Mám rada, ak sa mi dostanú na testovačku autá, ktoré sú niečim výnimočné. Jednak sa mi o nich lepšie píše a jednak rozširujú moje vedomosti. Takto príjemne ma prekvapilo auto od Fordu: dvojlitrový športový fešák – Mondeo TDCi a ešte aj s novým hybridným motorom EcoBlue! Pri preberaní auta som sa dozvedela, že testované auto vo farbe Moondust Silver (zvláštny odtieň tmavosivej, doslovne „strieborný prach z mesiaca“) je vyrobený v limitovanom počte 500 ks. Musím povedať, že sa za ním otáčali hlavne chlapi. Svojím vzhľadom evokuje športiak, ktorý upúta.
Kým sa rozpíšem o Mondeu, tak malý technický rýchlokurz. To aby sme vedeli, aj my ženy, kam smeruje vývoj motorov áut. Áno, všetci sa snažia o to, aby motory boli úspornejšie, s nižšími emisiami, ale s vyšším krútiacim momentom a výkonom. Nová generácia dieslových motorov EcoBlue znamená úsporu paliva cca o 13%, nižšie emisie oxidu uhličitého (CO2) a oxidu dusíka (NO2). Zároveň sú vylepšené jazdné vlastnosti (vyšší krútiaci moment o 20 percent) a dosahujú nižší hluk (o štyri decibeli pri voľnobehu). Viem, viem, asi viac technických výrazov ako znesieme. Ale nedopustila som si ich kvôli tomu, že ak si raz budete vyberať auto a záleží vám aj na ekológii, je dobre vedieť, ktorý z výrobcov investuje týmto smerom. A ešte niečo k globálnemu trhu. Kedysi Ford vyrábal jeden model pre americký a iný pre európsky trh. Každý kontinent má spotrebiteľa s iným vkusom. Súčasné Mondeo vzniklo ako globálny model (od roku 2015) v rámci stratégie One-Ford, s cieľom ponúknuť rovnaké vozidlá do celého sveta. Konečne sa môžeme cítiť ako „američania“ či oni ako „európania“???
Testovala som Ford Mondeo CD391 MCA, 2.0 TDCi EB, 190 k vo výbave ST-Line. Ďakujem spoločnosti Summit Motors Slovakia s.r.o., za bezplatné poskytnutie auta.
Pozri aj: Ženský pohľad na: Ford EcoSport 1,5 TDCi – najmenšie SUV „baby“
Elegancia a športový vzhľad v jednom
Nové Mondeo je mix elegancie a športového výrazu. Na pohľad fakt pekné. Zvýraznená predná maska chladiča upúta čiernou farbou. Agresívnejšie pôsobia aj nárazníky a prahy auta. Zvýraznené kolesá sú na 19 palcových diskoch z ľahkej zliatiny. Vonkajšiemu vzhľadu nemám čo vytknúť. Je uhľadený, ale zároveň nenudný, elegantný, ale so športovým nádychom. Veľa urobí aj farba auta. Táto mu „sadla“.
Interiér pôsobil elegantne. Sedadlo vodiča a spolujazdca boli v športovom prevedení v kombinácii koža/látka. Dali sa nastaviť elektricky až 10-timi smermi s pamäťou nastavenia pre vodiča. Bol dostatok miesta pre vodiča či už na dĺžku alebo na výšku. Čo ma trošku prekvapilo, bola palubná doska. Je zbytočne široká a zaberá z priestoru na kolená. Navyše je z materiálu, ktorý sa tu vôbec nehodí. Obyčajný kus tvrdeného plastu. Ladený na americký vkus.
Novinka, ktorá zaujme
Novinka pre mňa: automatická prevodovka. Miesto klasickej páky je tu kruhový prepínač (nájdete ho napr. v modeloch Jaguar alebo Land Rover). Otáčate gombíkom a nastavujete si rýchlostnú páku do polohy, ktorú potrebujete. Pre mňa dosť atypické. Tento systém nepoužíva veľa áut. Iné, ale nie zlé. Čo mi viac prekážalo, bol stredný panel s odkladacími priestormi. Začínal sa pri palubovke a končil niekde pri sedadle vodiča. Problém bol v jeho ergonomike. Keď ste šoférovali, nevedeli ste si dať ruku do takej polohy, aby sa pohodlne oprela. Buď bola v prirodzenej polohe, ale vo vzduchu, alebo ste si ju opreli o panel, no nebolo to pohodlné. Pri dlhšej ceste hľadáte kompromis.
