AUTO TEST: BMW X1, xDrive 20d – malý SAV v rukách ženy

Teší ma, že opäť mám možnosť testovať ďalšie malé SUV. Aj vďaka tomu bude môj test oveľa detailnejší a BMW X1 budem vedieť o to lepšie zhodnotiť z nášho ženského pohľadu. Najskôr som sa troška obávala ako ma prekvapí, no čím sme spolu trávili viac a viac času, tak sa moje obavy rýchlo rozplývali. Veď posúďte samy...

 

Obvykle auto dostávam na testovanie priamo od importérov. V tomto prípade musím poďakovať spoločnosti RIJA-Bavaria s.r.o., Nitra, ktorá mi bezplatne poskytla BMW X1.

 

Na autá, ktoré testujem, sa pozerám pohľadom ženy/matky/podnikateľky. Do testovania zapájam aj moje najbližšie okolie: deti, kamošky, ich deti, manžela... Nestranné postrehy ma obohacujú a usmerňujú pri písaní. Do BMW X1 som nasadla priamo v práci a vybrala sa vyzdvihnúť dcéru zo školy. Priznávam, prvé zoznámenie nebolo úplne očarujúce. Veď keď nasadnete do nového auta, prvé, čo urobíte, musíte si prispôsobiť sedenie a bočné, spätné zrkladlá... A tu začalo naše prvé oťukávanie.

 

Sedačka šoféra: chvíľku som hľadala tie správne tlačítka, kým som prišla na to, ako ju nastaviť. Prekvapenie: žiadna elektronika tu nebola! Všetko treba nastaviť manuálne! Áno, priznávam som rozmaznaná na automatické nastavovanie, a X1 ma dostala. Tento „nedostatok" som však autu o pár dní odpustila, a zdalo sa mi úplne prirodzené, že nastavovanie je manuálne. Toto bol asi jediný prvok z auta, pri ktorom mi dlhšie trvalo, kým som si používanie osvojila. Ale musíte ma ospravedlniť, naozaj to bolo len tým rýchlym prechodom z jedného prémiového auta do druhého.  

 

Pozri aj: AUTO TEST: Ženský pohľad na Crossover Toyota C-HR, hybrid 1,8 l

BMW X1 - interiér

Zdroj: Shutterstock®

Moja dcéra bola pri tom, ako som/sme sa „hrali" s nastavovaním sedadiel. Okrem toho, čo ešte ako prvé skúšate? Ja hľadám tlačidlo „štart-stop" systému. Nevyhovuje mi, ak mi motor vypína na každej križovatke. Tak sme teda s dcérou hľadali, kde to slávne tlačítko asi bude. Prešla som okom všetky dostupné tlačidlá a to správne som nenašla. Našla ho dcéra! Z jej bočného pohľadu bolo viditeľné. Je priamo vedľa štartovacieho tlačidla, ktoré ale pri jazde cez volant nevidíte. Musíte sa nahnúť z boku, aby ste ho uvideli a vypli. Toto tlačidlo pravidelne vypínam až pri jazde a to pri prvom vypnutí motora na križovatke, preto som nebola úspešná pri jeho hľadaní. Najskôr som nebola nadšená z jeho umiestnenia, veď treba dať pozor, aby som omylom nevypla motor. No po dlhšom čase som ocenila, že som si presne zapamätala, kde to tlačidlo hľadať. Poviete si, že je to blbosť, ale ja to považujem za dôležité. Keď sme dohrali s dcérou túto hru, povedala: „Mami, toto auto je pre trpezlivých!“. No po týždni testovania musím s ňou nesúhlasiť... Nedajte vždy na prvý dojem. Toto auto je pre akčných ľudí, a tí teda nebývajú trpezliví...

 

Zaujme ťa: Toto sa stane, keď sa obaríš! Aká je prvá pomoc pre popálený jazyk?

BMW X1 - vonkajší vzhľad

Zdroj: Shutterstock®

BMW X1 som testovala počas januára – obdobia zasnežených ciest a počas školského roka. Z tohto dôvodu sme sa nevydali na našu obvyklú „babskú jazdu", ale len na testovací víkend. Autom som najazdila cca 150 km v meste a 400 km diaľnica/mimo Bratislavy.

 

Mám dlhoročné skúsenosti s jazdou na BMW X3, tak som sa celkom tešila na jej mladšieho súrodenca. Nová generácia X1 xDrive je už na prvý pohľad dizajnérskym kúskom. Má nosné prvky, podľa ktorých presne viete, ktorému výrobcovi auto patrí. Navonok, pôsobí menšie, ale robustne a kompaktne.  Má predĺženú kapotu a v prednej časti je rozoznateľná mriežka chladiča BMW. Určite si ho nezameníte s iným typom auta. Vozidlo je dlhé 4439 mm, široké 2060 mm a vysoké 1612 mm. Prevádzková hmotnosť je 1625 kg, testovací motor bol dieslový  - s objemom 1995 cm3, s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. 

