Módne značky dostávajú v poslednom čase alebo vlastne vôbec veľa pozornosti či "zaslúženej" reklamy.
Vrážajú obrovské peniaze do PR kampaní, reklám na obrovských plochách v najväčších mestách sveta, kde sa premelie veľa turistov a, samozrejme, čo robia? Nakupujú.
Stále chodíme akoby okolo horúcej kaše a žiadne jasné vyjadrenia, ako to v tomto špinavom priemysle je, nedostávame. Zdajú sa vám to silné slová? Čítajte, ako to v skutočnosti funguje.
1. Módny priemysel vám dá pocítiť, že už nie ste trendoví
Kedysi sme mali kolekcie na jeseň-zimu a jar-leto. Teraz? Počas celého roka ich máme 52! Na každý týždeň jednu. Čo to prakticky znamená? Idete do obchodu, kúpite si kvetovanú sukňu, o týždeň je plný internet toho, ako kvetované sukne boli už dávno trendy a teraz sú in kárované sukne. Vy predsa nechcete zaostávať, tak si idete kúpiť aj tú károvanú a zatiaľ vám kvetinová trčí v skrini. A takto je to dookola.
Do obchodov značky ZARA chodí nové oblečenie dvakrát do týždňa, na Topshop webe si môžete prezerať medzi 400 trendami každý týždeň.
Odporúčame prečítať: JÓD – stopový prvok, ktorý je pre nás dôležitý!
2. Zľavy nie sú ozajstnými zľavami
Pokiaľ radi nakupujete v značkových outletoch, buďte na pozore. Z veľkej časti oblečenie, o ktorom si myslíme, že je značkové, nebolo vyrobené v tých istých továrňach ako naše obľúbené svetové značky.
Outletové mestečká majú tak dobré vzťahy s návrhármi, že im dovolia dať svoje meno na lacný kúsok oblečenia.
Odporúčame prečítať: Medovka lekárska: Prečo by ste ju mali mať doma aj vy?
3. Olovo a nebezpečné chemikálie kupujeme spolu s oblečením
Toto je už naozaj drsné. Avšak taká je realita. Všetci o nej vieme a aj tak nakupujeme. Robotníci v módnych továrňach odchádzajú do dôchodku v 35-tke. Majú problémy s pľúcami, kožou, očami, chemikálie spôsobujú neplodnosť, vysoký krvný tlak, potrat…
Čo je ešte "zaujímavé", na prácu sa využívajú malé deti. Svetrík vykladaný kamienkami, perličkami, blúzička s trblietkami, toto vám obyčajný šijací stroj len ťažko našije. Podľa autorky knihy Vyčerpáva móda tento svet? (Lucy Siegle: To die for: Is fashion wearing out the world?) ozdoby na oblečenie našíva celá rodina pracovníka módnej továrne, keďže stihnú tak spolu viac roboty počas dňa, pretože väčšina z nich nemá v dome ani len elektrinu. Naozaj smutné!
Odporúčame prečítať: Endodoncia: Skutočnosť o „vytiahnutí nervu“ zo zuba
4. Oblečenie je vyrobené tak, aby sa po krátkom čase rozpadlo
Rýchloobrátkové módne značky H&M, Zara, Forever 21 žijú z toho, že si ich oblečenie kupujeme stále, pravidelne, každú sezónu. Vyšúchali sa vám rifle po prvom praní, tričko sa scvrklo, sveter zožmolkoval po pár noseniach? Hm, tak to je tá kvalita, za ktorú platíme občas nemalé peniaze.
Priemerný Američan vyhodí za rok skoro 40 kg oblečenia! Kedysi sme oblečenie dedili, niektorí doteraz máme kopec oblečenia a topánok po rodičoch. A nie je to vôbec zlé, pretože móda sa vracia každých 20 rokov.
Keď oblečenie vyhodíte do koša, ide to priamo na skládku, kde sa oblečenie veľmi ťažko rozloží, čiže to znečistí naše prostredie.
Odporúčame prečítať: Zápach v chladničke - spôsoby, ako ho navždy odstrániť
Čo môžeme proti tejto realite robiť?
V prvom rade oblečenie nevyhadzovať, dávať na charitu, do detských domovov, kupovať menej, podporovať mladé návrhárske talenty alebo si "oblečko" prerábať...
Prajeme vám otvorené oči a krásne jedinečné outfity.