Prílišna komplikovanosť, nedostatok času, nedostupné súčiastky či nástroje a tiež chýbajúce informácie a návody k oprave, to sú dôvody, prečo si ľudia nezvyknú opraviť veci a radšej si kúpia nové, hovorí Daniela Laluhová z organizácie Repairably, ktorá bude hosťom tretieho vydania Festivalu udržateľnosti POMALO. To sa bude konať už vo štvrtok 17. a v piatok 18. októbra v bratislavskej Starej tržnici. Okrem bohatého programu prednášok, workshopov a diskusií sa návštevníci festivalu zoznámia s lokálnymi propagátormi slow fashion, zero waste, etickej módy, udržateľného dizajnu, fair trade, eko, bio aj vegan.
Čo znamená Repairably?
Daniela Laluhová: Repairably je nezisková organizácia, ktorá sa snaží zaviesť certifikáciu opraviteľnosti a vytvoriť platformu pre jednoduchú a dostupnú opravu pre spotrebiteľa. Cieľom je priniesť opraviteľnosť späť do života ako základnú kvalitu každého výrobku. Certifikáciou, čiže označením výrobku zavádzame cirkulárnu ekonomiku priamo do praxe. Úlohou je na základe 10 pravidiel Repairably manifesta zabezpečiť jednoduchú, dostupnú a praktickú opraviteľnosť s ohľadom na všetky jej potrebné parametre.
Prechod na opraviteľnosť ako systémová zmena bude mať pozitívny environmentálny, ekonomický a sociálny dopad. Hlavnými vplyvmi sú šetrné nakladanie s obmedzenými zdrojmi, zníženie množstva odpadu, cirkularita, zvýšenie hodnoty výrobku, podpora lokálnej zamestnanosti, rozvoj second hand trhov, identifikácia zodpovedných výrobcov a podpora uvedomelého nákupného rozhodnutia u spotrebiteľa.
Pozri aj: Psychológovia radia: Tu sú tipy, ako skoncovať s prejedaním sa
Hovoríte o revolúcii opraviteľnosti. V čom tá revolúcia spočíva?
Daniela Laluhová: Vo všeobecnosti sa stretávame s tým, že naše veci vydržia stále kratšie. Hovorí sa o plánovanej obsolescencii a o tom, že sa viac oplatí kúpiť nový výrobok ako opraviť starý. V Európe a v USA si však stále viac ľudí a organizácií uvedomuje, že s takýmto stavom niečo nie je v poriadku. Organizácie ako Repair cafe a Restart project organizujú opravovačky a Restart party, na ktorých nájdete viac či menej profesionálnych opravárov, ktorý pomôžu návštevníkom opraviť ich pokazený televízor či sušič na vlasy, ak je to možné. Ifixit ponúka návody a pomôcky pre všemožné i takmer nemožné opravy telefónov a iných elektro zariadení. Reuse lobuje v Bruseli za sociálne podniky zamerané aj na opravu. Ecos prináša požiadavky na opraviteľnosť do regulatívu Ecodesign, ktorý je štandardom pre výrobu produktov. V uliciach či na sociálnych sieťach možno vidieť boj za right-to-repair, alebo právo na opravu. Ľudia protestujú pred bránami Európskej komisie za to, aby opraviteľnosť bola povinnosťou pre výrobcov, Apple či Samsung dostáva pokuty za plánovanú obsolescenciu, Francúzko proti nej vydáva zákon a opraviteľnosť sa pomaly, ale isto dostáva aj do legislatívy.
Nájdeme takéto iniciatívny aj u nás?
Daniela Laluhová: Áno, aj na Slovensku možno nájsť iniciatívy zamerané na opravu a opraviteľnosť, ako napríklad lokálne Repair Café, Komunitná obývačka Bystro a ďalšie. V Čechách sa téme opraviteľnosť dostala už ďalej – iniciatíva Opravme Česko oslovuje rôznych aktérov v oblasti výroby a spotreby tovarov a nabáda ich k zodpovednosti, a teda k opraviteľnosti a oprave. Tiež treba spomenúť, že opraviteľnosť je jedným zo základných pilierov cirkulárnej ekonomiky, ktorá sa za posledné roky stala silným fenoménom najmä v Európe, a z úrovne aktivizmu sa dostala do čela plánovacej politiky a do prejavov popredných predstaviteľov EÚ.
Kedysi si ľudia doma bežne opravovali veci. Ako sme na tom my – opravujeme si sami veci a vieme to vôbec?
Daniela Laluhová: Väčšina z nás si svoje veci už neopravuje. Podľa európskych štatistík z veľkej miery preto, že si myslíme, že oprava je príliš komplikovaná bez toho, aby sme to vôbec niekedy skúsili. Ďalšie argumenty sú čas, nedostupné súčiastky či nástroje, a tiež chýbajúce informácie a návody k oprave. To sú presne problémy, ktoré sa snaží riešiť naša certifikácia – certifikovaný výrobok nie je len fyzicky rozobrateľný, musí mať tiež dostupné komponenty, nástroje a návod na opravu.
Na festivale Pohoda 2018 sme zisťovali, ako to na Slovensku je. Iba jeden zo siedmich ľudí odpovedal, že si svoje veci opravuje sám, sa to boli väčšinou príslušníci staršej generácie. Ďalších približne 30 percent opýtaných sa vyjadrilo, že si raz za čas niečo opravia, a len keď to nezvládnu sami, odnesú pokazený výrobok do servisu. 20 percent ľudí na to má svojho človeka v rodine či medzi priateľmi, čo je tiež veľmi príjemná forma, ako k pokazených veciam pristupovať. To boli pre nás celkom pozitívne správy, ale treba vziať do úvahy, že pri našom stánku a vôbec na festivale asi nenájdeme úplne reprezentatívnu vzorku v rámci Slovenska.
Zisti viac: Vieš, aký je rozdiel medzi chrípkou a prechladnutím?