Aký je váš vzťah k autám? Viete sa v nich technicky orientovať, alebo ich považujete len za životnú nevyhnutnosť? Tak či tak, asi ste zaregistrovali, že výrobca Citröen svojím dizajnom ide proti prúdu zvyšných automobiliek. Dnes sú trendom agresívne masky chladičov, ostré línie a konvenčné tvary. Naopak, Citröen si razí svoju cestu – hravosť, farebnosť, variabilita, možnosť maximálnej personalizácie. Určite ho nenájdete medzi top technickými novinkami, ale veď aj my ženy nenosíme to, čo predvádzajú modelky na móle :). Hovorí sa tomu svetové trendy, ale v reálom živote si treba vedieť vybrať to pravé pre nás. Preto mi je výrobca Citröen viac a viac sympatický, keďže prináša do života hravosť, vlastný pohľad na vec a hlavne veľa variácií podľa vášho vkusu.
Nový koncept Aircross bol predstavený minulý rok na autosalóne v Ženeve. Je náhradou za C3 Picasso, ale s inou koncepciou vozidla. Postavený je na platforme C4 Cactus. Krajina pôvodu je Španielsko, výrobná linka v Zaragoze. Ak by ste ho chceli porovnať s konkurenciou, pozrite sa na parametre a ceny týchto áut: Renault Captur, Seat Arona alebo Peugeot 2008. „Esúvečka“ sú stále populárnejšie, určite si tak nájde svoje miesto na trhu.
Testovala som konkrétne model: Citröen C3, Aircross PurTech 110, EAT6 Shine s automatickou 6-stupňovou prevodovkou, s benzínovým motorom, trojvalcom a výkonom 81 kW. Ďakujem importérovi vozidiel, spoločnosti C Automobil Import s.r.o., za bezplatné požičanie auta.
Pozri aj: Ako odstrániť staré diaľničné známky zo skla? Takto jednoducho!
Malé SUV – Citröen C3 AIRCROSS
Už na prvý pohľad viete identifikovať, že pred vami stojí Citröen. Veľmi vám pripomína starú známu C3. Označenie Aircross znamená, že ide o malé SUV, ktoré je trošku vyššie (cca 12,3 cm) a dlhšie (cca 15,8 cm) ako C3. Celkovo pôsobí robustnejšie. Prednú kapotu zdôrazňujú chrómové dvojité šípy a integrované LED svietenie. Hravosť sa prejavila aj na zadnom postrannom okienku, ktoré je vyrobené z karbonátu s farebnou fóliou v strede. Vytvára sa ostrý grafický kontrast na úrovni zadného stĺpika. Je to záležitosť dizajnu, nehľadajte za tým nič technické. Keď som pri tých farbách, tak ak by ste si išli konfigurovať to vaše, potom máte možnosť výberu z 85 kombinácií. V ponuke je 8 farieb karosérie, 3 farby strechy a 4 Packs Color. Hravosť ostáva aj v interiéri, ktorý ponúka päť rôznych vyhotovení. Inšpirácia prišla zo sveta módy a interiérového dizajnu. Francúzi sa nezaprú. Celkovo Aircross pôsobil na mňa viac mestsky :). Tým, že je to vyššie auto, máte pocit väčšej bezpečnosti. Váš výhľad na cestu je širší. Ak ste už niekedy jazdili na SUV, viete, o čom hovorím. Inak by som sa s týmto autom nevybrala do drsného terénu. Je to „mestský povaľač“, ktorý má rád kvalitnejšie cesty.
Citröen C3 AIRCROSS – interiér
Pri prvej jazde testujete nastavenia sedadla šoféra. To moje bolo výškovo nastaviteľné, látkové a obe predné sedadlá boli s funkciou vyhrievania. Nemám im čo vytknúť, sedelo sa pohodlne a mala som aj dostatok miesta nad hlavou. Zadné sedadlá sú vo forme čalúnenej lavice v štandardnej kvalite a sú posuvné smerom dopredu. Dvaja dospelí vedia absolvovať dlhšiu trasu, traja sa už budú tlačiť. Je tam dostatok priestoru nad hlavou, ale nie na nohy. Ak budete mať posádku auta v kombinácii s deťmi, z pohľadu komfortu nie je problém. V prípade posunutia zadných sedadiel dopredu, zvýšite objem batožinového priestoru. Batožinový priestor je od 410 litrov až do 520 litrov podľa nastavenia zadných sedadiel. Ak využijete ich možnosť sklopenia, dostanete objem až 1255 litrov. Vaše autíčko sa zmení na pracovnú dodávku. V dnešnom rýchlom živote oceníte variabilnosť menšieho vozidla.
