Tentokrát som mala česť otestovať auto kórejského výrobcu - SUV Hyundai Sante Fe 2,2 CRDi Premium s automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Musím sa priznať, že k východoázijským autám pristupujem opatrnejšie.
Nie vždy sa mi páči ich dizajn a ani po motorickej stránke nepatria medzi tie najinovatívnejšie. Ale veci sa menia a každému treba dať šancu. Neurobila som zle. Ide o druhú generáciu auta, ktorá za celkom rozumnú cenu ponúka veľké SUV so zaujímavou výbavou. Nechcela som fádnu testovačku, preto sme zobrali Santa Fe do Južných Čiech, konkrétne sme vybrali Lipno.
Odporúčame: Ovplyvňuje ťa mesačný spln? Do života ti zasahuje viac ako myslíš
Myslím, že sa našej spoločnosti (jedna matka, 2 pubertálne deti, občas 2 matky a 3 pubertálne deti) celkom potešilo. Najazdili sme spolu cez 900 km, prešli 3 štáty a celkom sme sa skamarátili.
Cestu som vyberala tak, aby sme išli nielen po diaľniciach, ale aj po cestách 1.triedy. Chcela som zistiť, ako auto sedí a správa sa pri vyššej rýchlosti (nad 140 km/hod) a aj pri štandardných rýchlostiach (do 100 km/hod.). V meste a v dedinkách sme prešli cca 500 km.
Už na pohľad vyzerá Santa Fe robustnejšie. Nie je to dizajnérsky kúsok, ktorý oslní, ale nie je tam ani nič rušivé. Skôr zapadá medzi ostatné autá konkurenčných značiek, nevyniká, no ani sa nestratí. Vozidlo je dlhé 4700 mm, široké 1880 mm a vysoké 1680 mm.
Interiér
Palubovka, stredový panel a volant majú zvláštny dizajn, z môjho pohľadu prehnane členitý, zložitý a komplikovaný. Ale určite sa niekomu bude páčiť. Ja dávam prednosť technickej jednoduchosti a striedmosti. Keďže ide o auto vyššej triedy, je vybavené rôznymi technickými doplnkami, ktorých ovládanie nájdete na paneli. A tu sa už nedá hovoriť o ergonómii.
Jedna skupina ovládačov je naľavo od volantu (vypínanie systému štart-stop, jazdné režimy alebo vyhrievanie volantu), na ktoré však počas jazdy nevidíte. Ak ich chcete použiť, musíte sa doslova nahnúť, odpútať zrak z cesty a pozrieť sa smerom pod volant. Nie je to veľmi bezpečné ani praktické. Jediná útecha je, že ich používate málo, resp. raz počas jazdy a dá sa na to zvyknúť.
Navigácia
Tí, ktorí veľa cestujú, určite privítajú zabudovaný navigačný systém v aute. Tento nájdete aj v Santa Fe, len nepoužívajte dotykovú obrazovku! Ak chcete nastaviť adresu, je to rýchlejšie naťukať. Snažiť sa prstom na obrazovke donútiť zmeniť cestu tam, kde potrebujete, je takmer sci-fi. Ovládať dotykovú navigáciu počas jazdy je prakticky nemožné (ani spolujazdec nepomôže). Obávam sa však, že ani prax neodstráni tieto malé technické nedokonalosti.
Bude sa ti páčiť: Neustále odkladanie budíka: Zlozvyk, s ktorým musíš hneď prestať!
Odkladacie priestory
Priestory na odkladanie vašich drobností a iných predmetov sú veľkorysé. Keďže v aute trávim dosť času, vozím v ňom aj veľa doplnkov. Uvítala som možnosť odložiť všetky veci tak, že sa nepovaľovali voľne v aute. A aj samotné odkladacie priestory sú dosť priestranné, čiže viete schovať aj väčšie veci. Za mňa 10 bodov z desiatich.
