Ani sa mi nesnívalo, že tak skoro budem testovať najnovšiu vychytávku z oblasti elektroáut. Dnes už pomaly platí, že ten, kto nevyrába elektro, nesleduje vývoj! A kto ešte nešoféroval elektromobil, nevie, čo je moderné.
Nejaké tie hybridy som už mala tú česť šoférovať. Poobdivovala som aj elektromobily Tesly. Ale ešte nikdy som nemala elektroauto len pre seba. Mojou premiérou bol test nového čisto elektrického SUV Audi e-tron. Mala som ho len 3 dni a to som sa ešte musela deliť s manželom. Tak či tak, dojem vo mne zanechal. A rada sa s ním podelím.
Testovala som konkrétne model: Audi e-tron, advance 55 quatro 95, elektrický motor 2x, výkon 2x265 kW, s maximálnym dojazdom 417 km. Ďakujem importérovi, spoločnosti Porsche Slovakia, za bezplatné poskytnutie auta.
Pozri aj: Ženský pohľad na: MINI Cooper John Cooper Hatch – športiak, imidžovka či módny doplnok?
Audi e-tron
Keď sa hovorilo o elektroautách, tak som si vždy predstavovala niečo menšie, kompaktnejšie. Aj doteraz predstavené elektroautá potvrdzovali moju domnienku. A tu príde Audi, so svojím prvým sériovo vyrábaným SUV elektromobilom! Cenou a výbavou nezapadá medzi dostupné elektrovozidlá. Práve naopak, mieri medzi prémiové autá výrazne väčších rozmerov. Svoju ekologickú povahu zvlášť nezdôrazňuje, preto nabúrava moje predstavy.
Nové Audi e-tron je výrazne väčšie. Rozmermi sa blíži nedávno predstavenému kupé SUV Q8. Aj keď musím povedať, že mne sa dizajnovo páči oveľa viac ako Q8. Vôbec nemá taký futuristický vzhľad a na prvý pohľad by ste ho len ťažko zaradili medzi elektromobily. Čo ho trošku prezrádza, sú disky, ktoré sú atypické a upútavajú pozornosť. A samozrejme, veľký reklamný nápis na boku: e-tron :).
Ako prvé pri pohľade na e-tron vás zaujme, že mu chýbajú spätné zrkadlá. Elektromobil totiž používa kamery a obraz premieta do vnútra kabíny prostredníctvom displejov. Kvalita obrazu je perfektná. Ide o OLED displeje s rozlíšením 1200x800 pixelov. Ako si na to zvyká šofér? Môžem povedať za seba. Určite potrebujete čas a prax. Trvá to dlhšie, kým na prvýkrát nájdete „späťák“ na správnom mieste – vo vnútri auta. K tomu si treba zvyknúť na iné veľkostné pomery, ktoré sa vám zobrazujú v kamere (obraz verzus realita). Rýchlejšie som si zvykla na spätné zrkadlo na pravých dverách. S tým na ľavých dverách sa nie a nie skamarátiť. Moje oči museli 2-krát zaostrovať. Prvýkrát neúspešne smerom von, druhýkrát už našli to správne miesto. Ale zase je pravdou, že som s autom nejazdila ani dva celé dni. Ak by mi ho požičali na týždeň, viem sa vyjadriť objektívnejšie :).
Pri študovaní e-tronu som sa dočítala, že konzervatívnejší vodiči môžu ostať pri overenej klasike spätných zrkadiel. Virtuálne sú ako voliteľná výbava za príplatok 1.731 EUR. Páči sa mi, ak máte na výber.
Keď sa pozriete na auto ako celok, je vám hneď jasné, že je to Audi. Pripomína niečo medzi Audi Q5, Q7, Q8. Vôbec nekričí, že haló, som šikovný malý elektromobil. Práve naopak, predvádza sa s obrovskými 20“ kolesami. Predná maska je presne tak výrazná, ako u iných modelov Audi. Zadné svetlá sú prepojené vodorovným svetlovým pásom. Až pri pohľade zozadu si uvedomíte, že mu niečo chýba. Výfuky.
Interiér auta je dokonalý. Dizajnéri sa vyhrali s futuristickým ladením, pri ktorom použili kvalitné materiály. Vo vnútri je až päť displejov – vrátane dvoch, ktoré slúžia ako spätné zrkadlá. Dva sa nachádzajú v stredovej konzole a jeden priamo pred šoférom. Ten pred šoférom – Audi virtual cockpit, vie zobraziť všetky dôležité údaje o jazde, rýchlosti, maximálne povolenej rýchlosti, dojazde, spotrebe a pod. Pohodlie na vás striehne aj na sedadle šoféra. Cítite sa komfortne bez kompromisov. Nad hlavou sa nachádza panoramatická strecha, ktorá ma vždy poteší. Mám rada dostatok svetla a pocit priestoru. Strecha je aerodynamicky odizolovaná, nemáte problém s hlukom pri jazde, ak je otvorená. Nebudem už viac „ospevovať“ výbavu, ktorá je u Audi nadštandard. Ide o veľké SUV, ktoré má dostatok priestoru pre vodiča, pasažierov a aj pre batožinu. Objem batožinového priestoru je 660 litrov. Po sklopení zadných sedadiel aj 1755 litrov. Elektromobil s takýmto kufrom nenájdete. Čo sa týka priestoru, je adekvátnou náhradou za akékoľvek SUV.
