Najnovšie sa mi do rúk dostalo nové autíčko od Toyoty. Musím prezradiť, že ešte predým, ako som ho videla „naživo", zaujala ma reklama a dizajnový vzhľad auta. A ešte viac boli pre mňa príťažlivé dve slová: hybridný motor.
Priznávam, som vašnivou užívateľkou áut. Čo znamená, že si auto užívam s jeho všetkými vymoženosťami, no neštudujem všetky tie technické parametre, výkony motorov, zrýchlenia a podobne. Zaujímajú ma však nové technológie spojené s eko trendami. Veď nestačí len myslieť, treba najmä konať zodpovednejšie.
Odporúčame: Ako sa správne starať o obuv v zime? My ti to prezradíme!
Vrhnime sa teda na crossover Toyota C-HR s objemom motora 1,8 litra (122 k). 5-dverové auto je vyrobené v nesmierne pútavom štýle, ktoré sa nápadito líši od iných. Auto je kombináciou benzínového motora s elektromotorom. Už dávno som túžila vyskúšať si auto s ekologickým motorom. Ak raz budem meniť auto, táto alternatíva je pre mňa atraktívna (aj na úkor všetkých tých krútiacich momentov, zrýchlenia a zvuku motora). S autíčkom som najazdila cca 900 km – v meste asi 150 km, zvyšok mimo – väčšinou diaľnice. Súčasťou testovacích jázd boli aj naše 2 deti a kamoška s dcérou. A samozrejme, balenie a prevoz batožiny. Uvádzam to preto, aby bolo jasné, že autíčko malo aj záťažový test. :)
Keď som si sadla prvýkrát do auta, mala som mierny rešpekt k jeho výške. Ale to je možno len môj hendikep, nakoľko odkedy máme deti, jazdím na autách s vyššími podvozkami. Prekvapivo som sa však mýlila. Výhľad zo strany vodiča bol dobrý, priam výborný. Mala som ten môj požadovaný nadhľad a nemala som pocit, že som „stratená" za volantom. Tešila som sa nielen z vonkajšieho dizajnu, ale aj interiéru, ktorý mi „sadol" od prvého naštartovania.
Môj pocit je, že je to auto pre človeka stredného vzrastu (mám cez 170 cm). Všetko bolo tak akurát veľkostne zosúladené (len pre info, môj manžel tento komfort nezdieľal). Páčil sa mi veľký dotykový displej (8- palcový) s jeho funkciami a rovnako aj volant s ovládaním rádia. Palubná doska a aj celý interiér je veľmi komfortný s nádychom kvality. Výrobca uvádza, že interiér je riešený v tvare diamantu. No, asi má ten diamant trošku atypické brúsenie.
Odporúčame: Ako prať vankúše v práčke? Čistotu a sviežosť získaš jedine takto!
Pár slov venujeme, samozrejme, aj spolujazdcom. Vzadu som síce dlhšiu dobu nesedela, no 3 deti si pochvaľovali. Zmestili sa na šírku a vyhovoval im aj priestor pred kolenami. Nakoľko dnešné deti počas dlhšej jazdy „visia" na mobiloch, nesťažovali sa ani na výhľad zo zadných okien, ktoré sú rozhodne menšie. Práve naopak, pochvaľovali si pohodlné sedenie. Ale bez podsedákov, pretože tie sa tam nezmestili. Keď sme položili sedáky na sedadlá, deti nemali dostatok miesta ani na výšku (nízky strop), ani na hĺbku (nedostatok miesta na nohy). Len pre upresnenie: deti už podsedáky podľa zákona nepotrebujú, no v našom aute ich stále používajú. Bez podsedákov bolo priestorovo všetko v poriadku.
Inak bezpečnosť C-HRky podľa nárazových testov NCAP dosiahla 5* a na zadných sedadlách je systém ISOFIX na montáž detských sedačiek. Upresňujem to kvôli tomu, aby ste nenadobudli dojem, že auto nie je vhodné na prevoz detského pasažiera.
Bude sa ti páčiť: Ako vyčistiť hrnce, panvice, či plechy? Skús tento neuveriteľný trik!
Strach, ako zbalím všetky veci do tohto „menšieho" auta, bol absolútne neoprávnený. Do 377 l predsa len naložíte toho celkom dosť. Odporúčam nebaliť do tvrdých kufrov, tie sa nestlačia. Použite cestovné tašky. Tak by ste nemali mať problém ani ako 4-členná rodina.
