Malé autá a ja - nemala som ešte veľa príležitostí na zoznámenie. Zvyčajne dostanem na testovanie autá vyššej kategórie s poslednými technológiami, čomu zodpovedajú aj ich ceny. Vyrobiť autíčko nižšej kategórie, ktoré je zároveň pohodlné, atraktívne a technicky na úrovni, nie je také jednoduché. Na trhu ich veľa nenájdete. Dnes mi dovoľte predstaviť auto zo slovenskej produkcie – Citroen C3.
Toto milé autíčko som pracovne nazvala „autokabelka“: Citroen C3, PureTech 82, S&S Shine. Na prvý pohľad pripomína väčšieho brata C4 Cactus. Spoločným prvkom sú po bokoch karosérie plastové pruhy – tzv. Airbumps (6 kapsúl, naplnených vzduchom). Buď s vám páčia alebo ich neznášate. Popravde, mne sa zdali už na Cactuse zaujímavé, aj keď ich zámer som si naštudovala až na stránke výrobcu. Chránia karosériu pred škrabancami a zároveň zvýrazňujú dizajn vozidla. Žeby preto, lebo ženy majú problém pri odhadovaní vzdialenosti? No akýkoľvek bol zámer dizajnéra, účel splnil. Auto si zapamätáte a identifikujete práve podľa tohto znaku.
Testovala som konkrétne model: Citroen C3, PurTech 82, S&S Shine, s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou, s benzínovým motorom, trojvalec, výkonom 60 kW. Ďakujem importérovi vozidiel, spoločnosti C Automobil Import s.r.o., za bezplatné požičanie auta.
Pozri aj: AUTO TEST: Karoq Style 2.0 TDI 110 kW – pilier predaja ŠKODA AUTO
Citroen C3, PurTech 82
Prvé, čo mi napadlo, keď som dostala podklady k testovaciemu vozidlu, bolo: manuálna prevodovka!!! Pomoc!!! Veď ja sa už viac, ako 5 rokov vozím na aute s automatickou prevodovkou! To čo bude? Veď mi „zdochne“ na každej druhej križovatke!!! Áno, jazdila som a aj mám najazdené veľa kilometrov na autách s manuálom, ale v posledných rokoch nie. A hlavne v Bratislave, kde denne riešite zápchy a upchaté cesty, je automat jednoznačne výhra. Išla som „s malou dušičkou“ pre túto autokabelku. Nebudem vás napínať: fakt som si ju užila!!! Ten manuál, to bolo jedno veľké potešenie. Auto spolupracovalo, motor vrčal ako mal a ja som zrazu bola tá, čo auto ovláda a nie automat. Mala som iný pocit z kontroly auta. Áno, asi sa zas veľa nechávam unášať pocitom z jazdy... ale keď ja tie autá fakt môžem.
Už na prvý pohľad mi je C3-ka sympatická. Je taká iná. Hravá. Má zaujímavé tvary (viac guľaté) a konečne sa niekto vyhral aj s farbami. Auto si viete nakombinovať podľa vlastnej predstavy: farba strechy je v troch variantoch a farba karosérie v deviatich farbách. Ak dobre počítam, dostaneme dvadsaťsedem rôznych variácií farby auta! Čo znamená, že uniformita vozidlu nehrozí. Vaše auto, vaša voľba.
Citroen C3 - interiérové vybavenie a batožinový priestor
Aj interiér auta je riešený dizajnérsky. Prístrojovú dosku tvoria poväčšine tvrdé plasty a pritom nepôsobí lacno. Má veľa zaujímavých detailov, z ktorých cítite športový štýl. Podčiarkuje to aj červeno-čierna farba palubovky. Konečne nie nudný interiér. Myslím si, že ho viac ocenia ženy a mladšie ročníky narodenia. Je to pocitový bonus z auta.
