Psychológovia radia: Tu sú tipy, ako skoncovať s prejedaním sa

Už ste sa niekedy pristihli, že ste boli po jedle tak plní, že ste sa nevedeli hýbať? Prejedanie sa je problém, s ktorým bojuje mnoho ľudí, a to každý jeden deň. S jedením jednoducho nevedia prestať, nevedia, kedy majú dosť a prijmú tak do tela oveľa viac, ako potrebujú. Kalórie sa tak začnú veľmi rýchlo nabaľovať a z malej snehovej guľky je razom veľká guľa. A neustále sa zväčšujúca. Prečítajte si názor psychológov na to, ako skoncovať s prejedaním sa.

Spúšťače sú všade

Prejedanie sa teda môžeme charakterizovať ako prijímanie oveľa viac kalórií, ako organizmus potrebuje na správne fungovanie. Po vedomom a opakovanom prejedaní sa zväčša dochádza k výčitkám svedomia a k pocitu nesmiernej plnosti. Spúšťačom prejedania sa môžu byť psychické problémy, ale aj rôzne emócie (stres, hnev, únava atď.), no i rôzne iné situácie, ba dokonca určité jedlá. Podľa odborníkov je veľmi individuálne, čo je spúšťačom nadmerného jedenia. 

Pozri aj: Návod na domáci prací prostriedok a aviváž: Toto ťa nadchne!

prečo sa prejedám

Zdroj: Shutterstock®

Ako skoncovať s prejedaním sa

Psychológovia sa s pacientmi, ktorí nedokážu jedlu povedať rázne „nie”, stretávajú takmer na dennom poriadku. Títo ľudia si zväčša svoju chybu uvedomujú a veľmi ich znepokojuje. Aj preto vyhľadajú odbornú pomoc. Tu sú rady odborníkov na to, ako skoncovať s prejedaním sa raz a navždy.

  • Striedme zásoby. Ľudí s problémom prejedania sa väčšinou chytí vlčí hlad doma vo večerných hodinách. Vtedy sú schopní zjesť svoje obľúbené jedlo doslova na kvantá. Prvým krokom ku skoncovaniu s napchávaním sa nezdravým jedlom je nemať ho doma v zásobe vôbec. Žiadne čipsy, chrumky, sladkosti a iné nezmysly doma neskladujte.
  • Hladovanie nie je odpoveď. Nikdy sa nenechajte vyhladovať, pretože pocit nesmierneho hladu vedie len k tomu, že siahnete po prvej nezdravej veci, ktorú máte poruke. Vždy buďte nasýtení zdravými a vyváženými chodmi a k dispozícii majte len zdravé chuťovky.
  • Spánok je cesta. Štúdie opakovane preukázali, že nedostatok spánku sa spája s priberaním, obezitou a aj s prejedaním sa. Menej ako 7 hodín spánku denne môže byť spúšťačom prejedania sa.
pitný režim

Zdroj: Shutterstock®

  • Hlad je prezlečený smäd. Hlad je často len smäd, ktorý si za hlad len zamieňame. Napite sa vody a pitný režim dodržiavajte po celý deň.
  • Jedzte uvedomele a pomaly. Rýchle jedenie ešte nikdy nikoho poriadne nezasýtilo, práve naopak. Navyše telo potrebuje čas, aby začalo proces trávenia. Prežúvajte poriadne a dlho a pri jedle ani nečetujte, ani nepozerajte telku. Ľudia sa totiž pri týchto činnostiach zvyknú zabudnúť.
  • Pauzujte. Počas jedla si dajte niekoľkominútovú pauzu. Možno počas nej zistíte, že už vlastne ani hladní nie ste.
  • Malé porcie a viackrát. Staré známe na záver – jedzte malé porcie častejšie za deň. Jedlo si zároveň nakladajte na menší tanier. Ide o psychologický ťah, ktorý zaberá a vy máte pocit, že ste zjedli viac. 

Zaujme ťa: Aniston, Lopez či Jay Z: Neuveríš, čo spája tieto svetové celebrity!

6 komentárov
Ľubica Šťastná

Ľubica Šťastná

14.10.2019 06:49

Spúšťače sú naozaj rôzne a všade; dobré tipy!

Vaše meno:

Mária Chromíková

Mária Chromíková

14.10.2019 13:08

niekedy sa mi to podari....

Vaše meno:

Mária Maxianová

Mária Maxianová

14.10.2019 19:36

ja som akosi z prejedania vyrástla :-)

Vaše meno:

Anna Bútorová

Anna Bútorová

15.10.2019 11:36

televízor alebo počítač je u nás typickým dôvodom na mlsanie...snažím sa aspoň pripraviť zdravé verzie na chrumkanie

Vaše meno:

Daniela Bieliková

Daniela Bieliková

15.10.2019 16:27

osvedčili sa mi malé porcie viac krát denne a nemať doma žiadne sladkosti :-)

Vaše meno:

Jana Čipková

Jana Čipková

24.10.2019 17:47

Tak budem musieť zlikvidovať zásoby a potom už viac nič nekúpiť. Ale čím ponúknem nečakanú návštevu?

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE