Štartujeme nový blok: rozhovory so ženami a ich skúsenosti s autami. Najlepšia reklama je osobné odporúčanie. To platí úplne všade. Auto sa stalo naším nevyhnutným spoločníkom. A je fajn, ak máme objektívne informácie z viacerých strán. Nielen od auto novinárov a predajcov áut. Preto sme sa rozhodli, že vytvoríme nový blok: „Klábosenie“ o autách alebo inak auto očami jednej z vás. Budeme sa rozprávať s dámami s rôznymi šoférskymi skúsenosťami, návykmi a autami.
Na úvod nás čaká rozhovor: Toyota Corolla Hatchback Hybrid v rukách blondíny. Mojím hosťom je mega šikovná dáma Zuzana. Nech vás nepletie slovíčko blondína :). Musím trochu provokovať, veď nech sa namotajú aj muži... Poznáme sa už nejaký ten rok, preto môžem byť aj osobnejšia. Začnem s tým, v čom sme si podobné. Spája nás vášeň pre šport a slabosť k autám. Zuzka rada šoféruje a vie si užiť čas strávený za volantom. Veľa cestuje za svojimi športovými zážitkami (je trénerkou plávania, môžete ju stretnúť aj na joge alebo v posilňovni). No hlavne, denne využíva auto vo svojej práci.
Je skúsená šoférka. Na aute vie oceniť jeho športového ducha. Šoférovanie nepovažuje za trest, práve naopak, vie si ho vychutnať. Pracuje ako „firemný reprezentant v oblasti estetickej medicíny“. Je zodpovedná za oblasť stredné Slovensko. Čo znamená, že je pravidelne na cestách a auto musí byť jej pravá ruka, na ktorú sa vie 100% spoľahnúť.
Zopár štatistík. Zuzka priemerne mesačne najazdí okolo 2000 km. Ročne viac ako 30 000 km. Doteraz využívala výhody Audi A3 Limousine (6 rokov) a začiatkom tohto roka ju vymenila za Toyotu Corollu Hybrid. Tak som teda zvedavá, ako sa s ňou skamarátila.
Pozri tiež: Ženský pohľad na: Ford Ranger 3,2 TDCi, Wild Track Plus – akčný týždeň s americkou legendou
Zuzka, ďakujem, že si si našla čas na našu testovačku. Je predsa len nedeľa a taká „vyťažená“ mladá dáma by určite radšej robila niečo iné, ako sa vozila v aute. Alebo sa mýlim? Ako zvyčajne tráviš svoj víkend?
Ďakujem v prvom rade za oslovenie prispieť svojim názorom do nového bloku. Aj keď je nedeľa, určite mi nevadí šoférovať. Práve naopak, na cestách je momentálne menej áut než v pracovné dni, tak si to vychutnávam. Nakoľko som začala popri práci aj externe študovať, polku víkendu trávim v škole a druhú polku sa snažím oddychovať a čerpať nové sily.
Aký je tvoj vzťah k autám? Respektíve, kedy si začala tak naozaj denno-denne šoférovať?
Môj vzťah k autám bol vždy len pozitívny. Tešila som sa, keď sme išli s rodičmi za babkou na východ. Inak som pravidelne chodila na preteky v plávaní po celom Slovensku.
Na začiatku to so šoférovaním u mňa nebolo vôbec ružové. Autoškolu som prešla bez problémov. No po prvej jazde, kedy som bola pod stresom a drobnohľadom vlastnej rodiny, som chytila nevysvetliteľný blok. Dobrých pár rokov som tvrdohlavo odmietala sadnúť si za volant. Až jedného dňa to nečakane odznelo a ja som začala šoférovať. Síce v nepredstaviteľnom strese: kŕčovito zvierajúc volant, s vypnutým rádiom a očami na stopkách, ale išlo to. Asi po roku a pol na to som sa zamestnala v mojej terajšej práci. Vedela som, že aktívne šoférovať auto bude jej neoddeliteľnou súčasťou. Keby ste mi to povedali pár rokov predtým, tak vás vysmejem.
To je také povzbudenie aj pre iné ženy, ktoré možno prežívajú podobný stres, situáciu, ako si mala ty. Nevzdávať sa. Ale poďme ďalej. Ktoré bolo tvoje prvé auto?