Sedadlá sú skôr mäkké a pohodlné. Majú dostatočné rozmery a kvalitné poťahové materiály. Nebol problém nastaviť ich do požadovanej polohy. Aj keď ide o menšie auto, sedíte vyššie (prirovnám k SUV). Zadné sedadlá: tu sa nezhodujem s výrobcom. Auto som testovala s našimi puberťákmi (t.j. s výškou okolo 160 cm) a to sedenie vzadu teda nebolo nič moc. V technickom liste je uvedené, že sa vzadu pohodlne odvezú stredne vysokí pasažieri. Toto nebola moja skúsenosť. Príležitostne odveziete kohokoľvek, ale na pravidelné vozenie 4-člennej rodiny to nie je. Teda podľa mňa a mojej rodiny.
K technickým vychytávkam. Dominantou prístrojovej dosky je sedempalcový dotykový displej. Ovláda sa veľmi intuitívne a ľahko. Stačí letmý dotyk a reaguje. Čo ma potešilo, že ovládanie rádia ostalo tradičné. Okrem toho máte k dispozícii najnovšie technológie: online navigácia s hlasovým ovládaním, cúvacia kamera, systém sledovania mŕtveho uhla. Ergonómia auta je lepšia, ako očakávate. Trošku ma zaskočilo umiestnenie vyhrievania predných sedadiel. Je skryté medzi sedadlom a dverami. Ale ak ho už raz nájdete, tak o ňom viete.
Batožinový priestor má objem 300 litrov, čo na väčšie nákupy určite stačí. Ale kočík tam nezmestíte. Keď však sklopíte druhý rad sedadiel a bábätko dáte v protismere na predné sedadlo, získate úložný priestor 922 litrov. Na príležitostné sťahovačky dosť.
Neprehliadni: AUTO TEST: Mestský crossover Hyundai KONA 1,6 T-GDi STYLE, 4x4
Citroen C3 Pure Tech 82 je poháňaný 1,2-litrovým benzínovým trojvalcom s výkonom 60 kW. Vyrába sa výlučne s manuálnou päťstupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies. Na takéto malé autíčko aj stačí. Priznávam, že keď som si sadla za volant prvý krát a išla som po obchvate, tak som hľadala, že ako zaradím rýchlosť 6. To som ešte netušila, že C3-ka je 5-rýchlostná. Keďže som „hádzala“ rýchlosti podľa seba a nebol to počítač, tak som autíčko dávala do vyšších obrátok a dosť často som mala podradené. Dôvod? Akcelerácia, reakcia, rýchlosť. Jednoducho ma to bavilo, byť rýchla. Aj keď bol motor vo vyšších otáčkach, nebolo to cítiť na hlučnosti v kabíne. Čo som však neskôr zistila, moja spotreba bola ďaleko od tabuliek výrobcu L. No áno, ale zas som si to šoférovanie užila. Je malé, ľahké, šikovné a pritom aj dostatočne rýchle. Parkovanie a manévrovateľnosť bola hračka. Naozaj taká milá autokabelka.
Čo sa týka spotreby, výrobca píše: v meste: 5,7 litra, mimo mesta: 4,1 litra, kombinovaná: 4,7 litra. Mne sa podarila priemerná spotreba: 7,7 litra. Trošku mimo tabuliek, ale čo už.
Citroen C3 je malé, milé a atraktívne autíčko s originálnym interiérom. Pohodlné sedadlá a dokonca aj s dobrým podvozkom. Je vhodné pre mladšie vekové kategórie alebo pre aktívnych ľudí, ktorý nepotrebujú veľké auto. Vo svojej cenovej kategórii určite osloví širšiu cieľovú skupinu. Myslím si, že aj mamičky s jedným bábom budú spokojné. Keby som ho prirovnala k móde, tak je to taká kombinácia metrosexuála s fashion bloggerkou. Každý si tam nájde to svoje.
- Testované vozidlo: Citroen C3, PureTech 82 S&S SHINE
- Motor objem: 1199 cm3
- Výkon motora: 60 kW / 82 k
- Prevodovka: manuálna 5-stupňová
- Cena s DPH: 14.290 EUR s DPH (Inak základná cena začína od 8.990 EUR s DPH)
Moje hodnotenie (1 - 5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 3* pocit bezpečnosti
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 4*
- Miesto na zadných sedadlách: 2*
- Batožinový priestor: 1*
- Interiér: 3,5* subjektívne hodnotenie
- Ergonómia: 3,5* ovládacie prvky, vyššie sedenie
- Exteriér: 4* subjektívne hodnotenie