Sedadlá
V dobrom prekvapili svojimi rozmermi aj sedadlá. Ani vysoký alebo objemnejší človek nebude mať problém pri sedení. Je pravda, že nie sú 100% ergonomické a počas jazdy sa v nich môžete jemne pošmykovať, no naozaj zaručujú dostatočný priestor na sedenie. A top vlastnosťou bola pre mňa ventilácia predných sedadiel!
Auto sme testovali v letných horúčavách (nad 30°C). Po nastúpení do auta, ktoré stálo aj 3 hodiny na slnečnom parkovisku som túto možnosť viac ako uvítala. A naozaj fungovala! Dá sa nastaviť v troch rôznych režimoch. Podľa vlastnej skúsenosti ten najnižší režim úplne postačuje a zároveň vám neprinesie reumu z prievanu (režim 2 a 3 boli na môj vkus príliš silné). Doplním ešte informáciu o klimatizácii, konkrétne o automatickej dvojzónovej klimatizácii. Príjemne prekvapila, lebo aj ked’ sme nastúpili do prehriateho auta, bola natoľko výkonná, že jej účinok sme pocítili vo veľmi krátkom čase. Potvrdzujem, je to auto s vyšším štandardom.
Odporúčame: Spoznaj najčastejšie zlozvyky v sprche, ktorými si ničíš pokožku
Technologické vychytávky
Pri technologických vychýtavkach spomeniem tie, ktoré si myslím, že ocení každá žena pri šoférovaní, resp. pri ovládaní auta. V testovanom aute sa nachádza premium balík 4 kamier, ktorý zabezpečil dokonalý prehľad o okolí vozidla. Dá sa jednoducho prepínať medzi jednotlivými pohľadmi (predná, zadná kamera, pohľad zhora).
Videla som určite už „vymakanejšie" systémy, no aj tento super funguje. Uľahčuje parkovanie, prechádzanie užšími uličkami alebo orientáciu v okolí.
Inteligentný klúč so štartovacím tlačidlom mi priniesol úsmev na tvári. Ešte aj teraz sa usmievam, keď o tom píšem. Samozrejme, inteligentné kľúče sú už na trhu bežné, no nie o tom som vám chcela napísať. Keď „bezkľúčovo" otvoríte Santa Fe, sadnete si a naštartujete, tak ako prvé počujete znelku (hudbu), ktorou vás auto privíta. A ja som sa pri každom štartovaní usmievala. Vždy som počula pieseň: „A tu kráľovnou som jáááá!" , resp. „Vitaj, dáma na palube."
Upozornenie: znelka sa nevzťahuje na mužských členov posádky. Pre tých boli typické poznámky typu: „To čo je za otravnú hudbu," alebo známu stkratku „WTF!" si nevšímajte. Ocenia to jednoducho len ženské „členky klubu."
Ak použijete smerovky, ozve sa tiež zvuk, ktorý nazývam retrozvuk. TIK-TAK...TIK-TAK. Ten už nie je taký príjemný, no časom si zvyknete (respektíve ho odignorujete) a nebudete si ho uvedomovať.
Odporúčame: Všestranný pomocník: Čo všetko dokáže sóda bikarbóna?
Keď som prvýkrát stála za autom s plnými rukami a s kľúčom od auta v kabelke na pleci, stal sa zázrak. Auto sa zobudilo, zapípalo a automaticky sa mi otvoril kufor! Bez toho, aby som niečo urobila, vybrala, stlačila, kývala s nohou pod nárazníkom! Ocenia to tie dámy, ktoré chodia obložené taškami alebo deťmi, a tým pádom vo vyšších topánkach nemajú už 100%-tnú stabilitu na jednej nohe. Ale myslím si, že každého poteší, keď mu auto samé pomôže. U mňa je to topka!
Line Asistent: tento elektronický zázrak dáva na vás pozor, keď nechtiac prejdete z pruhu do iného jazdného pruhu. Poznám z iných vozidiel dve veci, ktoré po prekročení čiary nasledujú: 1. jemné pípnutie, 2. automatická činnosť riadenia. Auto pípne a samo ostane v pôvodnom jazdnom pruhu. Samozrejme, iba v prípade, keď „nevyhodíte smerovku".