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Touareg Elegance 3.0 V6 - auto z blízkej budúcnosti
Inak interiér neohúril, ale ani nezarmútil. Je to taký štandard, ktorý očakávate od tejto triedy auta. Klasická čierna palubná doska s farebnými prieduchmi klimatizácie, analógové budíky a multimediálny strohý systém. Keď som sa spýtala našej dcéry, ako na ňu Aircross pôsobí, povedala: „Plastovo.“ Vôbec som si neuvedomila, resp. nevadili mi tie všetky plastové obloženia interiéru. Až po jej komentári som si ich začala uvedomovať. No aj tak mi stále nevadili.
Mutlimediálny systém je jednoduchý, mal všetky základné funkcie nastavení. Pomocou 7-palcovej obrazovky ovládate v podstate všetko, a to vrátane klimatizácie. Možno by som uvítala niektoré mechanické ovládače, ako napríklad prestavovanie dotykmi, ale je to trend všetkých automobiliek. Odkladací priestor v stredovej konzole umožňuje indukčné bezdrôtové nabíjanie vášho smartfónu. Úložných priestorov nebolo nejako navyše, ale vzhľadom na veľkosť auta s nimi ani veľmi nerátate. Ten rúž a slnečné okuliare som si však v pohode odložila.
Pozri aj: Ženský pohľad na: Volkswagen T-ROC Sport 2.0 TSI 4MOT
SUV pre technických „fajnšmekrov"?
Ako sa s ním šoféruje? Motor Pure Tech 110 s objemom 1,2 litra a výkonom 81 kW príjemne prekvapil. Nakoľko išlo o automat so šesťstupňovou prevodovkou, bol relatívne tichý a reagoval celkom pružne. Toto všetko bolo zladené asi tak do rýchlosti 80 km/hod. Ak by ste testovali dynamickejšiu jazdu, prejaví sa slabší výkon a automatická prevodovka. Motor zvýši hluk, ale akcelerácia a reakčný čas ostávajú v pomalšom režime. Asi nikto neočakáva, že týmto autom budete trhať rýchlostné rekordy. Pri vyššej rýchlosti sa prejavil mäkší podvozok. Auto sa jemne nakláňalo v zákrutách. Má to zas výhodu, že pri našich rozbitých cestách lepšie kopíruje nezrovnalosti terénu. Všetko závisí od typu šoféra a tiež od toho, kde sa s autom pohybuje a aký druh jazdy uprednostňuje. Za mňa je to univerzálne autíčko, ale nie pre technických „fajnšmekrov“. Je to skôr pre ľudí, ktorí potrebujú spoľahlivosť auta, majú radi kreativitu, vedia oceniť individualitu dizajnu a ich rozpočet je limitovaný. A nebudú voziť denne rodinný klan s počtom päť ľudí. Technicky mu nie je čo vyčítať. Všetky dnešné autá sú naozaj spoľahlivé a majú takmer identické bezpečnostné technológie, ale na rôznych úrovniach. Myslím si, že dizajnovo Citröen urobil kusisko práce. Práve dnes som pozorovala autá v rannej špičke a naozaj vidno posun vzhľadu áut. Tie vyrobené pár rokov dozadu v porovnaní s tými poslednými modelmi sú esteticky úplne inde. Je až neuveriteľné, ako sa celý tento autopriemysel rýchlo mení.
Deklarovaná kombinovaná spotreba je 5,7 litra na 100 km. Moja reálna spotreba neklesla pod 7 litrov. Dôvod? Minimálne som jazdila mimo mesta a klasické bratislavské zápchy spotrebu rozhodne nevylepšia.
Pozrela som sa aj na bezpečnostné testy Euro NCAP. Vôbec ma neprekvapilo, že toto autíčko dostalo 5 hviezdičiek z piatich možných, čo je o jednu viac ako jeho sesterský hatchback C3. Bezpečnosť dospelých pasažierov dosiahla 85 % a ochrana detí 82 %. To len potvrdzuje môj názor, že dnešný výrobcovia sa posunuli míľovými krokmi v spoľahlivosti a technickom prevedení áut. Dnešné autá majú tzv. „stredný štandard“ a vy sa rozhodujete pri kúpe auta viac emotívne alebo volíte technické vychytávky. Ak ste v mojej recenzii našli niečo, čo vás vystihuje, určite si objednajte testovaciu jazdu Aircrossu. Stojí za to, dať mu šancu.
- Testované vozidlo: Citröen C3 Aircorss 1,2 PureTech 81
- Motor objem: 1199 cm3
- Výkon motora: 81 kW/110 k
- Prevodovka: 6-stupňová automatická
- Cena s DPH: 20.740 EUR s DPH (Inak základná cena začína od 12.490 EUR s DPH)
Musíš vidieť: Ženský pohľad na: Citroën Berlingo Blue HDi 130k FEEL
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 3* pocit bezpečnosti
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 4*
- Miesto na zadných sedadlách: 2,5*
- Batožinový priestor: 2*
- Interiér: 3,5* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 3,5* ovládacie prvky, vyššie sedenie,
- Exteriér: 4* subjektívne hodnotenie