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Ford Mondeo 2.0 TDCi EcoBlue – športová limitka
Ako sa šoféruje? Hneď po naštartovaní viete, že nesedíte v malom mestskom aute. Cítite, že šoférujete masu. A aj napriek tomu je jazda veľmi pohodlná, ľahko sa ovláda a akcelerácia je svižná. Čo mňa bavilo, neodsudzujte ma prosím, bolo rozbiehanie na semaforoch. Zrýchlenie, ktoré v elektroaute dosiahnete za pár sekúnd, sa môže pri iných autách len snívať. Okolostojace tátoše ma nemali šancu predbehnúť! Potenciál elektromobilu je k dispozícii ako výkon okamžite. A to k tomu úplne potichu. Bez strhávania pozornosti na rev motora. Áno, áno, potom som sa hneď upokojila, ale tie rozbehy ma bavili až do konca testovania. Len pár čísel, aby ste sa mali o čo oprieť. Z 0 na 100 km dokáže e-tron zrýchliť na 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/hodinu a výkon je prenášaný na všetky štyri kolesá. Hmotnosť auta je 2,5 tony.
Jedným z najdôležitejších parametrov elektromobilu je spotreba. Nie koľko zaplatíte za nabíjanie, ale hlavne dojazd a rýchlosť nabíjania. E-tron má batériu s kapacitou 95 kWh, z toho využiteľných 83,6 kWH. Dojazd je udaný cca 417 kilometrov. Či je to reálne, neviem, nedalo sa otestovať kvôli krátkosti zapožičania. Inak e-tron je vybavený najdokonalejším rekuperačným systémom zo sériovej produkcie. Až 90 % všetkých spomalení „rieši“ rekuperáciou. Elektromotory sa menia na generátory. Rekuperácia predĺži dojazd o 30 %.
Pozri tiež: Ženský pohľad na: Nissan Micra IG-T 100, N-Sport: Najmenšie japonské autíčko
Batérie sa dajú nabiť jednosmerným prúdom s výkonom 150 kW za cca 30 minút. Ale dajú sa dobiť aj z bežnej elektrickej zástrčky s napätím 230 V a aj z trojfázovej s napätím 400 V. Je možnosť využiť priložený mobilný konektor. Pri trojfázovom nabíjaní nabijete za hodinu približne dojazd 40 kilometrov. Počas noci tak bez problémov dobijete batériu na 100 %. Je možnosť zakúpiť si rýchlejšiu nabíjačku – 3x 32A AC. Týmto viete vyriešiť stratu času pri „tankovaní“ elektriky.
Nabíjací port je umiestnený na strane vodiča, vpredu. Je perfektne prepracovaný. Kryt nabíjacieho konektora s elektrickým ovládaním sa pri otvorení spustí smerom dole. Po skončení nabíjania sa automaticky zatvorí päť sekúnd po odpojení nabíjacieho konektora.
Ako to teda vidím? Dizajn a technika vytvárajú jeden celok. Myslím si, že najväčším problémom u elektroáut je reálny dojazd a nabíjanie. Predlžovanie dojazdu, batérie s vyššou kapacitou, lepší výkon a dostupné nabíjacie stanice – to je cesta, aby sa elektromobily predávali viac. Okrem toho, Audi nastavilo latku elektroautomobilov pekne vysoko. Veď toto auto nestojí o nič viac ako iné prémiové automobily. Pritom to je SUV, má moderný imidž a ekologický charakter. Ak teda niekto doteraz váhal, či si kúpiť elektromobil, ale ho odrádzala veľkosť auta, Audi našlo riešenie. Prvé čisto elektrické SUV nie je len športové, ale je vhodné aj na každodenné používanie. Má pohon všetkých kolies a agilné jazdné vlastnosti. Už nemusíte hľadať kompromis pri výbere elektromobilu. Limitom je len váš finančný rozpočet.
Jazdiť Audi e-tron bol pre mňa zážitok. Priťahoval pozornosť okolia nielen vzhľadom, ale aj výkonom. Trošku mám rešpekt pred jeho dojazdom. Človek sa musí naučiť plánovať, kde a ako treba auto nabiť, aby vás nenechalo v polovici cesty. Dnes už existuje veľa dobíjacích staníc, ale nemám s nimi reálne skúsenosti. Musím len veriť, že časom to bude tak ľahké a samozrejmé ako pri čerpacích staniciach. Ja osobne sa teším na nejaký menší elektromodel z produkcie Audi. SUV nemám v pláne.
- Testované vozidlo: Audi e-tron 55 Quattro Advanced
- Motor: 2x elektrický
- Prevodovka: pevný prevod
- Poháňaná náprava: pohon všetkých kolies
- Výkon motora: 265 / 300 s Boost
- Spotreba kombinovaná podľa WLTP (kWh): 22,5 – 26,2
- Maximálny dojazd podľa WLTP (km): 417
- Čas dobíjania (1 fáza 230 V 16 A - 0 až 100%): 13 hod
- Čas dobíjania rýchlonabíjanie priemer SK ( 50 kW 5-80%): 84 min
- Čas dobíjania rýchlonabíjanie max (150 kW ť-80%): 30 min
- Cena s DPH: od 83 000 EUR s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 5* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 5*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 5*
- Miesto na zadných sedadlách: 5*
- Batožinový priestor: 5*
- Interiér: 5* subjektívne hodnotenie
- Ergonónia: 5* ovládacie prvky, vyššie sedenie
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie