Cestovanie vlakom vždy patrilo medzi obľúbené spôsoby prepravy. Ponúka totižto pohodlný, pomerne rýchly presun aj na dlhšie trasy s možnosťou občerstvenia a bez cestných zápch. Navyše, ide o ekologický, zábavný a tak trochu nostalgický spôsob cestovania.
Niektoré trate, úseky a vlaky sú však o čosi zaujímavejšie a výnimočnejšie. Prekrásne výhľady na okolitú krajinu či jazda unikátnymi vagónmi vám zaručí dokonalý zážitok. Železničné trate na Slovensku vedú hlbokými dolinami, vidieckym prostredím a čarokrásnou prírodou. Viadukty a železničné tunely vám tiež spríjemnia jazdu.
Ak ešte váhate, kam ísť alebo čo robiť cez víkend, nechajte sa inšpirovať naším článkom a absolvujte výlet vlakom po tých najkrajších trasách.
Neprehliadni: Najkrajšie rozhľadne na Slovensku: Vychutnaj si tie najúchvatnejšie výhľady
Trasa medzi Prievidzou a Hornou Štubňou
Železničná trať spájajúca mesto Prievidza a malebnú dedinku Horná Štubňa v okrese Turčianske Teplice je pokladaná za jednu z najkrajších na Slovensku. Jednokoľajová spojnica Hornej Nitry a Turca má dĺžku 37 kilometrov a prerezáva sa pohoriami Žiar a Kremnické vrchy. Na trati sa určite nudiť nebudete. Vlak totižto prechádza štyrmi mostami – viaduktami, šiestimi tunelmi a stojí na ôsmich zastávkach.
Táto trať poteší nielen všetkých malých cestovateľov, ale aj turistov a milovníkov cykloturistiky.
Trasa Margecany – Červená Skala
Klenotom železníc Slovenska je trať 173 Červená Skala – Margecany. Ak ste sa ešte vlakom po tejto trase nepreviezli, mali by ste to napraviť. Spoza okien môžete obdivovať nádhernú prírodu, dychberúce scenérie a zaujímavé technické stavby. Vlak spod Kráľovej Hole prechádza cez Stratenskú dolinu a jedna jeho zástavka je aj pri Dobšinskej ľadovej jaskyni.
Na trati je až deväť tunelov, z ktorých najväčším skvostom je Telgártsky tunel. Vedie cez neho trať, ktorá sa na 2,3 kilometrovom úseku otáča do slučky po špirále, aby týmto spôsobom prekonala 31 metrové prevýšenie. Ďalším technickým unikátom je 113,6 metrov dlhý a 18 metrov vysoký Chmarošský viadukt pri Telgárte a Telgártsky viadukt, ktorý je historicky prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu v Československu.
Čiernohronská železnica Čierny Balog
Jednou z najlákavejších a najkrajších atrakcií Horehronia a stredného Slovenska je historická lesná železnička premávajúca na 16-kilometrovom úseku v okolí obce Čierny Balog. Kedysi vozila rozprávkovou dolinou Čierneho Hrona drevo, dnes vozí turistov. Jazda drevenými vagónmi za sprievodu pískania lokomotívy je obrovským zážitkom ako pre deti, tak aj pre dospelých.
Trasa Čiernohronskej železnice prechádza krásnym prostredím Slovenského rudohoria, kde sa husté lesy striedajú s učupenými stredoslovenskými dedinkami. Zaujímavosťou je, že starodávny vlak prechádza futbalovým štadiónom v Čiernom Balogu – Jánošovke.
Jazdu vlakom si môžete spestriť i zastávkou v stanici Čierny Balog, kde sa nachádza celoročne otvorené múzeum lesných železníc s exponátmi z výstavby i prevádzky lesných železníc na Slovensku i v celom Karpatskom oblúku.
Trasa Nové Mesto nad Váhom – Vrbovce
Idylickým prostredím myjavských kopaníc prechádza jedna z najkrajších jednokoľajových železničných trás č. 121 s dĺžkou 44 kilometrov: Nové Mesto n/V. – Myjava – Vrbovce. Vlak pod legendami opradenou obcou Čachtice prechádza na Myjavu cez krásnu dolinu dedinky Višňové.
Železničná trať na Slovensku a v Česku, ktorá spája Nové Mesto nad Váhom a Veselí nad Moravou cez Vrbovce, je výborným východzím miesto pre výlet na Čachtický hrad a príjemné prechádzky po okolitých Kopaniciach.
Zubačka Tisovec - Zbojská - Pohronská Polhora
Ozubnicová železničná trať Tisovec – Pohronská Polhora, ktorá vznikla v roku 1896, je od roku 2008 národnou kultúrnou pamiatkou. Trať č. 174 s dĺžkou 33 kilometrov sa stala jediným miestom v Európe, na ktorom si môžete vychutnať dávno zabudnutý zážitok jazdy ozubnicovým parným vlakom na železnici normálneho rozchodu. Takýto unikát by ste si nemali nechať ujsť ani vy. Kúpte si lístok a kochajte sa krásami Muránskej planiny.
Pozri aj: 7 architektonických divov Slovenska: Tieto rozhodne stoja za návštevu!
Historická lesná železnica vo Vychylovke
Úzkorozchodná historická lesná železnica vo Vychylovke na Kysuciach na severozápade Slovenska, ktorá premáva na kysucko-oravskom pomedzí, predstavuje technickú pamiatku svetového významu. Na svete sú totižto v prevádzke len dve takéto úvraťové železnice. Tá druhá je v Peru. Pozoruhodná je najmä časť úvraťového systému, ktorá umožňuje prekonať strmé stúpanie na krátkom úseku.
Úsek z osady Kubátkovia po 1. úvrať o dĺžke 3,4 kilometra je prevádzkovaný od roku 1994 a je vyhľadávanou turistickou atrakciou. Prechádza cez areál Múzea kysuckej dediny, kde sa nachádza niekoľko ľudových stavieb pochádzajúcich z rozličných kútov kysuckého regiónu.
Vedeli ste?
- Na Slovensku máme 2326 mostov s celkovou dĺžkou 52 244 metrov a 76 tunelov s celkovou dĺžkou 45 007 metrov, 293 vlakových staníc a 22 pohraničných staníc.
- Najdlhším železničným tunelom na Slovensku je Čremošniansky tunel (Harmanecký tunel) ležiaci na trati Vrútky – Zvolen.
- Trať Slovenského národného povstania (Banská Bystrica – Diviaky) je traťou s najväčším počtom tunelov – je ich až 22 v dĺžke 12 210 metrov.
- Najkratšou traťou na Slovensku je trať Starý Smokovec – Hrebienok (1937 metrov).
- Konská železnica spájajúca kráľovské mestá medzi Bratislavou a Trnavou bola prvou a jedinou na Slovensku aj v celom Uhorsku. Vo Svätom Juri sa 27. septembra 1840 končila cesta prvého „vlaku“ s dvomi vozňami ťahanými dvomi pármi koní. Touto jazdou sa začala písať história železničnej dopravy nielen na Slovensku, ale aj v Uhorsku.
úvodná koláž - INSTAGRAM/milosovodic