Číslo tri (3) je čarovné a magické. To vedia všetci, čo počúvali rozprávky. Áno, bolo to už dobre dávno, ale stále to platí. Jeden otec mal tri dcéry, niekto mal splniť tri želania, kde bolo tam bolo, žili traja králi alebo traja zhavranení bratia a dokonca aj Boh stvoril svet za tri dni. Mohla by som pokračovať ďalej, ale asi nechcete čítať rozprávku. Poďme späť k realite. Predstavte si, mne sa dostal do rúk tiež na tri dni metalicko-modrý krásavec (korekcia: farba u výrobcu je uvedená ako modrá navarra metalíza, nech nezavádzam). Tak som si povedala, je to asi magické znamenie, keď mám auto len na tri dni! Som zvedavá, čo mi to má priniesť! Možno rozprávku... Ste zvedaví aj vy? Čítajte a dajte mi vedieť, čo platí u vás.
Testovala som konkrétne model: Audi Q8 50 TDI, quattro TT8, 286 koní, 210 kW, s automatickou prevodovkou. Ďakujem importérovi, spoločnosti Porsche Slovakia, za bezplatné poskytnutie auta.
Vždy si hovorím, že farba na aute nie je vôbec dôležitá. Veď koľko už len existuje vtipov na ženy a autá! A vždy je to postavené do roviny, že žena si vyberá auto hlavne podľa farby. Lebo veď čomu inému by mohla rozumieť! Nie, ja taká nebudem! Idem sa rovno priznať. Už niekoľko mesiacov u nás na ulici parkuje nová Q8, ale v bielej farbe. Tak som si hovorila: „Teda ten dizajn nič moc.“ A prišlo prevedenie v metalicko-modrej farbe a ja som nemohla povedať nič iné, len že: „Fúúú, to je modrý princ.“ Proste Q8 táto farba úplne sadla.
Je to prémiové SUV, ktoré sa nielen tak chová, ale ono aj tak vyzerá. A ešte k tomu sa vyrába v bratislavskej továrni Volkswagenu po boku príbuznej Q7 a Touarega. No ďalší dôvod, prečo ju podporiť. Už na prvý pohľad Q8 vyzerá futuristicky, športovo, ale zároveň si uchováva eleganciu a ladnosť. Ide o prvú kombináciu z dielne VW group: SUV Coupe!
Pozri aj: Ženský pohľad na: MINI Cooper John Cooper Hatch – športiak, imidžovka či módny doplnok?
Mohutná osemuholníková maska chladiča dominuje a stáva sa poznávacím znamením značky Audi. Celé auto pôsobí mohutným dojmom. Má rozšírené blatníky a je viditeľne vyššie. Hlavnými konkurentmi sú BMW X6 a Mercedes Benz GLE coupe. Keď si porovnáme ich technické rozmery, tak Q8 je najdlhšia a najvyššia. GLE coupe je najširšie. Čo je dobrá správa pre Q8 pri parkovaní, aj keď tu hovoríme o rozdiele 3,5 cm. Niekedy aj tých pár centimetrov poteší. Ďalším poznávacím prvkom sú spojené zadné svetlomety. Už len smerovky a ich vlnenie v tme sú drobným vizuálnym bonusom. Matrix LED svetlá pracujú tak, že v noci neoslepujú protiidúce autá, ale dôkladne osvetľujú krajnice a všetko za nimi.
Ešte sa na chvíľku pristavím pre dizajne Q8. Vizuálne zaujalo nielen ženy, ale aj mužov. Je to niečo, čo na našich cestách nebolo. Toto auto je nadmieru atraktívne. Kto sa vezie v tomto aute, je ťažšie zaraditeľný. Ktorá vlastnosť auta ho najlepšie charakterizuje? Je to vodič so športovým duchom či offroad nadšenec alebo oblekový typ milujúci dlhé cesty? Ha!!! A čo keď je to žena, ktorá má vkus? Ktorákoľvek definícia je pravdivá. Toto auto v sebe skrýva všetky tieto možnosti, závisí len od toho, do akého režimu ho prepnete.
Audi Q8 skvelo jazdí. Aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti a veľkým rozmerom máte pocit ako pri jazde so športovými autami. Aj keď zmeníte smer jazdy, viete presne, kam auto ide. Pri jeho šoférovaní sme sa veľmi rýchlo skamarátili. Poslúchalo na slovo a ovládalo sa perfektne. Ešte ma pred testom stihol manžel upozorniť: „Daj si bacha, je širšie ako tvoje, aj dlhšie...“ No počiatočná plachosť sa stratila asi po prvej zákrute, keď som pochopila, že mám úplne spoľahlivého a tvarovateľného parťáka. A to nehovorím o jeho vzhľade, lebo toľko úsmevov na semaforoch, priechodoch pre chodcov či na parkoviskách som ešte nevidela, ako to bolo pri tomto aute. Jasné, veď je to princ medzi autami – nielen rozpočtom, ale aj vzhľadom... To som už na úvod spomínala.
Úplne ma dostal podvozok, ktorý je oveľa komfortnejší, ako som zvyknutá. Dokonale kopíroval aj rozbité cesty a neprenášal tieto nezrovnalosti do interiéru. Istejšia jazda do zákrut a pri vyhýbacích manévroch len umocnila pocit bezpečnosti, a to aj napriek rozmerom. Natáčanie zadných kolies (do rýchlosti 37 km/hod – nad touto rýchlosťou sa zatáčajú súbežne s prednými) uľahčilo vchádzanie do ktoréhokoľvek nákupného centra. Veď hovorím, je to džentlmen, ktorý vie, čo žena ocení.
