Zima je tu a na niektorých miestach Slovenska nás už na cestách potrápila snehová nádielka či zákerná poľadovica. Povedzme si úplne úprimne, že my ženy niekedy takéto náročné podmienky na asfalte zvládame o čosi horšie ako naše silnejšie polovičky, teda muži, a preto sa nám zídu nejaké užitočné, overené a bezpečnostné tipy. Naučme sa, ako jazdiť v zime, raz a navždy zažeňme strach zo snehu a ľadu na ceste do práce!
Keď na outfite záleží
Možno chcete vyzerať dobre v práci, na stretnutiach alebo ste tento outfit zvolili len tak, lebo sa vám páči. V zime by ste však mali dbať aj na to, či je vaše oblečenie vhodné do auta. Aj keď vonku zúri víchrica, hrubý šál, čiapku a rukavice by ste mali radšej odložiť na vedľajšie sedadlo. Všetky tieto ochranné prvky proti zime vám bránia v rozhľade, ostražitosti a oslabujú tak vaše reflexy, čo na zľadovatených cestách vôbec nie je výhra.
Pozor! Samostatnou kapitolou v outfite sú topánky, ktoré môžu byť práve pre ženy nosiace opätky kameňom úrazu. Mali by ste mať také, ktoré sa nekĺžu, pretože s nánosom snehu na nich sa vám z pedálov stanú šmykľavky. Takže absolútny základ sú suché topánky.
Zaujme ťa: Silvester 2018: Kde stráviť tento deň a privítať nový rok netradične?
S brzdami opatrne
Azda najdôležitejšou zásadou pri jazde na ľade aj na snehu je šetrné zaobchádzanie s brzdami. To neznamená, že ich nemáte používať vôbec, no na ľade a na snehu by sa nemali robiť žiadne prudké pohyby. Ak musíte brzdiť, snažte sa brzdiť radšej skôr a pomalšie. Prudké skákanie na brzdy vás môže dostať do šmyku, z ktorého už s celým autom nevyjdete.
Majte na mysli! Kontinuálny pohyb je dôležitý aj pri jazde do zľadovateného kopca. Odborníci odporúčajú radšej postupovať plynule, primeranou rýchlosťou a snažiť sa nezastaviť v polovici kopca. Mohlo by sa totiž stať, že už sa znova nerozídete.
Odstupy sú alfa aj omega
Svoju jazdu by ste mali vždy prispôsobiť stavu vozovky, čo je dokonca aj v cestnom zákone. Prieskumy však ukázali, že väčšina vodičov jazdí aj na ľade a snehu tak, ako keby bolo leto. A to je chyba, ktorá nás často stojí veľa – rozbité auto alebo v horšom prípade aj ujmu na zdraví. V zime dbajte najmä na rozostupy, ktoré by mali byť väčšie najmä preto, že brzdná dráha je na snehu a ľade oveľa dlhšia. To by malo taktiež pôsobiť ako prevencia pred núdzovým „skákaním na brzdy“.
Tieto rady sa vám zídu
Najdôležitejšie body pre bezpečnú jazdu na ľade a snehu máme za sebou. Ale čo robiť, keď už sa do šlamastiky dostaneme a niet cesty späť? Ak dostanete šmyk, volant točte tak, aby ste kolesá nasmerovali do smeru šmyku. Potom čakajte, kým nad vozidlom získate opätovnú kontrolu, pričom sa snažte vyhnúť prudkému brzdeniu. Ak máte ABS systém, bude to o niečo jednoduchšie.
Stať sa vám môže aj to, že sa na zľadovatelej ploche zastavíte a nebudete sa už viac vedieť pohnúť. Vo všeobecnosti platí, že rozbiehať na šmykľavom povrchu by ste sa mali čo najplynulejšie a vyhnúť sa pritom vysokým otáčkam. Ak nezaberá, skontrolujte či máte rovné kolesá alebo odstráňte nahromadený sneh na povrchu pneumatík. Posledná šanca je pred kolesá umiestniť starý koberec, ktorý by ste mali mať v zime v kufri a skúsiť sa rozbehnúť na ňom.
Šťastnú cestu!