Na prvé vlastné auto si veľmi dobre spomínam. Bol to oťukaný starý Fiat Punto. Dodnes nedám na neho dopustiť. Vďaka nemu som zrazu stíhala oveľa viac tréningov. Bol to pre mňa určitý spôsob oslobodenia sa.
Keď si nastúpila do tejto práce, kde si už 9 rokov, vedela si, že budeš veľa cestovať? A že dostaneš služobné auto?
Áno, nastupovala som s tým, že po skúšobnej dobe prevezmem za kolegyňu, ktorá odchádzala na materskú, pozíciu firemného reprezentanta. To v sebe zahŕňalo predovšetkým návštevy lekárov a medicínskych zariadení po celom Slovensku. Čiže aktívne šoférovanie.
Už na úvod som spomínala, že si len nedávno vymenila Audi A3 za Toyotu Corollu Hybrid. Aký bol hlavný dôvod zmeny? Vedela si ovplyvniť aj výber auta?
Dôvodom bolo prijatie ďalšieho reprezentanta vo firme a „posunutie“ auta rozhodnutím nášho vedenia. Výber auta majú plne v rukách zamestnávatelia. Tí vždy dbajú a dbali na to, aby sme sa cítili na cestách komfortne a bezpečne. Z mojej strany neboli žiadne pochybnosti o výbere kvalitného vozidla.
Asi teraz je to najlepšie obdobie na porovnanie A3 a Corolly... V čom vidíš najväčší rozdiel? A v čom najmenší?
Na Corolle jazdím tri mesiace. Musím sa však priznať, že chvíľku mi trvalo, kým som sa s ňou zžila. Nádherný dizajn auta, štartovanie bez kľúča, výborná výbava, usporiadanie palubnej dosky, intuitívny dotykový displej, čierno-krémové poťahy či veľkosť kufra ma dostali hneď na začiatku.
Čo sa týka jazdných vlastností, tam to chvíľku trvalo. Úprimne, v prvom momente po Audine som mala pocit, že som presadla do ľahkého auta s hrkajúcim volantom, ktoré ulietava na ceste a neskutočne hučí. Verím, že mi to moja Corollka odpustí, lebo teraz uznávam, že to bol len prvotný pocit. Po „našej“ prvej dlhšej ceste na východ sme si dokonale porozumeli. A nebojím sa povedať, že sa máme veľmi radi.
Prekvapilo ma, ako krásne sa na ňu môžem spoľahnúť vo vyššej rýchlosti v zákrutách na diaľnici (dokonca mám pocit, že oveľa viac ako v audine). Oceňujem zadnú kameru, predné senzory, s ktorými zaparkujem bez zbytočného otáčania. Dokonca ma začal baviť aj špecifický zvuk pri zrýchľovaní. Nesmiem zabudnúť na pohodlné sedadlo, z ktorého ani po dlhej jazde nie som dolámaná. Čo ma stále fascinuje, je tiché naštartovanie. Niekedy pri mojom zamyslení sa aj zabudnem, že som už naštartovala.
Aký vzťah máš k hybridom? Skúšala si predtým šoférovať nejaký hybrid?
Priznám sa, že doteraz som žiadny hybrid neskúšala. Vidím v tejto technológii posun vpred a oceňujem hlavne spotrebu v meste.
Odporúčame: Ženský pohľad na: Audi e-tron advanace 55 quattro a netradičný víkend
Koľko km najazdíš v meste a koľko mimo mesta cca za 1 mesiac?
Každý mesiac je to veľmi individuálne. Závisí to od toho či som viac pracovne v kancelárii alebo mám viac výjazdov. Ak by som to zhrnula, tak v normálnom pracovnom režime (bez obmedzení Covid) najazdím cca 2000 km mesačne. Z toho 2/3 mimo mesta.
Akú si mala priemernú spotrebu v A3? A akú máš teraz v Toyote?