BMW X1, xDrive 20d

Zdroj: Shutterstock®

Testovacie jazdy v rámci Bratislavy dopadli na výbornú. Auto má ideálne rozmery, aby ste sa dostali tam, kam  potrebujete a aby ste zároveň bez problémov zaparkovali. Vrátim sa k nastaveniu sedadla vodiča. Je vymyslené tak, že máte dostatočný priestor na nohy (bez problémov aj šofér s výškou 190 cm), a jednak viete sedadlo nastaviť dostatočne vysoko. Čo pre vás znamená, že máte výborný výhľad. Nič vám nezavadzia a nič vás neruší. Nemáte žiadne rušiace prvky. Zadné sedadlá už nie sú riešené až tak veľkoryso. Je tam menej miesta pre nohy, 3 dospelé osoby na dlhšiu  cestu asi nie, ale pre 4-člennú rodinu určite áno. Otestovala som aj detský kočík. Vanička z hlbokého kočíka sa pohodlne dá položiť na zadné sedadlá alebo aj do kufra. Okrem toho sedadlá sú vybavené systémom ISOFIX na uchytenie detskej sedačky. Bezpečnosť nadovšetko. Inak X1 získalo všetkých 5* bezpečnosti v testoch Euro NCAP v oblasti ochrany dospelých aj detí ( v oboch detských kategórií 18-mesačné, 3-ročné).

 

Objem batožinového priestoru je 505 l, dá sa zväčšiť posúvaním zadných sedadiel. Ak je však užívateľom auta matka s deťmi, ktoré vozí na zadných sedadlách, túto možnosť využije príležitostne.

 

Príjemne ma prekvapilo odhlučenie interiéru. Aj keď išlo o dieslový motor, nerušil vás. Tak isto je výborne odhlučnený podvozok, ktorý tlmí zvuky po prejdení nerovností. Motor „zahučí" až keď to preženiete s plynovým pedálom. Celkove auto na mňa pôsobilo viac športovo-akčne. Mám rada razantnejšie šoférovanie, asi preto som si s autom „sadla". Je celkove tvrdšie, dobre sedí v zákrutách, „nepláva", a máte v ňom pocit bezpečnosti.  Tú bezpečnosť som otestovala v jazde na snehu.

 

Testovali sme: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi – kde kráľovnou som jááá

interiér v BMW X1

Zdroj: Shutterstock®

Testovanie na diaľnici

Mimo Bratislavu som sa dostala až cez víkend. Ráno, keď som odchádzala, svietilo slniečko, ale na večer, keď som sa vracala, úspešne snežilo. A to tak, že jednak nebolo dobre vidieť a ani cestári nestíhali. To znamenalo jazdu na zasneženom podklade, s vyjazdenými dráhami a klzkom povrchu. Nemám rada takéto podmienky! Ale aspoň som si mohla otestovať xDrive, ktorý aktívne presmerovával krútacie momenty medzi nápravami. Naozaj som sa cítila bezpečne, ako auto „sedelo“ a prekonávalo snehové prekážky, ale zároveň som si musela dávať pozor, aby som sa nedala uniesť týmto pocitom bezpečnosti, že na ceste sa nešmýka. Bola to  dobrá ukážka toho, čo dnešné technológie dokážu. Ale pozor, s akýmkoľvek dobrým systémom bezpečnosť jazdy v konečnom dôsledku záleží na šoférovi. xDrive je úžasný, ale nie všemocný.

 

Odporúčame: Je pohár vína denne zdravý? Prekvapí ťa, čo na to hovorí veda!

head-up displej

Zdroj: Shutterstock®

Technologické vychytávky:

Nebudem opisovať všetky technológie, ktoré uvádza výrobca.  To si môžete prečítať stránke predajcu. Opíšem len systémy, ktoré sa mi páčili a ktoré som si užila.

