Čo robiť v prípade defektu? Takto vymeníš koleso ľavou zadnou!

Sme ženy a väčšina z nás sa v autách a pneumatikách nevyzná, nieto ešte si vymeniť koleso s defektom či prezuť zo zimných pneumatík na letné a naopak. Existujú pneumatiky, ktoré majú run-flat technológiu, pomocou ktorej vás malý defekt nezastaví pred dlhšou cestou. Pokiaľ však ide o krátku cestu, je dobré investovať do samolepiacej sady, ktorá umožní dojazd aspoň do servisu. Tieto vychytávky sú dobré nielen pre ženy, ktoré sa obávajú defektu, no nie každé auto ich má. Niektoré z nás si vymeniť koleso s defektom vedia a to je dobre, pretože sme v tejto situácii nezávislé a silné, ale čo tie, ktoré nevedia ako na to?

Pozri aj: Ako zabezpečiť auto proti krádeži? Toto nesmieš nikdy zanedbať!

snaží sa opraviť defekt na kolese

Zdroj: Shutterstock®

Ako rozpoznať defekt

V prvom rade je dôležité vedieť, ako znie defekt. Hovorím z vlastnej skúsenosti. Ak počujete niečo ako tupý náraz, nie vždy je to kabelka v kufri, ktorá sa posunula v zákrute. V tomto prípade je najlepšie odstaviť na krajnicu a skontrolovať si všetky kolesá. Nie vždy nám senzor tlaku v pneumatikách pípne, že tlak klesol. Ak to však risknete a idete ďalej, mali by ste zastaviť, ak sa auto začne správať podozrivo a vydávať čudné zvuky. Je to pravdepodobne disk, ktorý sa škrie o asfalt.

úplný defekt pneumatiky a obrúsený disk

Zdroj: Shutterstock®

Ako si vymeniť rezervné koleso

Ak ste zručnejšie, určite niekoho poproste, aby vás naučil, ako si koleso s defektom vymeniť. Je to jednoduché a zvládne to skoro každá. V prvom rade je dôležité zatiahnuť ručnú brzdu, dať výstražný trojuholník približne 100 m od auta a vybrať si sadu náradia, ktorá by mala byť uložená pri rezervnom kolese. Ak je defekt na prednom kolese, proces bude trošku zdĺhavejší, pretože rezerva nesmie byť na prednej náprave. V tomto prípade treba vymeniť dobré koleso zozadu dopredu a na zadnú nápravu dať rezervu.

Najprv sa iba uvoľnia skrutky, keď je auto ešte na zemi. Ak to zvládnete, najťažšiu časť máte za sebou. Potom sa auto dá na zdvihák. Je dôležité nájsť pevné miesto v podbehu auta, väčšinou je to výstupok pri kolese, ktoré vymieňate a otáčaním zdviháku nadvihnúť auto nad zem. Teraz kľúčom zo sady náradia odskrutkujete všetky skrutky a netreba sa zľaknúť, jedna je zväčša bezpečnostná a nástavec by sa mal nachádzať pri sade náradia. Opatrne dáte dole koleso, aby sa nepoškodila náprava a brzda na nej.

Nezabúdajte, že koleso je ťažšie, ako si myslíte. Ak je koleso dolu, nasadíme rezervné, nájdeme si dierky skrutiek a kým si pridržiavame koleso rukou, skrutkujeme do kríža skrutky späť. Ak sú zaskrutkované na voľno rukou všetky, zoberiete si opäť kľúč a pritiahnete ich viac, nie však úplne. Teraz si auto zo zdviháka spustíte úplne na zem a dotiahnete skrutky najviac, ako dokážete. Nie je to nič komplikované, ale potrebujete mať určitú silu v rukách.

Odporúčame: Na čo si dať za volantom pozor? Za toto ti hrozí nemalá pokuta!

kde sa v aute nachádza rezerva a potrebné náradie

Zdroj: Shutterstock®

Rozdiel medzi plechovým a hliníkovým diskom

Viete, aký je rozdiel medzi plechovým a hliníkovým diskom? Plechové disky, na ktorých sú najčastejšie obuté zimné pneumatiky, sú zväčša neestetické. Podľa preferencií ich môžete zakryť krytom kolies. Na zimné cesty plné posypovej soli však stačia. Ak hovoríme o hliníkových diskoch alebo elektrónoch, tie sú vo väčšine prípadov letné. Pretože je hliník o čosi ľahší, skracuje sa brzdná dráha a majú nižší valivý odpor, teda ušetríte na palive. Je však jedno, či máte hliníkový alebo plechový disk, dôležitejšia je pneumatika a jej typ podľa ročného obdobia.

Ďalšie opatrenia

Pneumatiky by sa mali meniť po štyroch rokoch bez ohľadu na dezén alebo opotrebovanie. Každá pneumatika je inak nahustená a guma má svoju životnosť. Auto sa potom stáva nebezpečné nielen na mokrej vozovke. Ďalším znakom na výmenu je to, keď kolesá začínajú byť na kraji popraskané, prípadne majú iné známky opotrebovania. Dezén by nemal byť menej ako 4 mm (strieborný okraj dvojeurovej mince). Tiež by ste si mali aspoň každú druhú sezónu nechať skontrolovať vyváženie kolies, pretože pri hrubej jazde, ale napríklad aj náhodným prejazdom cez výtlk, môže nesprávne upevnené závažie odletieť.

obrúsený dezén na pneumatike

Zdroj: Shutterstock®

Vždy je dôležité myslieť na bezpečnosť a ak sa vám defekt stane na diaľnici, je veľmi nebezpečné začať ho opravovať, keď vám 10 cm od hlavy lietajú kamióny. Vtedy je najmúdrejšie zavolať si odťahovú alebo asistenčnú službu, za ktorú si však priplatíte, na toto sa nevzťahuje PZP.

Google news
Nenechajte si ujsť žiadnu novinku! Sledujte nás na Google News a buďte vždy v obraze. Stačí jeden klik pre prístup k exkluzívnemu obsahu a najčerstvejším informáciám. Pripojte sa k našej rastúcej komunite informovaných čitateľov!

4 komentárov

Libuše Šumná

Libuše Šumná

02.03.2019 14:45

nevím, jestli bych to zvládla

Vaše meno:

Vladimír Ťahún

Vladimír Ťahún

12.03.2019 07:46

Alebo stačí mať poistku, kde je výmena kolesa v cene.

Vaše meno:

Anton Marek

Anton Marek

18.04.2019 08:58

Mal som tento článok čítať predtým ako som prvýkrát menil koleso :)

Vaše meno:

Anton Marek

Anton Marek

15.03.2021 12:21

v praxi som sa s tým celkom natrápil

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE

Google News logo

Odoberaj najdôležitejšie správy z kamzakrasou.sk cez Google News.