Ako jazdiť na kruhových objazdoch s dvoma pruhmi? Je to jednoduché!

Ako jazdiť na kruhových objazdoch

Idete si pokojne cez kruhový objazd vo vnútornom pruhu, chcete a potrebujete odbočiť, no zrazu počujete trúbenie pred vami, za vami a vy spanikárite. Dupnete na brzdy a máme tu z toho reťazovú nehodu a dopravný kolaps. Je vám táto situácia povedomá?

Vysvetlíme vám, ako jazdiť na kruhových objazdoch s viacerými pruhmi čo najjednoduchšie, najbezpečnejšie a hlavne bez strachu! Kruhový objazd je iba veľa malých križovatiek, kde dávate prednosť sprava.

Aký je účel kruhových objazdov?

Kruhové objazdy sú síce pre niektorých vodičov strašiakom, no ich hlavnou úlohou je zjednodušiť dopravu a zvýšiť bezpečnosť na cestách. V porovnaní s klasickými križovatkami pomáhajú znižovať počet nehôd, pretože eliminujú situácie, kde by sa vozidlá mohli čelne zraziť. A keďže sa na objazde jazdí plynulo dokola a bez zastavovania (ak je voľno), prispievajú aj k plynulejšiemu prúdu áut – čo ocení každý, kto nechce stáť na semaforoch.

Ďalšou výhodou kruháčov je, že nútia vodičov spomaliť – už len preto, že do zákruty vo vysokej rýchlosti vojsť nechcete. Sú tak bezpečnejšie pre chodcov aj cyklistov, pretože pohyb vozidiel je predvídateľnejší a pomalší. A mimochodom, ak ich správne využijeme, môžeme si na nich dokonca „vytočiť“ úsmev – aj keď len z dobre zvládnutého manévru.

svetelný signál na kruhovom objazde
Shutterstock®

Svetelné signály v kruhových objazdoch

Už v autoškole sa učia, že keď sa blížite ku kruhovému objazdu, mali by ste spomaliť a dať prednosť zľava. Podľa pravidiel cestnej premávky platí pravidlo prednosti sprava. 

Aby sa zabezpečila plynulá premávka, pred každým vjazdom na kruhový objazd nájdeme značku „Daj prednosť v jazde“, čiže prednosť má vždy vozidlo, ktoré sa už nachádza na kruhovom objazde a prichádza zľava. Nezabúdajte predvídať, že niektorí vodiči nedávajú signál o zmene smeru – tzv. blinker. 

A s tým treba počítať. Signál o zmene smeru jazdy sa na kruhovom objazde nemusí dávať doprava. Všetci totiž vedia, že sa „točíte“ smerom doľava.

Kedy dať smerovku na kruhovom objazde?

  • Pred vjazdom nedávame smerovku, ak ideme rovno alebo doľava.
  • Smerovku doprava dávame vždy pred výjazdom, ktorý opúšťame – najčastejšie na úrovni výjazdu pred naším cieľovým.
  • Ak odbočujete hneď doprava (prvý výjazd), dajte smerovku už pri vjazde.

Výber správneho pruhu pri jazde v kruhovom objazde

Zásady výberu správnych jazdných pruhov sú nasledovné:

  • ak idete „rovno“, môžete si vybrať z oboch jazdných pruhov;
  • ak idete „doprava“, určite zvoľte vonkajší – pravý jazdný pruh;
  • ak idete „doľava“ zvoľte si vnútorný – ľavý jazdný pruh;
  • ak sa otáčate, tiež si zvoľte vnútorný – ľavý jazdný pruh.

ako jazdiť vo veľkom kruhovom objazde
Shutterstock®

Jazda na kruhovom objazde

Prvoradé je spomaliť. Rýchla jazda po kruhovom objazde vás totiž môže vyniesť a vy môžete skončiť mimo cesty v poli, na streche... Scenáre môžu byť rôzne, často tragické. Ďalej dáte prednosť autám idúcim zľava a ak je cesta voľná, môžete ísť do svojho správne vybratého jazdného pruhu. 

Keď schádzate po svojej ceste a ste v ľavom pruhu, nezabudnite dať prednosť tým z pravého jazdného pruhu. Znamenie o zmene smeru jazdy dávame včas, teda pred odbočovaním a aj počas odbočovania, a to až kým nepôjdeme znova rovno. Tým, že nedáte znamenie vôbec, alebo príliš skoro, riskujete zmätenie ostatných vodičov.

Tip pre lepšiu orientáciu v kruhových objazdoch

Ak sa chcete v kruhových objazdoch orientovať istejšie, vždy si vopred predstavte objazd ako klasickú križovatku – prvý výjazd je ako „doprava“, druhý „rovno“, tretí „doľava“ a štvrtý ako otočka späť. Pomôže vám to vybrať správny jazdný pruh ešte pred vjazdom a vyhnúť sa zmätočnému prepletaniu medzi pruhmi. Nezabudnite sledovať aj vodorovné značenie na vozovke, ktoré často jasne navádza, kam ktorý pruh vedie. 

Riešenie situácie, keď vodič zvolí nesprávny pruh

Ak sa vám stane, že ste sa omylom zaradili do nesprávneho jazdného pruhu – nezúfajte a hlavne nepodliehajte panike. Neskúšajte sa na poslednú chvíľu tlačiť do iného pruhu alebo prudko odbočiť. Najbezpečnejším riešením je jednoducho absolvovať celý kruhový objazd a spraviť nový nájazd. Získate tak čas na orientáciu a budete môcť správne zvoliť jazdný pruh podľa svojho cieľa. Pamätajte, že radšej si kruh zopakovať, než riskovať nehodu.

ako si vybrať pruh na kruhovom objazde
Shutterstock®

Kruhové objazdy so svetelnou signalizáciou

Niektoré kruhové objazdy, najmä vo väčších mestách alebo na veľmi frekventovaných križovatkách, sú vybavené semaformi. V takom prípade platí svetelná signalizácia nad bežnými pravidlami. To znamená, že aj keď by ste inak mali prednosť zľava, na červenú nevoľte do kruhového objazdu – bez ohľadu na to, či je voľno. 

Naopak, zelená vám dáva povolenie vojsť, a to aj v prípade, že by ste inak prednosť nemali. Dôležité je sledovať nielen svoje semafory, ale aj svetelnú signalizáciu pre ostatné smery, aby ste mohli správne predvídať ich pohyb.

Najčastejšie chyby vodičov na kruhovom objazde

Kruhový objazd je miestom, kde sa dá jazdiť plynulo a bezpečne – no len vtedy, keď všetci vodiči poznajú pravidlá. Mnoho dopravných kolízií však vzniká práve kvôli opakujúcim sa chybám, ktoré robia hlavne menej skúsení vodiči. Na čo si teda dať pozor?

  • Vjazd do kruhového objazdu bez spomalenia alebo zastavenia.
  • Nesprávny výber jazdného pruhu – napríklad odbočovanie doprava z vnútorného pruhu.
  • Nedarovanie prednosti vozidlám prichádzajúcim zľava.
  • Nedanie smerovky pri výjazde z objazdu, čo mätie ostatných účastníkov premávky.
  • Zbytočné točenie sa viackrát dokola alebo dokonca cúvanie, ak vodič zmeškal svoj výjazd.

Je veľmi dôležité vedieť, ako používať jazdné pruhy, a to nielen pri jazde po kruhovom objazde. Môžete používať aj vonkajší, teda pravý jazdný pruh, keď sa chcete dostať kamkoľvek, ale to iba ak sa skutočne bojíte. Pre bezpečnú a korektnú jazdu je podstatné vedieť použiť aj správny jazdný pruh. Želáme vám veľa úspešne zvládnutých kruhových objazdov s viacerými jazdnými pruhmi.

Aktualizovaný článok: 12.04.2025

10 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

Anton Marek

Anton Marek

15.03.2021 12:19

mne toto príde komplikované

Vaše meno:

Martin Benetin

Martin Benetin

29.04.2019 16:55

Jeden takýto špeciálny "kruháč" máme aj v Košiciach na Moldavskej.

Vaše meno:

Barbora Kubelková

Barbora Kubelková

26.04.2019 10:00

No hlavne je to o skúsenostiach a o tom ako človek danú lokalitu pozná.. Ja všetko teoreticky ovládam ale keby pridem do takých Košíc, ktoré nepoznám na známy veľky kruháč tak asi zazmatkujem.

Vaše meno:

Jana Komadová

Jana Komadová

23.04.2019 21:58

Rada som si prečítala

Vaše meno:

Jana Džavanová

Jana Džavanová

14.04.2019 05:59

Tak toto by si mala precitat polovica vodicov, pretoze zial nevedia jazdit ani na obycajnom kruhaci, co je za mna najjednoduchsie riesenie krizovatky. :)

Vaše meno:

Jozef Chmelár

Jozef Chmelár

13.04.2019 13:34

Veľmi užitočný článok.

Vaše meno:

Mária Maxianová

Mária Maxianová

12.04.2019 20:09

nešoférujem na aute, len bicyklujem, bývam v malom meste, máme síce zopár kruhových objazdov, ale našťastie len s jedným pruhom

Vaše meno:

Jozef Gatial

Jozef Gatial

12.04.2019 10:58

Precital som si ten clanok aby som sa dozvedel nieco podstatne, lebo takyto kruhac s dvoma pruhmi je aj na vyjazde z Martina smerom na vychod. Ked chcem ist iba vo vonkajsom, teda pravom pruhu tak pri vjazde nan davam prednost prichadzajucim zlava a pri odbocovani von z kruhaca vyhodim smerovku a idem. Pokial by som chcel ist vo vnutornom teda lavom pruhu kruhaca tak musim urobit dve operacie s davanim prednosti naviac - zaradit sa do laveho ruhu a potom spat zaradit sa do praveho pruhu. Pri oboch tychto preradeniach je mozne ze by som musel i zastat a tym aj blokovat auta za sebou. Co pri kruhaci s jednym pruhom sa nestava aby bol dovod aby auto co su v nom zastali. Pri uz spomenutom kruhaci z Martina je priemer toho vnutorneho ostrovceka tak 10 metrov takze aj to preradovanie dolava-doprava je po prejdeni doslova par metrov. Takze vyznam toho druheho pruhu sa mi zda byt zbytocny, okrem toho ze ked tam ide kamion s navesom tak do neho zasahuje

Vaše meno:

Peter Maga

Peter Maga

12.04.2019 09:29

,,prednosť má vždy vozidlo, ktoré sa už nachádza na kruhovom objazde a prichádza zľava.´´ - toto nie je pravda, t.j. článok má zásadnú chybu. na Slovensku existujú aj kruhové objazdy, kde pravidlo pravej ruky neplatí a nie ste na hlavnej ale vedľajšej ceste. Takéto kruháče majú aj príslušné dopravné značenie a treba jazdiť podľa neho. Takýto kruháč je napríklad v Poprade od Žiliny.... a fakt nie je jediný...
Podľa vlastnej skúsenosti. Ak sa budete riadiť návodom z tohto článku, napr. v tom Poprade, tak spôsobíte vážnu dopravnú nehodu, lebo miestni sú zvyknutí a nikto to nebude čakať (a v Poprade Vás ani nebude vidieť v dostatočnom predstihu aby adekvátne zareagoval...).
Vždy jazdite podľa dopravného značenia !

Vaše meno:

Ľubica Šťastná

Ľubica Šťastná

12.04.2019 08:16

Veľmi užitočný článok, nielen pre vodičov!

Vaše meno:

Google news
Nenechajte si ujsť žiadnu novinku! Sledujte nás na Google News a buďte vždy v obraze. Stačí jeden klik pre prístup k exkluzívnemu obsahu a najčerstvejším informáciám. Pripojte sa k našej rastúcej komunite informovaných čitateľov!

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE

Google News logo

Odoberaj najdôležitejšie správy z kamzakrasou.sk cez Google News.