Pár slov si povieme aj o vychytávkach. Bezkľúčové štartovanie, automatická prevodovka, parkovacia kamera, 8-palcový displej a navigácia. Atypické pre mňa bolo monitorovanie mŕtvych uhlov na spätných zrkadlách. Znie to veľmi zložito, no v skratke to znamená to, že sa vám rozsvieti oranžové svetielko na vodičovom spätnom zrkadle, ak vedľa vás prechádza auto. Najskôr som túto črtu ignorovala, neskôr som si zvykla. Stala sa pre mňa takou poistkou, že mám naozaj voľnú cestu. Toyota C-HR má všetky technické vychytávky, ktoré som potrebovala, a na ktoré som zvyknutá. Nevyužila som a ani som neskúsila inteligentného parkovacieho asistenta. Vypla som funkcie upozornenia na opustenie jazdného pruhu a predkolízny systém, ktorý zabraňuje naraziť do auta pred vami. Občas ma rozčuľoval systém na rozpoznávanie dopravných značiek, ktorý ma hlavne v meste upozorňoval pokojným hlasom na prekročenie povolenej rýchlosti.
Pozri aj: Ovládaš správne umývanie riadu? Tieto rady ti ušetria čas a peniaze!
A teraz sa pozrieme na niečo, čomu žena asi najmenej rozumie a vie zhodnotiť možno tak dve veci: stíha/nestíha. Česť výnimkám. :)
Počas jazdy sa vám na monitore rozsvietia ikonky, ktoré znázorňujú čím je práve poháňaný motor: či ide energia z elekromotora alebo čerpá benzín. Výstižnejšie povedané, informuje nás, ako sa energia rozkladá medzi motormi. Bolo zaujímavé sledovať, ako to viete ovplyvňovať vašou nohou na plyne. Hybridný motor vám zaručuje menšiu spotrebu benzínu. Rozjazd, zastavenia a parkovanie sú v režime elektromotora. Pri prekročení rýchlosti 50 km/h začne pracovať aj benzínový motor.
Pozor, pri štartovaní a rozbiehaní ide auto na elektromotor. Vtedy je absolútne tiché. Ľudia vás nepočujú, čiže vám neuhnú z cesty. Keď sa zapojí aj benzínový motor, auto začne vydávať charakteristické zvuky. Počas jazdy mestom, keď motor nevytáčate na vyššie otáčky, stíha a má taký, povedzme „normálny", zvuk. Avšak, ak sa dostanete na diaľnicu, kde môžete využiť vyššie rýchlosti, respektíve musíte zrýchliť, začne motor vydávať hlasnejší zvuk, ako my ženy hovoríme, auto vrčí. Vtedy zistíte, že je to hybrid a správa sa inak ako klasické benzínové alebo dieslové motory.
Treba si však uvedomiť, že tým šetríte životné prostredie a aj vašu peňaženku. Ak necestujete naraz 1000 km, tak vám to neprekáža. Inak autíčko plne odporúčam na jazdy do mesta a kratšie výlety. Unikátny dizajn, komfortný interiér a ekologické prevedenie zaručujú úspech tomuto autu. Môžete so mnou nesúhlasiť, no našťastie je toľko iných typov áut a výrobcov, že si nájdete aj to vaše. Mne sa toto jednoducho páči. :)
Výrobca označil Toyota C-HR ako mestský crossover, určeý pre dynamického zákazníka, ktorý má rád dizajn a chce sa odlíšiť. Má pozitívny vzťah k prírode a spoločnosti. Ja ešte dodám, že sa hodí k aktívnym ľuďom, s vyšším životným štandardom (vzhľadom na cenu auta), a deti nie sú prekážkou.
Moje hodnotenie (1-5*):
- Mesto: 5* - výborné auto do mesta svojou veľkosťou, spotrebou, zrýchlením.
- Terén: 3* - nižší podvozok, chýba 4x4.
- Spotreba: 5* - hybrid.
- Batožinový priestor: 4* - štvorčlenná rodina sa zbalí, no ak idete lyžovať, či idete na dovolenku k moru, budete potrebovať „truhlu".
- Interiér: 5* - moje subjektívne hodnotenie vzhľadu aj praktickosti.
- Exteriér: 5* - moje subjektívne hodnotenie.
- Deti: 5* - spĺňa bezbečnostné normy a testy NCAP.
Bude sa ti páčiť: Účinky ústnej vody - o týchto si určite nevedela. Pozri, čo dokáže!