  • Head-up displej na čelnom skle je plnofarebný a premieta relevantné jazdné informácie v zornom poli vodiča. Bola to pre mňa taká kontrolka, ako rýchlo idem a aká je vlastne povolená rýchlosť. Veľmi ľahko som si zvykla, že túto informáciu mám stále pred očami a nemusím hľadať očami tachometer.
  • Navigačný systém používam a mám rada také, ktoré sa dajú intuitívne ovládať. BMW patrí medzi moje obľúbené.
  • Parkovacie senzory uľahčujú parkovanie a manévrovanie.  Je to taká moja poistka, čo si môžem ešte s auto dovoliť. Keď na aute nie sú, mám pocit, že som prišla o tretie oko.
  • Driving asistent je kombináciou kamerových systémov, informácií o rýchlostnom limite, varovné opustenie jazdného druhu, kolízne varovania a varovanie pred chodcami s funkciou mierneho brzdenia v meste. Veľa informácií v jednej vete. Skúsim zjednodušiť. Osobne nemám rada nad sebou ešte nejakú kontrolu. Tento systém znamená, že vás ešte niečo kontroluje. Auto začne pípať, hlásiť, brzdiť, vyrovnávať v takých situáciách, že to vôbec nečakáte. Výstražný zvuk vás okamžite preberie, zvýši sa vám  krvný tlak, lebo v prvom momente netušíte, o čo ide.  Musím uznať, že táto funkcia vie nielen kontrolovať, ale aj veľa zachrániť. Mne osobne zachránila mierny ťukanec. Toto auto je tvrdšie, pevnejšie, všetky ovládače sú robustnejšie. Ja mám auto, kde nie sú veci až v takom „športovom" režime. Stála som na križovatke na červenej s nohou na brzde. Len som dobre nazatlačila, preto sa auto pomaly posúvalo dopredu. Nakoľko som sa venovala skrášľujúcej činnosti, nevšimla som si, že sa auto hýbe. Nebyť zvukového signálu, ktorý ma prebral, asi by som bola jemne ťukla do auta stojaceho predo mnou. Od tohoto okamihu som si dala väčší pozor, akou silou tlačím na brzdu.  A ešte raz som nahlas poďakovala: „Vďaka BMW za tento kolízny systém!" 
parkovacie senzory

Zdroj: Shutterstock®

Samotný pocit z jazdy

Ako som už vyššie písala, naše zoznámenie nebola láska na prvý pohľad. Ale s najazdenými kilometrami som si nielen zvykla, ale sa aj prestavila na iný režim. Auto poskytuje pocit voľnosti, bezpečnosti, rýchlosti a nezávislosti. Je to taký malý rebel, ale dobre skrotiteľný aj v rukách ženy. Niekedy môžete mať akékoľvek silné a dobré auto, a auto má proste navrch nad vami. Aj tieto situácie som zažila. Ale BMW X1 by som doporučila tým, ktorí majú veľa energie, sú aktívni, vedia ísť občas na hranu ale zároveň potrebujú vyššiu bezpečnosť. Určite to nie je lacné auto, za túto sumu si asi viete vybrať inú triedu z konkurenčných áut, ale musíte vedieť čo hľadáte. Treba vyskúšať a až potom sa rozhodnúť. 

BMW X1 - batožinový priestor

Zdroj: Shutterstock®

Technické parametre:

  • Testované vozidlo: BMW X1 x Drive 20d, model xLine
  • Motor objem: 1995 cm3
  • Výkon motora: 140 kW
  • Palivo: nafta
  • Prevodovka: automatická 8 stupňová
  • Cena s DPH: 50 620 EUR s DPH

 

Moje hodnotenie (1-5*):

  • Jazda v meste: 5* ideálna veľkosť na parkovanie ale aj manévrovanie po mestských cestách    
  • Jazda mimo mesta: 4* trošku tvrdšie auto

                                    5* jazdenie v snehu, ľadovom povrchu

  • Terén: netestovala som, myslím, že bude patriť k lepšiemu štandardu
  • Spotreba: 4* (v meste som mala cez 6 l/100 km, mimo mesta okolo 5,5 l/100 km)
  • Miesto na zadných sedadlách:  4* dostatočne priestranné, ale nie pre 3 dospelých
  • Batožinový priestor:  4* dostatočný
  • Interiér: 5*  subjektívne hodnotenie
  • Ergonónia: 4* ovládacie prvky (mala som občas chaos), vyššie sedenie, volant mi padol do ruky 
  • Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie

 

Auto do testu našej redakcii zapožičala https://rijabavaria.sk/.

 

 

Pozri aj: AUTO TEST: Žena, deti, pes a Audi Q7 3,0 TDI quattro TT8

BMW X predná maska

Zdroj: Shutterstock®

FOTOGALÉRIA:

Google news
Nenechajte si ujsť žiadnu novinku! Sledujte nás na Google News a buďte vždy v obraze. Stačí jeden klik pre prístup k exkluzívnemu obsahu a najčerstvejším informáciám. Pripojte sa k našej rastúcej komunite informovaných čitateľov!

4 komentárov

Ľubica Šťastná

Ľubica Šťastná

28.01.2018 14:02

Šikovné autíčko.

Vaše meno:

Soňa Kelemenová

Soňa Kelemenová

29.01.2018 10:49

BMW je BMW.... bezpečnosť nadovšetko...

Vaše meno:

jaro vetrik

jaro vetrik

05.06.2018 19:48

Ako chlap musim uznat ze toto auticko by som doprial nie len svojej zene ale aj sebe.....

Vaše meno:

Inge Hájeková

Inge Hájeková

24.08.2018 11:19

:-)) X1 je "živé" auto... verím, že by sa vám páčilo

Anton Marek

Anton Marek

15.03.2021 13:13

podarené BMW, zdá sa, že zvláda všetko čo treba.

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE

Google News logo

Odoberaj najdôležitejšie správy z kamzakrasou.sk cez Google News.