V prípade SantaFe, sa ani jedna z týchto dvoch vecí sa neudiala. Jemné pípanie nahradil výstražný zvuk, ktorý evokoval ekologickú katastrofu minimálne v celoeurópskom rozsahu. Vozidlo sa ani nesnažilo samo sa vrátiť do jazdného pruhu. Takže po dvoch náznakoch infarktu som tento systém, z bezpečnostných dôvodov, vypla. Keby ste hľadali vypínač, je schovaný vľavo pod volantom, takže ho nie je vidno. A mimochodom, pri jeho hľadaní a vypínaní by sa poriadny asistent naozaj zišiel. :)
Odporúčame: Čo je sérum? Toto si o ňom určite nevedela!
Keďže išlo o auto s automatickou prevodovkou, všetko čo robíte, je len stláčanie plynu alebo brzdy. Auto za vás robí takmer všetko ostatné. Santa Fe je postavené na komfortnom podvozku. Kopíruje terén a aj vy cítite všetky zmeny a prekážky na ceste. Nie je „priklincované" v zákrute. Je menej dynamické, určite si s ním nevychutnáte športovú jazdu, ale to by ani nebol dôvod na jeho kúpu.
Inak je jazda s ním pohodlná a komfortná. S prehľadom zvláda jazdu na diaľnici, stíha zrýchliť pri prechodoch z pruhu do pruhu. Jazda mestom alebo dedinou je pohodlná. Vo všeobecnosti by sa môj pocit z jazdy dal zhrnúť do slov: toto auto je mäkké. Ja preferujem počas jazdy mierne ťažšie točenie volantu.
Do batožinového priestoru sa zmestí 585 litrov a po sklopení sedadiel až 1680 litrov. Zbaliť sa nebude mať problém ani 4-členná rodina alebo rodina s detským kočíkom.
Výrobca zaradil auto medzi najväčšie (k dispozícii je aj dlhšia verzia Grand Santa Fe) a najluxusnejšie SUV v jeho ponuke. Ja len musím súhlasiť a dodať, že ceny auta sa pohybujú od 34 990 do 40 690 EUR v závislosti od výbavy. Myslím si, že za túto sumu dostanete pohodlné, bezpečné a veľmi jemne, no luxusne pôsobiace SUV s bohatou výbavou. Uznávam, že aj kórejské autá sa vo vývoji pohli veľkým krokom dopredu a stali sa konkurenčnými vo svojej triede.
Pozri aj: Ako sa vyrábajú rúže? Nie je to tak jednoduché, ako si myslíš!
Testované vozidlo bolo v najvyššej výbave.
- Objem motora: 2,2litra
- Výkon motora: 200 koní
- Palivo: nafta
- Prevodovka: automatická 6 stupňová (6AT Premium)
- Cena s DPH: 44 550 EUR s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* je to síce pomerne veľké auto, no vďaka kamerovým systémom sa dobre ovláda
- Jazda mimo mesta: 4* pohodová rodinná jazda
- Terén: netestovala som, pätníky zvládalo super
- Spotreba: 4* mierne vyššia ako uvádza výrobca
- Miesto na zadných sedadlách: 4* dostatočne priestranné, vhodné aj pre detské sedačky, ani spolucestujúci s dlhšími končatinami nemajú priestorový problém
- Batožinový priestor: 3* dostatočný
- Interiér: 3* subjektívne hodnotenie: na dotyk kvalitné plasty, horšia ergonomika, veľa zakrivení
- Ergonónia: 1* nelogické rozmietnenie ovládacích prvkov, štandardné vyššie sedenie systému SUV, pomerne tenký veniec volantu
- Exteriér: 4* subjektívne hodnotenie
Pozri aj: Šupky z mandarínok - prečo ich nevyhadzovať? Toto si zamiluješ!