Pamätáte si ešte na článok, ako sa nenechať oklamať pri nákupoch? Poukazovali sme v ňom na triky, ktoré využívajú šikovní obchodníci v super a hypermarketoch na to, aby vás „donútili“ minúť čo najviac peňazí. V nasledujúcom článku sa presunieme do prostredia internetu, kde vládnu aj omnoho tvrdšie a dalo by sa povedať, že až nekalé taktiky, ako z ľudí vylákať peniaze. Internetový priestor sa vám možno niekedy javí ako taký Divoký západ. A veru, strieľa sa tam z každej strany – výhodná ponuka sem, exkluzívne riešenie vášho problému tam, množstvo očividných aj skrytých reklám, na ktoré už väčšina z vás aj chytila „slepotu“. Prebiť sa v tomto prostredí s novým produktom, nech už by bol akokoľvek vynikajúci, je pomerne ťažké, preto je aj marketing čoraz agresívnejší.
No pozor! Teraz si povieme čosi o obchodníkoch, ktorých produkty sú nielenže ponúkané spôsobom, ktorý vám „vypáli dieru do mozgu“, ale aj ich samotné produkty, resp. účinky týchto produktov väčšinou nezodpovedajú tomu, čo vám o nich „básnia“. Ide skôr o kampane, ktoré nesú znaky zavádzania a klamstva. Nech už ide o zázračné náplasti na všetky druhy bolesti či vložky do topánok, bez ktorých už jednoducho nemôžete žiť, prípadne podivuhodné tabletky, ktoré z vás majú za pár chvíľ urobiť sexy kosť, a to bez cvičenia či námahy – na internete na vás „vyskakuje“ naozaj kadečo. Čo by ale malo vo vás vyvolať zvýšenú ostražitosť?
Odporúčame: Výhody lokálnych plodín: Prečo konzumovať naše ovocie a zeleninu?
„Maskovanie“ autoritami
Títo obchodníci s nekalými praktikami používajú na prilákanie pozornosti potenciálnych kupujúcich, ale aj na vytvorenie ilúzie o serióznosti produktu predovšetkým lekárske autority. Áno, na lekárske autority či výskum sa odkazujú aj seriózni obchodníci, no v ich prípade sa jedná o reálne podklady výskumov, ktoré môžu doložiť a taktiež osobnosti, na ktoré odkazujú, aj reálne existujú. Už teda asi viete, o čo ide. Neseriózni obchodníci sa odkazujú na fiktívne postavy doktorov a autorít z oblastí, ktoré korešpondujú so zameraním produktu.
Často je dokonca danou autoritou len fotka človeka v bielom plášti stiahnutá z fotobanky (je to databáza fotiek, ktoré sa používajú na redakčné aj reklamné účely pre magazíny, noviny a pod.) Ako sa nenechať oklamať? Skúste si reálne vyhľadať meno spomínanej autority. Je jej meno uvedené pri serióznej štúdii, odkazujú sa na túto osobu aj iní odborníci? Existuje vôbec?
Dajte tomu čas
Zapojte aj zdravý sedliacky rozum pri prezentácii samotného produktu. Je vôbec reálne možné, aby dokázal všetko to, čo sa v texte sľubuje? Čím veľkolepejšie účinky sú predkladané, tým by ste mali byť obozretnejší. Ak ste zmätení, skúste sa o tom porozprávať s rodinou či priateľmi a v rozhovore s nimi sa vám s veľkou pravdepodobnosťou „otvoria“ oči.
Na to, aby ste si našli aj ďalšie relevantné informácie o produkte, prípadne si nechali správnosť kúpy „rozležať“ v hlave, potrebujete čas. No práve čas vám títo obchodníci dopriať nechcú. Aj preto je neraz daný produkt v obmedzenom množstve, takže treba, aby ste si ho okamžite zakúpili, prípade ho dostanete za polovičnú akciovú cenu len do istého limitu. Teda na monitore sa vám odpočítavajú minúty či sekundy, kedy je možné „výhodnú kúpu“ realizovať. Vytváranie časovej tiesne a limitovanosti je pomerne častou praktikou, ktorá vás má donútiť vytasiť platobnú kartu čím skôr, a teda bez hlbšej úvahy o tom, či danú vec naozaj potrebujete alebo nie.
Pozor aj na recenzie produktov!
Nie je recenzia ako recenzia. Hlavne na stránkach, kde nachádzame klamlivé reklamy, bývajú pod propagovaným produktom recenzie užívateľov produktu. Áno, recenzie sú fajn, napovedia vám, či produkt naozaj funguje a čím viac ľudí je spokojných, tým máte väčšiu tendenciu k jeho kúpe aj vy. No pozor! To vedia aj obchodníci, ktorých praktiky nie sú práve najetickejšie. Aby posilnili dôveryhodnosť produktu, dodávajú práve k nemu akoby odstrihnuté vlákna z diskusií na Facebooku (obsahujúce recenzie produktu), ktoré ale nie sú reálne, teda sú len nafingované a poväčšinou v nich nenájdete ani jedno krivé slovo o produkte, ale registrujete len samé ovácie. Pokiaľ chcete byť naozaj v obraze, odporúčame, aby ste si recenzie produktov overili na viacerých stránkach, a to najmä na tých nezávislejších (resp. tých, ktoré nie sú priamo prepojené s prezentáciou produktu).
Pri každej kúpe, a teda aj tej na internete, by ste mali naplno zapojiť svoje kritické myslenie a pokiaľ sa vám niečo nepozdáva a narazili ste aj na vyššie spomínané nezrovnalosti, radšej sa kúpe podozrivého výrobku vyhnite.