Klamstvo je fenoménom, ktorý ani nemožno úplne označiť za novodobú záležitosť. Klamalo sa totiž odjakživa a dalo by sa povedať, že v minulosti išlo aj o akúsi stratégiu prežitia. Klamať sa jednoducho oplatilo. Možno aj preto novodobé klamstvá nadobúdajú čoraz sofistikovanejšiu úroveň a zdokonaľujú sa. Ba dokonca vylepšovanie reality či manipuláciu s ľudskou mysľou už ani nenazývame klamstvom, ale skôr sa hovorí o reklame alebo o rôznych marketingových stratégiách, ktoré si na pobláznenie ľudských zmyslov prizvali na pomoc aj psychológiu, aby sa z ľudí vytiahlo čo najviac peňazí. Ostražitosť sa v každom prípade oplatí. Ak nechcete „sadnúť na lep“ pri nákupoch, prečítajte si nasledujúci článok.
Problém kvantity a kvality
Snaha o zníženie nákladov výroby so sebou prináša rôzne taktiky. Jenou z nich je napríklad ponechanie ceny produktu, ale zmenšenie jeho balenia. S tým, bohužiaľ, nič nespravíme. Akurát si tak môžeme povzdychnúť nad tým, že naša obľúbená čokoládová tyčinka sa zas o niečo scvrkla. Toto podivuhodné zmenšovanie sa ako z rozprávky Alenka v krajine zázrakov je však aj istou snahou výrobcov o zachovanie kvality produktu bez toho, aby sa zvýšila cena, keďže je dokázané, že ľudia skôr „predýchajú“ zmenšenie výrobku ako jeho zdraženie. Sú však aj iné veci, ktoré si treba všímať, a to predovšetkým vtedy, keď vám ide o kvalitu kúpených vecí, nakoľko boj medzi kvalitou a kvantitou sa odohráva neustále, a to nielen na pultoch predajní.
Neprehliadni: Výhody lokálnych plodín: Prečo konzumovať naše ovocie a zeleninu?
Čítať malé písmenká sa oplatí!
V záujme zachovania zárobkov producentov, ale na druhej strane aj šetrenia však stále na trhu dominuje kvantita a masovosť. A tak sa šetrí napríklad na materiáloch, z ktorých je ušité oblečenie alebo surovinách, z ktorých sú vyrobené potraviny. Tu nám nezostáva nič iné, len pozorne čítať malé písmenká a štítky.
Nenechajte sa zmiasť lákavým vizuálom produktu, ktorý sa napríklad hrdí tým, že obsahuje prospešné vitamíny a minerály, ale pozrite sa na zloženie a zistite, koľko ich ten produkt aj reálne obsahuje. A taktiež skúmajte: aký podiel mäsa má šunka, na ktorú vám už tečú slinky; koľko polyesteru sa nachádza v tom trendovom oblečení, čo si práve idete vyskúšať do kabínky; koľko percent kakaa, resp. kakaového masla obsahuje na prvý pohľad čokoládová delikatesa a či nejde len o atrapu čokolády s náhradnými rastlinnými tukmi; prípadne zistite množstvo účinnej látky v kozmetickom produkte, ktorý prezentuje, že vás zbaví vrások alebo vám vybieli pigmentové škvrny. Zvyčajne platí, že zložky na konci zoznamu ingrediencií sú zastúpené v produkte v najmenšej miere. Áno, čítať etikety je zdĺhavé, ťažšie sa v nich orientuje, ale s troškou snahy si do košíka môžete povyberať kvalitnejšie výrobky.
V obchode zachovajte chladnú hlavu
Už pred vstupom do obchodu si dobre rozmyslite, či si zoberiete mega veľký nákupný košík zaparkovaný pred vchodom alebo sa radšej spoľahnete na ten menší do ruky. Ak nemáte v pláne veľký nákup, radšej stavte na menší košík. To, že sú nákupné vozíky na kolieskach niekedy priam nadrozmerné, nie je náhoda. Ide o psychologický trik, ktorý vás má donútiť zaplniť prázdny vozík, aby nevyzeral „chudobne“. S malým košíkom v ruke vás aj jeho tiaž upozorní, že už by ste mali zamieriť k pokladniam.
Stojíte v obchode a vyťahujete svoj nákupný zoznam? Správne! Aj toto je cesta, ako sa nenechať uniesť nákupnou horúčkou. Hlavne si ho nezabudnite doma, prípadne si ho napíšte do mobilu a aj sa ho držte. Radu, aby ste nešli nakupovať s prázdnym žalúdkom, už asi ovládate.
Rozmiestnenie produktov v obchode patrí taktiež medzi dômyselné stratégie obchodníkov, aby z vás vytiahli peniaze aj za veci, ktoré nepotrebujete. Hoci idete len pre obyčajné mlieko, múku či prášok do pečiva, vo väčších nákupných centrách budete musieť pri ich zháňaní prejsť uličkami s lákavými akciami, milými zbytočnosťami či neodolateľnými limitkami. Nie, nespomaľujte! Myslite na veci zo zoznamu! Svoj nákup by ste mali stihnúť do 23 minút, nakoľko po tomto čase sa vypína racionálne zvažovanie a o slovo sa začne intenzívnejšie hlásiť emocionálna časť mozgu. No a emócie sú najväčšou slabinou všetkých nakupujúcich. Po tomto čase sa, jednoducho povedané, necháme jednoduchšie ovplyvniť a náš nákup môže byť až o 50 % väčší, ako sme mali pôvodne v pláne. Taktiež, pokiaľ sa dá, vyhýbajte sa stredovým uličkám v obchode. Práve tieto sú totiž najväčšími lákadlami a obsahujú poväčšinou najmenej zdraviu prospešné potraviny, teda rôzne zemiakové lupienky, presladené limonády, sladkosti a pod.
Aby sme nezabudli, odolať bude treba nielen vizuálne zaujímavým veciam, ale aj lákavej vôni dopekaného pečiva, dokonca aj hudba z reproduktorov má za cieľ vás v obchode zdržať čo najdlhšie. Takže ďalší tip. Počúvajte vlastnú dynamickú hudbu zo slúchadiel.
Konečne ste na mieste určenia a blúdite očami po regáloch. Stop! Zamierte zrakom nižšie a uvidíte aj produkty s výhodnejšou cenou. Tie v úrovni vašich očí budú s veľkou pravdepodobnosťou aj tie najdrahšie. Nenechajte sa premôcť pohodlnosťou a ak treba, pre produkty sa zohnite.
Máte nakúpené a stojíte pri pokladniach, ktoré lemujú menšie regále s drobnosťami. V tomto bode sa taktiež oplatí mať „klapky na očiach“. Ideálne je tiež to, ak nechodíte do obchodu s malou ratolesťou, ktorá vás donúti kúpiť prinajmenšom žuvačky a v najhoršom prípade všetky jogurty s obľúbenými rozprávkovými postavičkami. Celkovo je reklama smerovaná na deti mimoriadne účinná, keďže ich kritické zmýšľanie ešte nie je rozvinuté.
Máte záujem prečítať si viac o trikoch obchodníkov v rôznych sférach? Dajte nám vedieť v komentároch a my si pre vás pripravíme ďalšie články, ktoré zvýšia vaše zákaznícke povedomie.
Pozri aj: Vieš, z akého materiálu sa skladá oblečenie? Na toto vždy mysli