Nedostatok sebaistoty a "kultúra neporaziteľnosti" medzi mladými ľuďmi drží tému bezpečného sexu mimo debatu. Nové krátke video odhaľuje SKUTOČNÉ názory chlapcov na sex, keď si myslia, že ich dievčatá nevidia.
Nový výskum, ktorý dnes zverejnila značka Durex, poodhalil okolnosti a mylné predstavy, ktoré v súčasnosti bránia mnohým mladým ľuďom (16-24) praktizovať bezpečný sex.
Tento hĺbkový výskum, ktorý bol kombináciou prieskumov a rozhovorov s mladými ľuďmi a ktorý sa uskutočnil v priebehu dvoch rokov, prezradil šokujúci nedostatok vedomostí o pohlavne prenosných chorobách, neželanom tehotenstve a sexuálnych postojoch opačného pohlavia.
Mladí ľudia vedia, že by mali zakaždým použiť kondóm, ale v prívale vášne idú často všetky pravidlá stranou. Zdá sa, že mnohí mladí ľudia sa nestarajú o dôsledky nechráneného sexu a/alebo nemajú dostatok sebaistoty na to, aby trvali na použití kondómu. Mnohí tak podstupujú riziká, o ktorých vedia, že by ich podstupovať nemali.
Rozšírené presvedčenie "mne sa to nestane" a nedostatok vedomostí o rizikách vzniku pohlavne prenosných infekčných chorôb a neželaného tehotenstva nahrávajú takzvanej "kultúre neporaziteľnosti."
Fakty sú jasné: 40 % sexuálne aktívnych ľudí vo veku 16 - 24 priznalo, že mali sex bez kondómu s viac ako jednou osobou, a 61 % súhlasilo s tým, že zvyčajne nepomyslia na kondómy, kým ich naozaj nepotrebujú1.
Napriek takémuto bežnému riskovaniu len 14 % opýtaných uviedlo, že ich hlavnou obavou sú pohlavne prenosné choroby (okrem HIV a AIDS). Menej než štvrtina odpovedala, že najväčšia starosť v súvislosti s nechráneným sexom je, že by mohol skončiť neželaným tehotenstvom.1
Štatistiky a názory opýtaných ukazujú rozsah súčasných zábran v spojení s bezpečným sexom. Takmer polovica (48 %) si myslí, že dostať HIV/AIDS nie je čímsi, čo by sa mohlo stať niekomu z okruhu ich priateľov.1
"Minulý týždeň som sa vyspala s niekým bez kondómu. Zašla som potom do lekárne, dala si tabletku a bolo to vybavené. Je to ako dostať nádchu."
"Myslel som si, že HIV je záležitosť inej generácie. Nemyslíme na HIV!"
KĽÚČOM JE SEBAISTOTA
Značka Durex sa domnieva, že výskum a video odhalili niektoré nové spôsoby, ako sa postaviť týmto výzvam a ako začať meniť názory na bezpečný sex. Značka spúšťa komplexné internetové informačné centrum (www.durexsk.sk/choddotohosnasadenim), ktoré poskytuje mladým ľuďom praktické a úprimné rady o sexe a vzťahoch. Online centrum obsahuje praktické rady, články a videá na témy ako sú sebaistota, bezpečný sex, pohlavne prenosné choroby a neželané tehotenstvo.
Mark Pearson, regionálny riaditeľ značky Durex:
"Bezpečný sex by mal byť prirodzene zodpovednosťou obidvoch partnerov, ale v rámci výskumu sme sa od mnohých mladých mužov dozvedeli, že sú to práve najmä dievčatá, ktoré majú dávať pozor.
Mladé ženy nám hovorili, že aj keď vedeli, že by mali zakaždým trvať na kondóme, realita je často taká, že keď nastane daná chvíľa, kondóm sa z rôznych dôvodov nepoužije. Bežne uvádzaným dôvodom bolo, že ak by trvali na kondóme, pokazili by náladu alebo by chlapca odradili. Tento strach z odmietnutia alebo pokazenia nálady je síce pre mnoho mladých žien významnou prekážkou, no zistili sme, že to tak častokrát vôbec nie je. V skutočnosti je pravdou presný opak.“
"Nejde o strach z odmietnutia - len ich chcú potešiť."
Durex chce zboriť mýty o tom, ako sa chlapci cítia, keď dievčatá trvajú na použití kondómu. Výskum ukazuje, že bežným prístupom u viac než tretiny chlapcov je skúsiť to a nepoužiť kondóm2, no film hovorí aj to, že podľa mnohých chlapcov je vzrušujúce aj to, keď sa o kondóme nedá vyjednávať. V skutočnosti až 79 % mladých mužov vzrušuje, keď dievča trvá na použití kondómu2.
„Ja osobne to milujem. Keď dievča vytiahne kondóm,
som hneď pripravený – stačí ho nasadiť ... a ide sa na to!“
Durex chce využiť toto posolstvo a obsah dostupný cez online centrum na to, aby sa „chvíľa s kondómom“ zmenila na situáciu, ktorá zároveň premieňa starosť na niečo, čo je dobré pre obe strany.
Kampaň podporuje aj britská dídžejka rádia a televízna moderátorka Gemma Cairneyová:
„Byť dnes mladým je ťažké – pôsobí na vás toľko spoločenských tlakov – a najmä sex a vzťahy môžu byť mínovým poľom. Táto kampaň ukazuje, akými dôležitými a silnými môžu byť vedomosti a sebaistota pri múdrych rozhodnutiach. Posilnenie povedomia mladých - najmä mladých žien - je niečo, čo u mňa vyvoláva vášnivé nadšenie, pričom dúfam, že táto kampaň môže pomôcť s priamočiarymi informáciami a radami výraznejšie presadiť viac pozitívnych poznatkov a postojov súvisiacich so sexom".
KAMPAŇ DUREX "WHEN IT’S ON IT’S ON" "NASADENIE, KTORÉ VZRUŠUJE"
-
Film ku kampani
-
Kampaň odštartovala úderným novým filmom, ktorý sa zameriava na skupiny mladých ľudí (jedna skupina mužov, jedna skupina žien) a ukazuje ozajstné prekvapenie u dievčat, keď si uvedomia, čo chlapci NAOZAJ hovoria o sexe a používaní kondómu, keď si myslia, že ich žiadne dievčatá nepočujú. Výsledky sú príjemne prekvapujúce.
-
-
Online informačné centrum Durex -www.durexsk.sk/choddotohosnasadenim
-
Značka DUREX uvádza internetové informačné centrum (www.durexsk.sk/choddotohosnasadenim) s praktickými a úprimnými radami o sexe a vzťahoch.
-
Online centrum bude obsahovať praktické rady, články a videá na témy ako sú sebaistota, bezpečný sex, pohlavne prenosné choroby a neželané tehotenstvo.
-
ĎALŠIE ŠTATISTICKÉ ÚDAJE
-
34 % chlapcov súhlasilo s tým, že majú radšej sex bez kondómu a skúšajú sa jeho použitiu vyhnúť2
-
15 % opýtaných dievčat uviedlo, že so sebou majú kondóm, keď idú von1
-
Tri zo štyroch opýtaných osôb sa priznali, že keď hovoria o sexe, pociťujú určitú mieru rozpakov1
1. VIMN Ad & Brand Solutions Insight with Tapestry Research. Base: 1,641; P16-24.
2. Winkle Toplines Report, 2015. Beliefs, Insight & Reason-to-Believe screener in the UK, France and Italy. P11.