá je teraz populárna.“ Na zamyslenie.

5. Vidíme veľký rozdiel v tom, ako sa ženy starali o pleť pred 15 rokmi a dnes. Čo je podľa teba tichý zabijak ženskej pleti, o ktorom sa málo hovorí, a pritom ho ženy robia denne?

Nenazval by som to tichým zabijakom, ale určite sa dnes viac umývame, čo samo o sebe rozhodne nie je zlé. Problém je, že prirodzené pH pokožky je okolo 5,5, no voda zo sprchy či z kohútikov má napríklad pH okolo 7,8. Čím vyššie pH na pokožke, tým vhodnejšie prostredie pre množenie nežiaducich mikroorganizmov, ktoré by mali byť v optimálnom rozložení, aby plnili svoju funkciu na koži.

Koža sa potom môže brániť zvýšenou produkciou mazu alebo, naopak, vysušovaním. Vtipné je, že na dovolenke si všetci všimneme, že voda zhoršila vlasy, ale doma na pH vody akosi zabúdame. A stále sa nájde niekto, kto odporúča zakončiť čistenie pleti čistou vodou. Ideálne s ľadom a citrónom - túto kombináciu odporúčam radšej do Coca-Coly cez leto.

6. Ktorý produkt možno ženy používajú úplne nesprávne, hoci si myslia, že ho používajú správne?

Určite by som dával pozor na zloženie micelárnej vody. Je to každodenný produkt, takže kvalita je veľmi dôležitá. Micelárne vody, napríklad s neiónovými surfaktantmi, sú maximálne jemné a často obsahujú aj látky, ktoré zvyšujú toleranciu pokožky a podporujú jej ochranný film s klinicky podloženým výsledkom. Naopak, sú aj micelárne vody, ktoré je lepšie opláchnuť a následne použiť tonikum na úpravu pH.

7. Aká je teda ideálna rutina pre každú ženu, ktorú bez problémov zvládne ráno aj večer? 

Ideálne je držať sa jednoduchosti - premyslené čistenie pleti ráno aj večer, aktívne sérum, krém a vhodné SPF. A veľmi sa mi páči, že sa upúšťa od slova anti-age. Nahradilo ho longevity - dlhovekosť. Moderné séra dokážu chrániť bielkoviny v pleti, ako kolagén a elastín, a tým spomaliť viditeľné prejavy starnutia. Kľudne to premenujme na rituál, pretože je to mnohokrát jediných 10 minút dňa, kedy si môžeme oddýchnuť a vedome sa o seba starať. A áno, prial by som si, aby mi niekto v 15-tich povedal, že mám používať SPF.

kozmetické trendy
archív Ladislav Zsembera

8. V posledných rokoch sledujeme prudký nárast záujmu o aktívne látky v kozmetike. Mnohé značky ich komunikujú ako niečo univerzálne - vhodné pre každého a na všetko. Ako veľmi však podľa tvojho názoru zohráva rolu individuálna variabilita pleti? Existujú účinné látky, ktoré môžu byť pre určité typy pleti vyslovene kontraproduktívne?

Často nejde o jednotlivé látky, ale o ich kumuláciu. Poznám 15-ročné dievčatá, ktoré presne vedia, čo je niacínamid, ale už nevedia, že ak používajú odličovač s niacínamidom, sérum s niacínamidom a krém s niacínamidom, výsledné percento obsahu tejto látky môže pokožku podráždiť. A to platí pre všetky aktívne látky. Retinol, ak nie je v prírodnej forme, môže pleť podráždiť. AHA a BHA kyseliny rovnako. Preto je vždy najlepšie poradiť sa s odborníkom, ktorý vie pozrieť celú rutinu ako celok - komplexne.

9. Odporúčaš niekedy invazívne zákroky skôr, než komplexnú skincare? A naopak - kedy je skincare efektívnejšia než estetická medicína?

Záleží od situácie a stavu pleti. Pri akné je dôležité zhodnotiť riziko jaziev - ak je vysoké, odporúčam skôr dermatológa ako skincare. Pri vráskach osobne používam botox v oblasti glabely a čela, preventívne, aby sa vrásky neprehlbovali. Kombinujem to cielene s rutinou. V ideálnom prípade sa tieto prístupy dopĺňajú. A nezabúdajme, že po 25-ke strácame približne 1 % kolagénu ročne, takže treba myslieť dopredu: SPF, hygiena, hydratácia.

Reklama

10. Existuje jednoduché kritérium, podľa ktorého sa dá zistiť, či je procedúra pre klientku naozaj vhodná? Ako jej pomáhaš definovať, čo vlastne potrebuje?

Úprimne, zasiahli ste do čierneho - toto počúvam často. Mnohí si myslia, že sa pozriem a hneď vidím všetko. A hoci veľa vecí naozaj vidím, realita môže byť úplne iná. Moja diagnostika je holistická. Klientka nesmie byť nalíčená. Pýtam sa, pozorujem, dotýkam sa. Sú prípady - najčastejšie, keď mi niekto pošle fotku. V takom prípade to najmenej, čo môžeme urobiť, je spojiť sa cez videohovor, prípadne sa stretnúť osobne.

