Všetci radi nakupujeme a obohacujeme svoj šatník o módne kúsky, ktoré nám závidí nejedna kolegyňa. Oblečenie sa však stalo lacným, cenovo dostupným a častokrát nakupujeme viac, ako v skutočnosti potrebujeme. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kde končí oblečenie, ktoré už nenosíte? Viete, aký dopad má móda na naše životné prostredie?
Nedávne štúdie zistili, že módny priemysel je zodpovedný za približne 8 % globálnych emisií CO2. Predpokladá sa, že celosvetová spotreba odevov sa do roku 2030 takmer zdvojnásobí zo 62 miliónov na 102 miliónov ton. Textilný odpad v súčasnosti predstavuje viac ako 92 miliónov ton ročne a končí na skládkach, ktoré sa nachádzajú predovšetkým v rozvojových krajinách. Všetkým týmto materiálom, ktoré uvoľňujú toxický metán do atmosféry, môže trvať stovky rokov, kým sa rozložia.
Pre spotrebiteľa je ťažké pochopiť vplyv, ktorý má módny priemysel na naše životné prostredie. Nevidíme totižto celý ten proces, ktorý stojí za novou sukňou, ktorú sme si práve včera kúpili.
Súčasné štúdie naznačujú potrebu transformácie priemyslu, aby sa obmedzili environmentálne dopady rýchlej módy. Zdôrazňujú nevyhnutnosť prechodu na vylepšené postupy recyklácie a inovácie v oblasti opätovného použitia existujúcich materiálov. A práve tu nastupuje na scénu cirkulárna móda.
Neprehliadni: Oživte svoj jesenný šatník štýlovo a udržateľne
Čo znamená circular fashion?
Anna Brismar rozvinula myšlienku cirkulovanej módy založenej na kruhovom hospodárstve. V roku 2017 definovala cirkulárnu módu ako oblečenie, obuv alebo doplnky, ktoré sú navrhnuté a vyrobené s úmyslom, aby sa používali čo najdlhšie a aby čo najdlhšie cirkulovali v spoločnosti, a potom sa bezpečne vrátili do biosféry, keď už nie sú nostiteľné. Cirkulovná móda v podstate opätovne využíva zdroje, ktoré už módny priemysel má k dispozícii. Udržateľnosť cirkulovanej módy začína už na samom začiatku životného cyklu odevu – vo fáze návrhu.
Ako to funguje v praxi? Predstavme si to na príklade džínsov. V našom súčasnom lineárnom módnom systéme dizajnér navrhne víziu pre džínsovinu, produkčný tím pracuje na výbere správneho materiálu, továrne masovo vyrábajú džínsy a maloobchody ich predávajú spotrebiteľovi. Spotrebiteľ tieto džínsy považuje za jednorazové a na konci ich životného cyklu pravdepodobne skončia na skládke.
Pri cirkulovanej móde vedie každý krok pri výrobe týchto džínsov k ich dlhej životnosti a udržateľnosti. Módni návrhári musia zvážiť nasledujúce fakty:
- Je odev dostatočne odolný, aby vydržal roky?
- Ako dlho je nositeľný?
- Je dizajn nadčasový? Nevyjde za pár mesiacov z módy?
- Je použitý materiál recyklovateľný? Dajú sa džínsy opraviť alebo prerobiť namiesto toho, aby sa vyhodili?
- Dostávajú pracovníci v továrňach, kde sa vyrábajú džínsy, spravodlivú mzdu a zaobchádza sa s nimi eticky?
- Prispievajú tieto továrne k miestnemu znečisteniu životného prostredia?
Účelom cirkulárnej módy je minimalizovať plytvanie vo výrobe a podporiť myšlienku nakupovať menej. Platí tu jednoduché pravidlo: menej nakupovať = menej materiálov na skládkach.
Ako sa cirkulárna módna ekonomika líši od lineárnej módy?
Momentálne je módny priemysel lineárny, čo znamená, že si kúpite košeľu a keď vás omrzí, skončí v smetnom koši alebo ju darujete, no aj tak zvyčajne smeruje na skládku. Cirkulovaná móda je založená na vyhýbaní sa potrebe vytvárať nové materiály, nové odevy, ale namiesto toho používať to, čo už koluje a je vyrobené.
Aké sú environmentálne výhody cirkulovanej módy?
Prvou z výhod cirkulovanej módy je, že na skládkach končí menej odpadu. Pri výrobe oblečenia a módnych doplnkov je najvyššou prioritou znižovanie odpadu, a to tým, že sa materiál dá znova využiť.
Keďže cirkulovaná móda obhajuje opätovné použitie materiálov, ktoré už existujú, znižuje sa tým potreba vytvárať nové zdroje. Tento druh módneho systému podporuje zelenú energiu a tým znižuje mieru znečistenia prostredia. Mnoho módnych značiek založených na cirkulovanej móde, ako napríklad Ministry of Supply, spolupracuje s externými výrobnými a dopravnými partnermi, ktorí využívajú obnoviteľnú energiu, ako je veterná a solárna.
Ako môžem prispieť JA k rozvoju cirkulovanej módy?
Nekupujte oblečenie, pokiaľ ho skutočne nepotrebujete. Značky rýchlej módy lákajú ľudí s prísľubom, že jedine v ich oblečení budú vyzerať moderne a trendy. Namiesto toho zásobte svoj šatník kvalitnými kúskami, ktoré budete nosiť po celé roky.
Ak máte obmedzený rozpočet a chcete vynoviť svoj šatník, nakupujte z druhej ruky. V second handoch alebo v sekáčoch sa často nachádza značkové oblečenie, ktoré je minimálne nosené a mnohokrát i úplne nové.
Prešívajte, opravujte, prerábajte a vytvorte si zo starého oblečenia, ktoré by s najväčšou pravdepodobnosťou skončilo v koši, originálny kúsok. Vyskúšajte SWAP – podujatie, kde môžete priniesť svoje oblečenie, ktoré už nenosíte alebo vám je malé, a vymeniť ho za iné.
Zvážte nákup oblečenia a doplnkov od módnych značiek podporujúcich cirkulovanú módu, ktoré ponúkajú kúsky s dlhou životnosťou vyrobené z recyklovaných materiálov či poskytujú služby, ktoré predlžujú životný cyklus oblečenia, ako je požičiavanie, oprava a darovanie.
Pozri aj: Privítaj jeseň štýlovo! Dámske poltopánky od Mary Jane až po retro tenisky budú IN
Ktoré značky podporujú cirkulovanú módu?
Stella McCartney je vedúcou inovátorkou vo svete udržateľného luxusu. Táto špičková etická módna značka odjakživa hľadá spôsoby, ako prispieť k udržateľnosti módy. Medzi ďalšie značky patrí aj KNICKEY vyrábajúca spodnú bielizeň z organickej bavlny či BEEN London produkujúca elegantné tašky z odpadových materiálov ako je recyklovaná koža a polyester. Na princípe cirkulárnej módy a výrobe ekologického oblečenia fungujú aj značky Malaika New York, Näz, Théla, Deadwood, 337 BRAND.