Módny priemysel patrí medzi najnáročnejšie odvetia. Ako ho môžeme definovať? Čo to vlastne je? Módny priemysel môže byť definovaný ako aplikovanie umenia a estetiky na oblečenie a doplnky alebo jednoducho – ide o biznis, ktorý zarába na oblečení. Odev, v zmysle funkčného oblečenia, je jednou zo základných potrieb ľudstva, ale móda zahŕňa i vlastné predsudky štýlu, individuálneho vkusu a kultúrneho vývoja. Módny priemysel nečerpá len z predstavivosti a fantázie, ale vyžaduje i neustály kontakt s aktuálnymi módnymi trendmi. Byť lídrom v tomto jedinečnom odvetí znamená i predvídať požiadavky zákazníkov. Niektoré módne kúsky môžu byť vyrobené pre špecifickú skupinu ľudí a inokedy sa návrhár zameriava na širokú skupinu ľudí na trhu.
V oblasti módneho priemyslu sa pohybuje niekoľko návrhárov, ktorí každý rok prichádzajú s novými nápadmi. Chudé modelky oblečené v ich výtvoroch plnia medzinárodné móla a predstavujú najnovšie kolekcie. Niektorí z návrhárov už po dlhé roky pevne stoja v žiari reflektorov a tlieskajúcich celebrít. Nie sú len značkami, ktoré chce nosiť každý, ale i módnymi ikonami a inšpiráciou. Pravdaže, nerobia to len z lásky k publiku a k móde, ale aj pre peniaze. A teraz sa pýtate, koľko môže taký módny návrhár zarábať? Veľa. Koľko zarába ich značka? Veľmi veľa. Ale za každým odpracovaným miliónom sú hodiny práce – kreslenia, strihania, metre látky, meranie, skúšania, šitia, predvádzania, oceňovania, marketingu.
Pozri aj: Hadí vzor na oblečení: Nechaj sa okúzliť zvieracím motívom!
Z predavačky kancelárskych potrieb módna ikona?
Možno si myslíte, že slávni módni návrhári mali rodičov zbohatlíkov, ktorí im tolerovali ich tínedžerské nápady ísť na dizajnérsku školu namiesto štúdia inžinierstva. Možno sa budete čudovať, ale nie všetci majú vzdelanie v módnom priemysle. Niektorí sa naučili šiť od krajčírky, ktorá upravovala šaty ich mame. Ich cesta k tomu, aby sa stali módnymi ikonami, bola zaujímavá a ich začiatky mnohokrát nenasvedčovali tomu, že by niekedy mohli mútiť vody v oblasti módy.
Napríklad Coco Chanel začínala ako predavačka v obchode s kancelárskymi potrebami, Marc Jacobs bol pomocníkom v sklade s oblečením, Ralph Lauren pracoval ako obchodný predajca pre manufaktúru vyrábajúcu šatky a šály. Giorgio Armani v začiatkoch pracoval ako asistent nákupcu v obchode s oblečením, Michael Kors ako asistent predaja v butiku. Tom Ford bol hercom a modelom v komerčných programoch, Salvatore Ferragamo robotníkom vo fabrike na výrobu kovbojských čižiem. Vivienne Westwood bola učiteľkou, Christian Dior pracoval v oblasti umenia, Miuccia Prada má titul PhD. z politických vied. A dnes patria medzi najznámejších módnych návrhárov. Mnohí z nich sú príkladom toho, ako sa nevzdávať a nasledovať svoje sny.
Koľko platia?
Možno aj vy ste už od mala snívali, že budete raz módnymi dizajnérmi alebo o práci v módnom priemysle. Koľko zarábajú ľudia pracujúci pre známe módne domy? Tak napríklad priemerný ročný plat módneho návrhára u značky Calvin Klein sa pohybuje od 43 do 93-tisíc amerických dolárov. Plánovač si zarobí od 48 do 89-tisíc amerických dolárov, viceprezident v marketingu od 88 do 110-tisíc amerických dolárov ročne a viceprezident vývoja produktov od 90 do 111-tisíc amerických dolárov. Manažér obchodu Calvin Klein v priemere zarobí 35 až 78-tisíc amerických dolárov. Pravdaže, toto sú platy v Amerike.
Tak ako je to aj v iných spoločnostiach, za úspechom módnej značky stoja rady generálnych, marketingových, vizuálnych, finančných, výrobných manažérov, supervízorov, koordinátorov, dizajnérov, krajčírov, predavačov, asistentov, modelov.
Medzi najlepšie platiace módne domy patrí značka Lui Vuitton, Coco Chanel a Hermès.
Aká je hodnota majetku niektorých z najbohatších módnych domov? Pozrite si galériu nižšie a spolu ticho záviďme...