Nový model Jeep Compass patrí do segmentu kompaktných SUV (ako Nissan Qashqai, Škoda Karoq, VW T-Roc...). Ide o druhú generáciu s vylepšeným atraktívnym dizajnom a najnovšími technológiami. Kategória SUV je rýchlo rastúca a predpokladá sa, že do roku 2020 jej podiel na predaji bude takmer 20 percent. Pozrime sa teda bližšie na jeho prednosti.
SUV (športové úžitkové vozidlo) je kombináciou výhody terénnych vozidiel s komfortom a vlastnosťami klasických osobných automobilov. Výhodou je ich vyšší podvozok, väčší priestor vo vnútri aj v batožinovom priestore. Tým, že je vozidlo mohutnejšie, lepšie chráni posádku auta. Zároveň zostalo komfortné a ľahko ovládateľné. Dnes už častejšie aj s pohonom 4x4. Menšou nevýhodou je vyššia spotreba paliva a manévrovateľnosť v meste, pri parkovaní. Tento hendikep ustupuje s novou technológiou natáčania všetkých štyroch kolies. Čo z toho nájdeme v Compasse?
Testovala som model: Jeep Compass 2,0 l Multijet, 170 k – s automatickou prevodovkou, pohonom 4x4. Ďakujem spoločnosti FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES ČR s.r.o. za bezplatné poskytnutie auta.
Pozri tiež: Ženský pohľad na: Alfa Romeo Giulia Q2 - kráska s talianskou eleganciou
Čakalo na mňa krásne výrazné farebné autíčko. Fakt neprehliadnuteľné. A nebolo to len farbou – oranžová pastelová Spitfire! Inak, ak by ste si konfigurovali auto, viete si vybrať z desiatich odtieňov. A minimálne štyri z nich sa mi páčia. Táto farba ešte viac zdôraznila jeho športový vzhľad. Inak, test na verejnosti. Zastavili ma až dve susedy, že aké pekné auto to testujem :)!!! To sa mi stalo len po druhýkrát v priebehu mojich testovaní. No a že farba nie je dôležitá.
Módne tvary karosérie sú postavené na platforme Fiatu 500 a Jeepu Renegade. Vpredu dominuje maska (sedemotvorová), ktorá pripomína Grand Cherokee. Predné svetlomety majú čierny obrys, čím zdôrazňujú osobnosť Jeepu. Denné svetlomety sú dodávané so svetelným pásom LED. Proste veľa detailov, ktoré auto robia elegantno-športovým.
Jeep Compass - interiér
Otvárame dvere a vstupujeme do interiéru. Cítiť, že ide o menšie priestory. Sedenie za volantom bolo pre mňa ešte ako-tak pohodlné, no môj manžel si nevedel ani po piatich minútach nastaviť sedadlo vodiča. Stále mal pocit, že ho tlačí smerom dopredu. No takto... Tých nastavení sedadla je o dosť menej, ako sme zvyknutí u európskych výrobcov. A áno, manžel je vyšší, takže osoby nad určitú výšku budú mať obmedzenejšie priestory. Časom si zvyknete. Otázkou je, z akého auta prestupujete. Na toto sedenie si musíte jednoducho zvyknúť.
Palubná doska je z jednoliateho tvrdého plastu. Na mňa pôsobí dosť pracovne. Jemne zaostáva aj ergonomika, aj keď sa zlepšuje oproti minulým modelom. Compass je vyrobený podľa amerických štandardov, to je jednoznačne cítiť. Vystupuje z neho 7-palcový displej štvorcového tvaru. Pomocou tlačidiel na volante si môže vodič upraviť obrazovku tak, aby ukazovala informácie, ktoré potrebuje.
V systéme Uconnect je hands-free telefonovanie, posielanie správ a funkcie rádioprijímača. Škoda, že reakcie infotainmentu nie sú rýchlejšie. Našťastie, zachovali sa aj nejaké klasické tlačidlá (napr. na ovládanie hlasitosti rádia). V strednej časti palubnej dosky je umiestnený stredový tunel, kde je ovládač nastavenia pohonu všetkých štyroch kolies. Mne celkom „padol do ruky“ volant, ktorý je potiahnutý kožou.
