Ak ste sa v novom roku rozhodli zmeniť pracovné miesto či dokonca pracujete v úplne novej firme, prvé dni sú často veľmi náročné. Každá z nás chce hneď v prvý deň perfektne zapadnúť do nového kolektívu a zapôsobiť na kolegov či na nového šéfa.
Tento cieľ je úplne prirodzený a normálny, treba však k nemu pristupovať s rozumom a rozvahou. Prvý dojem je totiž to najdôležitejšie. Nie je však jednoduché hneď v prvé dni rozoznať, ako sa najlepšie prispôsobiť kolegom či celkovej firemnej kultúre.
Pripravili sme preto pre vás niekoľko tipov, ako najlepšie postupovať v prvých dňoch v novom pracovnom prostredí tak, aby ste nepokazili prvý dojem.
1. Príďte do práce skôr o 15 minút
Tento bod je veľmi dôležitý. Nielen to, že by ste mali prísť do práce načas a rátať aj s rôznymi nástrahami ako je zápcha na ceste. Skúste prísť do práce o 15 minút skôr, než je oficiálny pracovný čas. Ak je už váš šéf v práci, veľmi to ocení. Bude mať dojem, že ste svedomitá a beriete túto prácu vážne.
2. Small talk vo výťahu
Mali by ste si predpripraviť už samotnú cestu do práce. A okrem toho aj nejakú výťahovú tému. Asi najvhodnejšie bude, ak si natrénujete mini rozhovor vhodný na cestu výťahom. Skúste si napríklad natrénovať to, aby ste sa vhodne predstavili pred novými kolegami. Zhrňte, kto ste, na akej pozícii pracujete a na čo sa napríklad tešíte alebo čo vás zaujíma. Urobíte tak dojem, že ste sebavedomá.
Odporúčame prečítať si: Starajte sa o svoje zdravie aj počas práce v kancelárii!
3. Pripravte si otázky a pýtajte sa
V prvý deň novej práce samozrejme pozorne počúvajte. Dostanete totiž veľké množstvo dôležitých informácií. Je však dobré si pripraviť aj niekoľko otázok, na ktoré vám napríklad nestihli na pohovore odpovedať. Spíšte si dopredu pár otázok, čím rozviniete debatu.
4. Nebuďte zbytočne ostýchavá
Je to to najhoršie, čo môžete urobiť. Nikto sa totiž v prvé dni nehrnie do debaty s nováčikmi. Preto nebuďte ostýchavá a nebojte sa zapojiť do debaty či pýtať sa na niečo, čo vám nie je jasné.
5. Nechcite hneď každého ohromiť
Všetko má svoj čas. Ak chcete už v prvý deň byť hviezdou kancelárie, mohlo by sa vám to vypomstiť, najmä, ak ste v prevažne ženskom kolektíve. Buďte sebavedomá, no všetko treba robiť s mierou. To, že máte svoje kvality, môžete dať najavo neskôr.
Odporúčame prečítať si: 6 pravidiel pri organizovaní v domácnosti
6. Usmievajte sa a buďte sama sebou
Nie je nič horšie, ako keď v prvé dni v novej práci budete vystresovane sedieť na svojej stoličke. Kolegovia by si tak mohli myslieť, že nezvládate stresové situácie, a to im predsa nechcete dať najavo hneď v prvý deň.
Uvoľnite sa, usmievajte sa. Nezabúdajte, že prvé dni sú práve o kontaktoch a pochopení vašej pracovnej náplne. Určite sa nesnažte nasadiť si masku a hrať sa na inú osobu. Je dôležité, aby ste bola sama sebou. Kolegovia neocenia nič viac, než keď dokážu zhodnotiť človeka na základe jeho správania či názorov.
7. Počúvajte a pozorujte
Tento bod je veľmi dôležitý. Namiesto toho, aby ste zahrabali svoju hlavu do monitora ako pštros do piesku, skúste vnímať vaše okolie, o akých témach sa bavia, ako reagujú. Dôležité je mať názor, ten však budete môcť prejaviť neskôr. Preto dôsledne počúvajte a píšte si poznámky.
Odporúčame prečítať si: Zbaviť sa stresu? Jednoduchšie ako si myslíte
8. Ak vás kolegovia pozvú na obed, neodmietnite
Samozrejme, chcete ušetriť, a preto si so sebou do práce prinesiete vlastný obed. To je síce fajn, ak sa takto stravujú všetci kolegovia - to je dobré zistiť si vopred. Ak vás však ale kolegovia zavolajú so sebou na obed, neodmietnite. Môže sa totiž stať, že vás už nabudúce nebudú mať chuť so sebou zavolať. Skúste preto aspoň v prvé týždne chodievať na obedy s kolegami.
9. Stíšte si telefón
Určite nechcete v prvé dni vzbudiť dojem, že vás práca nebaví a viac vás zaujímajú súkromné záležitosti, nedajbože sociálne siete. Samozrejme, ak máme deti, chceme byť vždy na príjme v prípade potreby. Preto si stíšte telefón, ak ste v práci. Okrem toho, vyzváňacie tóny sú často rušivé najmä na pracovisku.
Odporúčame prečítať si: Aké otázky vám aktuálne môžu klásť na pohovore?
10. Nezabudnite na mená
Stáva sa to takmer každému. Hneď po predstavení zabudnete meno toho, kto stojí pred vami. Na toto dávajte veľký pozor, máte na to už len jeden pokus. Preto ak sa najbližšie stretnete s tým, ktorého meno ste zabudli, veľmi slušne sa ho spýtajte na meno a už si ho zapamätajte. Samozrejme, ak ste už daného človeka vo firme spoznali, nezabudnite sa mu zdraviť, ak ho stretnete v kuchynke či na chodbe.
Prvé dni na novom pracovnom mieste nie sú jednoduché. Preto sa skúste naladiť práve na pozitívnu vlnu a zvyšok sa vám už podarí ľavou zadnou. Veľa šťastia!
Odporúčame prečítať si: Minútové pravidlo - ako byť produktívnejšou?
www.shutterstock.com