Potrebujem vedieť, ako reaguje v strese, čo robí, či cíti dyskomfort, musím posúdiť elasticitu a reliéf. V dnešnej dobe, keď má veľa ľudí rôzne intolerancie, odráža pokožka často aj vnútorný stav. Je to pokojne hodinové stretnutie, pri ktorom som dotieravý. Ale výsledkom je rutina, ktorá obnovuje prirodzené mechanizmy pleti a prináša zdravý, žiarivý vzhľad.

11. Potrebuje žena po 30. roku iné postupy než po 40. - alebo je dôležitejší stav pleti?

Je to kombinácia oboch faktorov. Určite treba sledovať stav pleti a robiť správnu diagnostiku. Nepreferujem prístup typu: „Už máš po 30-ke, musíš mať retinol.“ Každá pleť má svoj život, svoj mikrobióm, svoju hustotu kolagénu a elastínu. To, čo je univerzálne pre každú, je správna hygiena, hydratácia, bariérové aktívne látky a SPF. Ostatné je už veľmi individuálne.

aktívne látky na pleť
archív Ladislav Zsembera

12. Ktoré z aktuálnych trendov sú podľa teba prehnané a ktoré majú naopak reálny vedecký základ?

Za prehnaný považujem trend tzv. microneedling krémov. Mechanický zásah môže byť účinný, ale mnohé používateľky sú tínedžerky, ktoré nemajú základné znalosti o vrstvách kože či jej bariére. Výsledkom sú mikrotrhlinky bez následnej ochrany SPF. Naopak, trend nedetekovateľných zmien, prirodzene vyzerajúce výsledky, veľmi podporujem. A má to aj silný vedecký základ, napríklad vďaka moderným peptidom s klinicky potvrdeným účinkom.

13. A ako sa pozeráš na trend skincare pre deti? Môže skoré a nevhodné používanie kozmetiky narušiť vývoj detskej kožnej bariéry?

Tento trend poznám veľmi dobre. Tu musia byť príkladom rodičia - citlivo vysvetliť, že detská pokožka je nezrelá a zraniteľná, preto potrebuje absolútny minimalizmus. Nechcem zakazovať ani moralizovať, pretože trendom sa úplne vyhnúť nedá, ale ak už alternatíva, tak maximálne jemná, šetrná hygiena, SPF a jednoduchý bariérový krém. Naučiť sa základom a trpezlivo vysvetľovať. Rozhodne sem nepatria látky, ktoré patria do kategórie anti-age.

14. Aké sú podľa teba najčastejšie kozmetické mýty, ktoré sú stále hlboko zakorenené?

Stretol som sa už so všetkým možným. Polarizácia názorov je dnes bežná v každom smere. Ak niekto tvrdí A, mal by povedať aj B. Napríklad: ak retinol, tak určite nie cez leto bez SPF. Aj keď retinol nie je fotosenzitívny, oslabená bariéra môže zareagovať pigmentáciou.

Alebo tvrdenia typu: „Ak sa dotkneš pleti kvapátkom, môžeš produkt vyhodiť.“ Áno, lepšie je vyhnúť sa tomu a dodržiavať hygienické štandardy, ale moderné konzervačné systémy často bránia množeniu baktérií. Niektoré produkty sú dokonca zbavené endotoxínov, ktoré by mohli pri dlhodobom používaní podráždiť pleť. Jednoducho, realita je vždy širší kontext, nie čierno-biela veta.

15. Na záver sa opýtam, čo ťa vie aj dnes v odbore ešte stále prekvapiť?

Najviac ma vždy prekvapia nové informácie - v pozitívnom zmysle slova. Ani po pätnástich aktívnych rokoch v dermokozmetike si netrúfam povedať, že už nemám čo objavovať. Mechanizmy fungovania pleti, patológie, nové aktívne látky, textúry, možnosti penetrácie. Každý deň narazím na niečo nové a niečo nové sa učím. A práve to považujem za to najkrajšie, čo robí z mojej práce aj moje hobby.

Reklama

Ak by sme všetky tieto cenné fakty a rady zhrnuli, prídeme k tomu, že kvalitná starostlivosť o pleť začína pri pochopení vlastného typu pleti, jej potrieb a rešpekte k vedeckým faktom. Nie pri slepom nasledovaní trendov, virálnych tipov či preplnených poličkách. Pleť má úžasnú schopnosť regenerácie, ak jej necháme priestor dýchať a doprajeme jej presne to, čo potrebuje. A v neposlednom rade, počúvajte skutočných odborníkov, tí vám vedia pomôcť.

Zdroj úvodnej fotky: archív Ladislav Zsembera

5/5 - 1 hlasov

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

Google news
Nenechajte si ujsť žiadnu novinku! Sledujte nás na Google News a buďte vždy v obraze. Stačí jeden klik pre prístup k exkluzívnemu obsahu a najčerstvejším informáciám. Pripojte sa k našej rastúcej komunite informovaných čitateľov!

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE