Ak ste si niekedy stáli pred zrkadlom a premýšľali, prečo vás niektoré farby oblečenia okamžite “nakopnú” a iné vás zase nechajú cítiť sa, ako keby ste mali práve niekde uniknúť, nie ste sami. Farby totiž nie sú len estetickým prvkom. Ovplyvňujú naše emócie, vnímanie a dokonca aj to, ako nás vnímajú ostatní.
Viete si teda predstaviť, že by ste sa pri výbere svojho outfitu riadili psychológiou farieb? Tak môžete nielen vylepšiť svoj každodenný pracovný look, ale aj preniesť určité "posolstvá" bez toho, aby ste museli povedať jediné slovo.
Čo vlastne psychológia farieb v oblečení znamená?
Psychológia farieb je vlastne veda, ktorá skúma, ako rôzne farby ovplyvňujú naše pocity, správanie a vnímanie. V rámci obliekania ide o to, že farby môžu zmeniť, ako sa cítime, a tiež, ako nás vnímajú iní. Preto, keď si ráno obliekate tú konkrétnu ružovú blúzku alebo sa rozhodnete pre čiernu sukňu, nielenže vytvárate svoj jedinečný štýl, ale aj odovzdávate určitú mienku o sebe. Tak poďme na to, aké posolstvá môžete vyslať svojím oblečením.
Základné vlastnosti farieb: Svetlosť, teplota a kontrast
Predtým, než sa pustíme do toho, čo každá farba konkrétne znamená, je dobré poznať niektoré základné vlastnosti farieb:
- Svetlosť: Farba môže byť tmavá alebo svetlá. Tmavé farby, ako je tmavomodrá alebo čierna, pôsobia sofistikovane, zatiaľ čo svetlé, ako svetlomodrá alebo ružová, vyžarujú jemnosť a prístupnosť.
- Teplota: Ďalej, farby môžeme rozdeliť na teplé a studené. Teplé farby ako červená, oranžová alebo žltá v nás vyvolávajú pocit energie, tepla a vášne, zatiaľ čo studené farby, ako modrá a zelená, pôsobia pokojne a chladne.
- Kontrast: Určuje, či farba je jasná a intenzívna, alebo jemná a tlmená. Sýte farby ako jasná červená alebo fuchsiová sú intenzívne, zatiaľ čo pastelové farby sú jemné a omnoho viac príjemnejšie.
Psychológia farieb v oblečení: Ktoré farby vás definujú?
Tak, a teraz sa poďme pozrieť na niektoré konkrétne (ale aj bežné) farby, ktoré ovplyvňujú našu psychiku a ktoré môžu zmeniť celý dojem, aký zanecháme na ostatných. Veď chceme zanechať ten pozitívny, nie? Najmä v pracovnej oblasti, na čo budú zamerané aj nasledujúce riadky.
Čierna: Kráľovná autority a tajomstva
Čierna je farba, ktorú milujeme, ale môže byť trochu dvojsečná. Na jednej strane vyjadruje autoritu, silu, istotu, a preto sa často volí do formálnych situácií. Preto ak sa chystáte na pracovný pohovor na manažérsku pozíciu, čierna je skvelá voľba. Ale pozor, čierna môže pôsobiť trochu chladne a neprístupne, a ak ju kombinujete s ďalšími tmavými farbami, môže to pôsobiť až príliš stroho.
Na druhej strane, ak pracujete v kreatívnej sfére, čierna nemusí byť tým najlepším riešením, pretože sa môže javiť ako nie príliš originálna voľba. Ak máte kreatívnu profesiu, radšej siahnite po niečom živšom a farebnejšom. Fun fact ale je aj to, že mnohých kreatívcov či známych návrhárov nájdete oblečených iba v čiernej.
Sivá: Odbornosť a vyrovnanosť (ale melanchóliu vynechajte)
Sivá farba je známa svojou neutralitou a je skvelá pre formálne a obchodné prostredie. Vypovedá o vašej analytickej povahe, pokoji a zodpovednosti. Ak sa chystáte na pohovor do oblasti, kde sú potrebné organizačné schopnosti, ako administratíva alebo právo, sivá je ideálna. No pozor, sivá môže byť aj melancholická, a tak sa vyhnite príliš tmavým odtieňom v prípade, že chcete pôsobiť veselšie a energickejšie.
INSTAGRAM / @chiaraferragniČervená: Energia, vášeň, ale aj trochu agresivity)
Červená je farba, ktorá neprejde bez povšimnutia! Nie nadarmo sa vraví, že ženu v červenej si každý zapamätá. Je to farba sily, sebadôvery a energie. Ak sa chystáte na významnú udalosť, kde chcete byť stredobodom pozornosti, červená je ideálna.
Avšak, ak sa chystáte na pracovný pohovor, buďte opatrní. Červená môže pôsobiť až príliš agresívne, preto sa vyhnite čistým červeným odtieňom, pokiaľ nechcete, aby vás ostatní vnímali ako príliš tvrdých alebo bojovných.
Zelená: Pokoj a stabilita
Zelená je farba, ktorá pôsobí upokojujúco a vyvoláva pocit stability a spoľahlivosti. Pokiaľ sa chystáte na stretnutie, kde chcete prezentovať svoju kreativitu a flexibilitu (napríklad v oblasti umenia alebo dizajnu), zelená je skvelou voľbou. Tmavšie odtiene zelenej sú veľmi seriózne, zatiaľ čo svetlé pastelové odtiene, ako limetková, pôsobia sviežo a mladistvo.
INSTAGRAM / @alexachungModrá: Spoľahlivosť a dôvera
Modrá je farba dôvery a bezpečnosti. Nosenie modrej farby vo formálnych alebo profesionálnych situáciách signalizuje, že ste spoľahliví, disciplinovaní a pripravení na akékoľvek výzvy. Tmavomodrá pôsobí veľmi seriózne, zatiaľ čo svetlomodrá vyžaruje pokoj a uvoľnenosť. Ak máte pracovný pohovor alebo dôležité obchodné stretnutie, modrá je voľba, ktorá zaručene nesklame. Win win!
INSTAGRAM / @alexachungBiela: Čistota a profesionalita
Biela je farba čistoty a precíznosti. Oblečenie v bielej farbe vyjadruje organizovanosť a pozornosť k detailom. Aj keď sa biela hodí na mnoho príležitostí, buďte opatrní pri výbere komplet bieleho outfitu. Ak to preženiete, môžete pôsobiť príliš striktne a bezcitne. Namiesto toho vyskúšajte bielu v kombinácii s niečím teplým alebo jemnejším - napríklad s pastelovými tónmi alebo tmavou farbou.
Ružová: Jemnosť a ženskosť
Ružová je farba, ktorá vyjadruje ženskosť, jemnosť a spontánnosť. Tento odtieň je skvelý na romantické príležitosti alebo vtedy, keď chcete pôsobiť nežne a prívetivo. Ružová môže byť skvelá aj na pracovnom pohovore, ak ide o pozíciu, kde je potrebná kreativita a otvorenosť, ale v konzervatívnom prostredí jej radšej vyhnite.
INSTAGRAM / @chiaraferragniŽltá: Pozitivita a kreativita
Žltá je farba, ktorá vyvoláva optimizmus a energiu. Vhodná je pre tých, ktorí sa chcú ukázať ako kreatívni a energickí. No pozor - na obchodné stretnutia a najmä pracovné pohovory môže byť žltá považovaná za príliš impulzívnu a emocionálnu. Ak ju chcete použiť a ukázať, určite to robte s mierou.
Ako môžete vidieť, psychológia farieb v oblečení je naozaj fascinujúca téma a môže nám pomôcť nielen v osobnom živote, ale aj v profesionálnych situáciách. Základné pravidlo je - farba oblečenia by mala odrážať vašu osobnosť, vašu náladu a to, čo chcete svetu povedať.
Nebojte sa experimentovať, ale pamätajte, že farby sú silným nástrojom neverbálnej komunikácie, takže ich výber sa vždy oplatí dôkladne zvážiť. Čo je to, čo chcete svetu odovzdať?
Zdroj úvodnej fotky: Depositphotos, INSTAGRAM / @alexachung