Odporúčame: Ženský pohľad na: Ford Mondeo 2.0 TDCi EcoBlue – športová limitka
Čo som až tak nedocenila na prvý dojem, je bezrámová konštrukcia dvier a akusticky zdvojené sklá. Hej, to auto má svoje čaro, ale neuvedomila som si, že aj práve kvôli tejto konštrukcii. Čo uvítam na hociktorom aute, je to, že dvere sa samé doťahujú. V praxi to znamená, že nemusíte trieskať dverami, ale stačí jemne zatvoriť a elektronika dokončí váš manéver. Platí to pre predné aj zadné dvere. Pri Q8 sú dvere mohutné a napriek tomu sa ovládajú elegantne. Palec hore. Aj keď budete musieť chvíľku edukovať vašich spolujazdcov, ako s nimi zaobchádzať. Lebo všetky energické buchnutia vás v sekunde „vystrelia“. No nič, všetko chce svoj čas. A aj napriek tejto konštrukcii je interiér auta dokonale odhlučnený.
Nesmiem zabudnúť ani na 22-palcové disky kolies, ktoré vyplnia blatníky dokonale a efektne. Ďalší detail, ktorý rozhoduje pri celkovom vzhľade auta.
Cestovanie. Za tri dni toho veľa nenabeháte. A to hlavne vtedy, keď je to počas pracovného týždňa. Veľmi som ľutovala, že nebol čas na dlhšiu cestu alebo na testovačku v teréne. No čo už, stále je to pre mňa modrý princ, ktorý prišiel, ohúril, zmizol a teraz sa mi má o ňom už len snívať.
Komfort cestovania je viac ako nadštandardný. Auto je vybavené pneumatickým pružením, pričom sa dá vyberať z režimov: „Sport“, „Eco“, „Komfort“, „Individual“, „Offroad“. Myslím si, že viac ako dosť. Naozaj je to auto do hocijakého terénu a podmienok. Vzduchové pruženie umožňuje nastavenie svetelnej výšky podľa typu režimu (v športovom režime znížením na 175 mm a pri offroad na 250 mm). Bohužiaľ, v praxi som nemala možnosť vyskúšať.
Výhľad zo sedadla vodiča je inak výborný. Vidíte ďaleko dopredu a sedíte dostatočne vysoko. Pri parkovaní vám asistujú štyri kamery (aj pohľad – vtáčia perspektíva), čo umožňuje jednoduché manévrovanie s autom. Bez kamier ani centimeter. Priestor, či už na predných sedačkách alebo vzadu, je kráľovský. Dostatok miesta nad hlavou aj na nohy. Viem si predstaviť toto auto na pravidelné dlhé cesty, ale zároveň je veľmi bezpečné aj v mestskej premávke. Je proste multifunkčné a maximálne pohodlné.
V interiéri nájdete len prémiové materiály a milimetrové zlícovania panelov. Čakajú vás tri displeje, ktoré si viete nakonfigurovať podľa seba. Klasických gombíkov je minimum. Ale čaká vás prepracovaná verzia dotykového ovládania – haptická spätná väzba. Po potvrdení funkcie na displeji dostanete spätnú väzbu v podobe jemnej vibrácie. Veľmi rýchlo si zvyknete. Tento systém patrí k najdokonalejším na trhu. Ďalšiu výbavu nebudem ani opisovať, ani vychvaľovať. Je to auto z najvyššej cenovej hladiny a s najnovšími technológiami. Určite má všetko a aj viac, čo by ste pre jazdu potrebovali.
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Nissan Qashqai 1,3 l, DIG-T 160 DCT
Pod kapotou nájdete naftový trojliter s označením 50 TDI. Poskytuje maximálny výkon 210 kW – čo je 286 koní a maximálny krútiaci moment 600 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod je za 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť 245 km/hod. Snáď vám bude stačiť. Mne určite.
Už mi ostáva zhodnotiť batožinový priestor a spotrebu. Objem kufra je 605 litrov a okrem toho zadné sedadlá môžete posúvať, čím získate dodatočný objem navyše. Pri ich sklopení až 1750 litrov. Zbalíte sa úplne bez problémov. A ak by náhodou nie, tak truhla na streche je vždy možným variantom.
Spotreba je vždy o štýle jazdy a „ťažkej“ nohe. Podľa typu jazdy viete dosiahnuť spotrebu od 7,5 litra až 11,9 litra na 100 kilometrov. Za tieto čísla vďačíme mikrohybridnej technike, ktorá umožňuje vypínať motor, keď klesne pod rýchlosť 22 km/hod. Dojazd auta (85 litrová nádrž) je na úrovni tisíc kilometrov. Takto si predstavujem spoľahlivého partnera na cesty.
Modrý princ na tri dni bol super zážitok. Priťahoval pozornosť okolia a zároveň potešil svojou povahou a bezpečnosťou. Je to naozaj kombinácia posledných technológií a dizajnu. Neviem, čo by som na ňom skritizovala. Už ani ten rozmer nemôžem, lebo pri šoférovaní nie je na prekážku. Tak ak hľadáte kombináciu auto „do koča aj do voza“ a nemáte problém s rozpočtom, vyskúšajte! Neviem, či vás očarí tak ako mňa, ale určite vás nesklame.
- Testované vozidlo: Audi Q8 50 TDI quattro TT8
- Motor objem: 2967 cm3
- Výkon motora: 210 kW (286 k)
- Prevodovka: osemstupňová tiptronic
- Cena s DPH: od 108 017 EUR s DPH
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 5* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 5*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 5*
- Miesto na zadných sedadlách: 5*
- Batožinový priestor: 5*
- Interiér: 5* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 5* ovládacie prvky, vyššie sedenie,
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie