Opierka hlavy v aute je pre nás už neoddeliteľná súčasť auta, no nebolo to tak vždy. V prvých autách bolo sedadlo iba približne po výšku ramien a neexistovali ani bezpečnostné pásy. Od tých čias sa toho už veľa zmenilo a dnes vieme, že opierka hlavy nám nielen spríjemňuje dlhšiu či kratšiu cestu v aute, ale keď je dobre nastavená, môže nám aj zachrániť život. Sú totiž vyvinuté na ochranu hlavy a krku.
Odporúčame: Ako využiť kozmetiku po záruke v domácnosti? Už žiadne plytvanie!
Evolúcia opierky
Prvá opierka hlavy bola vynájdená v roku 1921 a prvýkrát bola komerčne použitá vo Volve. Medzi prvé značky tiež patrí Porsche, kde viditeľne zvýšila efektivitu vodiča na športovom okruhu. Štandardne sa dávajú do áut od roku 1969, pretože v 60. rokoch sa v Amerike zranilo nespočetné množstvo ľudí bez nej. Do tohto roku výrobcovia montovali opierku hlavy dobrovoľne. Poznáme 3 druhy opierok, a to nastaviteľná, nenastaviteľná (je súčasťou sedadla) alebo žiadna. Vedeli ste, že sa dá opierka hlavy aj úplne vytiahnuť? Nie je to však z estetických dôvodov či pohodlnosti. Ak by ste ale mali nehodu a zostanete zaseknuté v aute, dá sa vytiahnuť, rozbiť ňou okno a vyslobodiť sa.
Dôležitosť a nastavenie opierky
Aj keď na to väčšina vodičov kašle, je to rovnako dôležité ako airbag. Pri náraze nám totiž hlava ide prudko dopredu a vzápätí prudko dozadu a tu ide naozaj o centimetre. Aj po menšej nehode nám môžu zostať celoživotné následky (závraty, bolesti hlavy). V prípade ťažkej nehody môže dôjsť k smrti zapríčinenej zlomením väzov. Ak si všimnete, na parkovisku má väčšina áut opierku hlavy v najnižšej – základnej polohe, čo nie je dobré, pretože práve pri takomto nastavení to je tak, ako keby tam ani vôbec nebola. Opierka by mala byť podľa správnosti na úrovni temena hlavy. Teda ak sa na vás niekto pozrie zboku, mala by byť vodorovne zarovno s vašou hlavou.
Ak sú dobre nastavené všetky hlavové opierky v aute, riziko ublíženia na zdraví sa zníži, a to až o 5 – 10 %. Prajeme vám množstvo šťastných kilometrov!