Čo sa týka sedenia vpredu, máte dostatok miesta. Ak však hovoríme o pasažieroch na zadných sedadlách, nie som si tak istá. Compass je síce homologizovaný ako päťmiestny, ale pohodlne sa odvezú štyri osoby. Toho miesta na šírku a ani na výšku nie je prehnane. A ani to sedenie nie je úplne pohodlné. Testované našimi deťmi nad 150 cm: „Mami, a kedy budeš mať konečne už to naše auto?“ No čo vám poviem, rozmaznaní puberťáci.
Neprehliadni: Ženský pohľad na: Touareg Elegance 3.0 V6 - auto z blízkej budúcnosti
Jeep Compass - batožinový priestor a podvozok
Batožinový priestor má 438 litrov (pri verzii s opravnou sadou, ktorá je v trojúrovňovom podlahovom priestore). Ak budete mať v aute plnohodnotnú rezervu, objem kufra je iba 368 litrov. Keďže hovoríme o SUV, vôbec to nie je veľa. Musíte myslieť ekonomicky nielen pri balení. Výhodou je, že viete sklopiť zadné sedadlá. Tak ak toto využijete, nie ste na tom až tak zle.
Podvozok: aj keď meno Jeep je symbolom terénnych vozidiel, tak Compass nie je úplne vhodný do terénu. Trošku som ho testovala v kopcoch s ílovitým podkladom a mala som čo robiť, aby auto nezapadlo. Podľa sledovania aj iných recenzií, nie som jediná, čo si to myslí.
Pár slov k motoru. Dvojlitrový vznetový motor s výkonom 170 k a s automatickou prevodovkou. Zdalo sa mi, že to bude dobrá voľba. Po naštartovaní je hlučnejší, ak sa zahreje, výrazne sa utíši. Automatické radenie bolo v pohode pri pokojnej jazde. Ak však začnete tlačiť na plyn, nestíha. Začne „cukať". Určite je vhodnejšie pre pohodových šoférov a tých, ktorí často netlačia plynový pedál k zemi.
Ak ide o spotrebu, tabuľky hovoria – mesto: 6,6 l/ 100 km, mimo mesta: 5,1 l/100 km. Zmiešaná spotreba: 5,7 l/100 km. Moja spotreba bola okolo 5,9 l/100 km. Ak sa s autom zoznámite, určite budete mať nižšiu spotrebu.
Čo dodať na záver ku Compassu? Pre mňa je exteriér dokonalejší a lákavejší ako interiér a technické vlastnosti auta. Dá sa povedať, že „klame telom“ :). Na druhej strane, kto má rád americké autá a tzv. „pracantov“, tak si príde na svoje. Ak si ho chcete kúpiť z dôvodu prekonávania poľných ciest na chatu alebo kvôli zľadovateným povrchom v meste, tak ste na správnej adrese. Ale do náročného terénu radšej nie. Uvažovala by som o ňom ako o druhom aute do rodiny. Ak už máte zaparkovaný Grad Cherokee a Jeep je proste vaša srdcová značka. Ale, našťastie, každý sme iný a pre každého z nás je dôležitá iná vlastnosť auta. Preto je najlepšie vyskúšať a overiť v praxi, čo nám najlepšie sadne.
- Testované vozidlo: Jeep Compass 2,0 l Multijet, 170 k
- Motor objem: 1956 cm3
- Výkon motora: 125 kW/170 k
- Prevodovka: automatická 9 stupňová
- Cena s DPH: 36.550 EUR s DPH
Odporúčame: Ženský pohľad na: Citroen C3, PureTech 82 - „milá autokabelka“
Moje hodnotenie (1-5*):
- Jazda v meste: 3,5* ľahké manévrovanie
- Jazda mimo mesta: 3,5* pocit bezpečnosti
- Terén: 3*
- Spotreba: 4*
- Miesto na zadných sedadlách: 3*
- Batožinový priestor: 3*
- Interiér: 3* subjektívne hodnotenie
- Ergonónia: 3* ovládacie prvky
- Exteriér: 5* subjektívne hodnotenie