Iná kapitola sú odkladacie priestory. Ten pri palubovke (pred prevodovkou) sa vám zdal dostatočne veľký. Ale ak ste si doň niečo vložili, tak tieto veci skončili buď pod nohami šoféra alebo spolujazca. Prečo? Lebo bol po bokoch deravý! To ste si pri pohľade zvrchu nevšimli. Prišli ste na to, až keď sa vám veci ocitli pod nohami, alebo stratili z priečinku. Pri dôkladnej kontrole ste zistili jeho konštrukciu. Tomuto zámeru som nepochopila. Ostatné odkladacie priestory už boli plne funkčné. Mne nepraktickej žene aj tak stále niečo chýbalo na odkladanie rúžu a okuliarov.
Zaujme ťa: Ženský pohľad na: Audi A6 50 TDI quattro – týždeň jazdy „za dámu“
Technické vybavenie je dostatočne bohaté. Nechýbajú bezpečnostné kamery, parkovací asistent, bezkľúčové uzamykanie. Asistenčné systémy dopĺňa adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, inteligentný asistent rýchlosti, ktorý číta dopravné značky. Skrátka, nemusíte si nič doobjednávať. Všetko, čo bežne používate, tu nájdete. Teda aspoň z môjho pohľadu.
Zadné sedadlá sú dostatočne široké, poskytujú dostatok priestoru pre dospelého človeka. Jazda pre dospelé osoby bude pohodlná aj na dlhšie vzdialenosti. Batožinový priestor má 541 litrov, čo dostatočne vyhovuje. Je to auto vhodné na cestovanie aj pre štvorčlennú rodinu. Problém s batožinou je vyriešený.
Príjemne potešili jazdné vlastnosti – podvozok auta. Ten patrí k najsilnejším stránkám Fordu. ST-line má „športové odpruženie“. Aj keď je pevnejší, podvozok sa suverénne vysporiadava s nezrovnalosťami cesty. Dobre „sedí“ v zákrutách a „nevytrasie“ z vás dušu. Bezpečná jazda je zaručená. Ford patrí už roky k výrobcom s excelentnými podvozkami.
Podľa bezpečnostých testov NCAP Mondeo dostalo päť hviezdičiek z piatich možných. (Ochrana dospelých - 86 % , ochrana detí v detských sedačkách – 82 %, ochrana chodcov – 66 %). Pochvalu dostal za umiestnenie kolenného airbagu pod riadením, ktorý chráni kolená a stehná cestujúceho od kontaktu s prístrojovou doskou. Ak si ho budete kupovať, dostanete maximálnu bezpečnosť.
Na záver by som Mondeo zhodnotila ako príjemného spoločníka či už do mesta alebo na dlhšie trate. Poskytuje dostatočný komfort a príjemné odhlučnenie interiéru. Keďže som testovala ST-line, bol vyzbrojený s maximálnou výbavou aj za príplatky. Trošku som cítila „americkú“ kvalitu v interiéri, na čo nie sme zvyknutí. Ale jazdné vlastnosti a exteriér vám určite splnia aj nadštandardné očakávania. Tak či tak by som ho zaradila medzi tzv. „manažérske“ autá. Mne robil veľmi príjemého spoločníka na cestách.
- Testované vozidlo: Ford Mondeo CD 391 MCA 2.0 TRCi EB, 190 k
- Motor objem: 1999 cm3
- Výkon motora: 140 kW (190 koní)
- Prevodovka: automatická 8 stupňová
- Cena s DPH: 51.860 EUR s DPH
Odporúčame: Ženský pohľad na: Jeep Compass 2.0 l - SUV vhodné do mesta
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 4* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 4*
- Terén: netestovala som
- Spotreba: 4*
- Miesto na zadných sedadlách: 4*
- Batožinový priestor: 4*
- Interiér: 3,5* subjektívne hodnotenie
- Ergonónia: 3* ovládacie prvky, vyššie sedenie,
- Exteriér: 4,5* subjektívne hodnotenie