V Audi to bolo okolo 6,3 litra na diaľnici a 6,8 litra v meste. Teraz v Toyote je to približne 5,6 litra na diaľnici a 4,4 litra v meste. Priznávam, že som si nedávala záležať na tom, aby bola moja spotreba čo najnižšia. Jazdím úplne prirodzene. Keďže akumulátor sa zapája pri konštantných rýchlostiach a hlavne cca do 80 km/h, tak spotreba na diaľnici stúpla. Nedá mi nespomenúť, že v Audi bol dieselový motor a Toyota má benzínový.
Čo ty a dizajn auta? Páči sa ti Toyota Corolla? Berieš auto ako kabelku, ktorá má ladiť k majiteľovi alebo je ti to jedno?
Myslím, že každá žena má rada veci lahodiace oku a tým Toyota Corolla Hybrid určite je. A to nielen krivkami zvonku, ale aj dizajnom vo vnútri. Mne však nejde o akési ladenie k autu. Corolla Vám dá jednoznačne oveľa viac než len pekný obal.
Interiér auta: ako by si ho zhodnotila? Ako na teba pôsobí? Predsa len si presadla z Nemca k Japoncovi. Všimla si si rozdiel?
Ako som spomínala, interiér ma zaujal hneď, ako som si do auta sadla prvýkrát. Bol oveľa prepracovanejší než v Audi (poznámka autorky: porovnať auto vyrobené šesť rokov dozadu s novinkami nie je najobjektívnejšie). Dokonca musím spomenúť, že po pár dňoch v Corolle, som si sadla za volant auta kolegyne, ktorá má takú istú audinu ako som mala ja 6 rokov. No a zrazu som sa prichytila, ako smutne pozerám na palubnú dosku. Zdala sa mi trošku prázdnejšia.
Veľmi rýchlo som si v Toyote zvykla na ovládanie dotykového displeja. Viem si úplne jednoducho a intuitívne nastaviť pripojenie telefónu, pozrieť si históriu jazdy (vyhodnotenie spotreby), alebo stav nabitia akumulátora. Zaujímavé je sledovať zobrazenie využitia energie aktuálnej jazdy. Maličké plus, ktoré však už býva samozrejmosť v nových autách, no ja som ho nemala, je zobrazenie názvu skladby a interpreta pri počúvaní rádia. Čiže zbohom Shazam (poznámka autorky: aplikácia rozoznávania skladby, interprétov).
A taktiež SOS tlačidlo zavolania pomoci, ktoré verím, že nikdy nevyužijem, ale som rada, že sa v aute nachádza. Sedadlá sú pohodlne spracované, stredová lakťová opierka, pre mňa veľmi dôležitá vec, je umiestnená akurát. Dvojzónová klimatizácia a vyhrievanie sedadiel určite potešia každého.
Nemôžem obísť otázku: odhlučnenie interiéru. Ako sa auto správa pri jazde v meste a pri jazde na diaľnici?
Úplne tiché štartovanie (bez kľúča) ma zarazilo už pri preberaní auta. Tu som sa ako správna blondínka opýtala, že či to už mám naozaj naštartované. Avšak auto je v pohybe celkovo hlučnejšie. Spočiatku, ešte zo živými spomienkami na Audi, som to vnímala dosť negatívne. A aj som sa na to zameriavala. Časom uznávam, že to už vôbec nevnímam. V meste sa častokrát auto prepne na akumulátor a ja si idem potichučky. Pri zrýchlení si začínam vychutnávať ten zvuk štartovania nadzvukového lietadla.
Čo ty a športová jazda? Aký spôsob šoférovania uprednostňuješ?
Mám možnosť prepnúť auto do týchto módov jazdy: Normal, Sport a Eco. Najviac využívam Normal. Na diaľnici využívam hlavne Sport (červená). Auto je oveľa živšie, ale stúpa spotreba. Čiže asi by som sa zadefinovala ako neriskujúci šofér.
Vieš autu dôverovať? Ako „sedí“ v zákrutách?
Zdá sa mi, že sa viem na neho spoľahnúť trošku viac ako na predchádzajúce Audi. Vo vysokých rýchlostiach v zákrutách auto sedí výborne. Vôbec som to nečakala.
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Ford Mondeo 2.0 TDCi EcoBlue – športová limitka
Ako ti sadol volant do ruky? Ja to mám tak, že niektoré modely sú mi „ako šité na telo“ a niektoré sú proste len autá. Ako to je s Corollou?
Ako som spomínala, chvíľku mi to trvalo. Mala som pocit, že volant je akýsi „hrkavý“, „hračkársky“. Očividne to bolo spojené s dlhoročným zvykom z iného auta, nakoľko teraz už ten pocit vôbec nemám.
Technológie: systém aktívnej bezpečnosti. Auto pomaly myslí za nás a správa sa tak, aby sa predišlo kolíziám. Čo ty najviac využívaš pri šoférovaní? Máš svojich favoritov?
Všetky tieto technológie sú určite výbornými pomôckami. Mám rada inteligentný adaptívny tempomat, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu a predkolízny bezpečnostný systém. No napriek všetkému sme to my, ľudia, zodpovední za jazdu.
Obľúbená ženská otázka: stačí ti veľkosť auta? Čo povieš na kufor? Vieš sa pohodlne zbaliť na služobnú cestu? Viem, pre ženu nikdy nestačí, ale predsa, skús. Zmestíš tam svoje „športové náradíčko“?
Veľkosť auta je pre mňa ideálna zvonku aj zvnútra. Corolla je dostatočne veľká a priestranná. Cítim sa v nej pohodlne a zároveň s ňou ľahko zaparkujem. Keďže pracovne pripravujeme pre lekárov rôzne workshopy a zúčastňujeme sa ako vystavovatelia kongresov, častokrát sa doslova sťahujeme. Ja už teraz viem, že do Toyoty Corolly naložíme určite minimálne to, čo do Audi A3 Limousine, ak nie viac. A čo sa týka súkromného využitia, zmestí sa mi do kufra všetko, čo potrebujem. Veľakrát aj to, čo vlastne nepotrebujem. Som typická žena.
Vieš si toto auto predstaviť aj ako rodinné auto? Čo hovorili tvoji pasažieri na zadných sedadlách?
Toyota už bola otestovaná aj spolujazdcami. Viezla som tri kamošky – spolužiačky, a zozadu sa ozývalo: “Jééj, koľko miesta!“ Takže určite spokojnosť tam bola. A to aj napriek tomu, že kvôli mojej výške (182 cm) mám posunuté svoje sedadlo ďalej než väčšina populácie. Čiže, aby som zodpovedala aj tvoju prvú otázku, áno, verím, že sa dá Toyota Corolla Hybrid využiť aj ako rodinné auto.
Na záver skús povedať, ak sa to teda dá:
- Čo ťa najviac pozitívne prekvapilo na tomto aute?
Ako dobre sedí vo vysokých rýchlostiach v zákrutách na ceste.
- Čo ťa najviac prekvapilo negatívne?
Hlučnosť auta pri jazde a pridávaní plynu a menší dojazd mimo mesta než pri Audi.
- Našla si v tomto aute aj nejaký typický ženský prvok?
Ak nerátam zrkadielko s automatickým svetlom na tienidle, tak celkovo dizajn auta v spojení s čiernou farbou nočnej oblohy lahodí môjmu ženskému oku.
- Ak by sa ťa niekto spýtal, akému typu šoférok by si toto auto odporúčala?
Keďže je to hybrid, určite by som ho odporúčala do mesta. Má výrazne nižšiu spotrebu. A z môjho pohľadu je Corolla vhodná pre každý typ skúsenejšej šoférky, ktorá si vie užívať jazdu.
- Čo by si odkázala výrobcovi, na čo by nemal zabudnúť pri vývoji áut – zo ženského pohľadu?
Pre mňa je dôležité, aby sa pri výrobe dbalo na bezpečnosť pasažierov. Prioritou je dostatok airbagov pre šoféra aj spolujazdcov. Aby výrobcovia neustále zlepšovali rôzne indikátory, za účelom prispieť k bezpečnosti na cestách.
Ak sa raz rozhodneš investovať do auta, o akom snívaš?
Niežeby som o nejakom vyslovene snívala, ale mám pripravenú odpoveď ak by náhodou prišla nečakaná ponuka. Už roky sa mi páči Range Rover, momentálne Velar, teda veľké, silné, dizajnové a bezpečné auto.
Ďakujem za rozhovor.