Orgánové hodiny: Kedy je najlepšia hodina na prijímanie liekov?

Každé dve hodiny sa v ľudskom tele mení aktivita orgánov. Počas dňa je vždy nejaký orgán na vrchole a netreba ho preto nadmerne zaťažovať, ďalší je v útlme a môže spôsobovať rôzne nepríjemnosti. Orgánové hodiny sú akási verzia biologických hodín, ktorými telo postupne prechádza za dvadsaťštyri hodín.

 

Poďme sa spoločne pozrieť na orgánové hodiny a to, aký význam zohrávajú v živote človeka. Pochopíte na nich niektoré dôležité veci, ktoré ste si určite všimli aj sami na sebe, no nepripisovali ste im význam v súvislosti s aktivitou orgánov. Ľudský organizmus si vedie svoj presne načasovaný režim dňa, ktorý nezávisí od našich plánov. Žije princípom presne načasovaného poriadku, ktorý je daný orgánovými hodinami. Tie sú presné a nemenné.

 

Pozri aj: Ako správne umývať ovocie a zeleninu? Tieto chyby robíme!

Biorytmické hodiny

Zdroj: Shutterstock®

Tieto biologické hodiny ,,tikajú" rytmicky a bunky jedna s druhou ladia, čím sa synchronizuje ich práca, výsledkom čoho je spoločný pulz. Všetky tieto biologické zmeny sa udejú počas dvadsiatich štyroch hodín. Tomuto rytmu človek podlieha  počas celého dňa, ovplyvňuje náš spánok, teplotu tela, krvný tlak a iné.

 

Systém sa radí k tradičnej čínskej medicíne, kde vznikol už počas staroveku. Alternatívnymi metódami dokázali účinne liečiť rôzne ochorenia aj s pomocou orgánových hodín, pretože presne vedeli, kedy je najlepší čas na prijímanie liekov. Orgánové hodiny sú v našich končinách nastavené podľa zimného času, v lete teda musíme jednu hodinu pripočítať (telo nedokáže vyhodnotiť umelý posun v čase).

orgánové hodiny pečeň

Zdroj: Shutterstock®

Jedna až tretia hodina v noci

Najvyššia aktivita – pečeň, najnižšia – tenké črevo
 

V týchto hodinách je najaktívnejšia pečeň, telo sa detoxikuje  a regeneruje samé seba (najlepšia by na to mala byť poloha ležmo). Je teda nanajvýš nevhodné v tomto čase jesť (o to viac tučné a mastné jedlá) a piť alkohol! Súvisí s tým aj fakt, že tenké črevo vykazuje najmenšiu aktivitu a nie je schopné spracovávať potravu (potrava takto prijatá v tele odhníva v tráviacom trakte). Mozog je v útlme – ak šoférujeme, hrozí riziko mikrospánku!

 

Tretia až piata hodina nadránom

Najvyššia aktivita – pľúca, najnižšia – močový mechúr

 

V túto dobu sa často budia fajčiari, astmatici a ľudia, ktorí majú dýchacie problémy. Taktiež tí, ktorí majú problém s močovým mechúrom chodia v tomto čase na toaletu. Ak sa o tomto čase samovoľne zobudíte, môžete zažívať pocity strachu a úzkosti, bezmocnosti. Vnímanie je skreslené a problémy sa nám zdajú nepredstaviteľné (v skutočnosti to tak vôbec nie je).

raňajky do postele - ovocný šalát

Zdroj: Shutterstock®

Piata až siedma hodina ráno

Najvyššia aktivita – hrubé črevo, najnižšia – obličky

 

Je vhodný čas na vyprázdňovanie – hrubé črevo začína pracovať. Keďže sú pasívne obličky, nie je vhodný čas na prijímanie veľkého množstva tekutín (napríklad 1,5 litra a viac).

 

Siedma až deviata hodina ráno

Najvyššia aktivita – žalúdok, najnižšia – obehový systém

 

Je najvhodnejšia doba na prijímanie potravy – žalúdok ju najlepšie spracuje. Mali by ste sa zamerať na výdatné jedlo. Zaraďte o tomto čase do jedálnička ovocie bohaté na vitamíny. Telo potrebuje v tomto čase teplo. V týchto hodinách sa neodporúča sprchovanie, hlavne nie v studenej vode, keď už, voľte teplú a horúcu vodu a nepite chladené nápoje. Začína stúpať psychická aktivita.

mikrospánok počas šoférovania

Zdroj: Shutterstock®

Deviata až jedenásta hodina doobeda

Najvyššia aktivita – slezina a pankreas, najnižšia – trojitý ohrievač

 

V tomto čase telo najlepšie spracováva sladkosti – dobrá správa pre všetky mlsné jazýčky. Nie je však vhodná doba na konzumovanie alkoholu. Neodporúča sa ani fyzická záťaž, no naopak, duševné schopnosti v tomto čase dosahujú vrchol.

 

Odporúčame: Výber kvalitného šampónu: Čo by vlasová kozmetika nemala obsahovať?

 

Jedenásta až trinásta hodina

Najvyššia aktivita –  srdce, najnižšia – žlčník

 

Počas tejto doby sa neodporúča zaťažovať srdce – paradoxne, je čas obeda, ale nemali by sme organizmus zaťažovať veľkým množstvom potravy, kávou, alkoholom alebo inými stimulujúcimi látkami. Naše telo je v útlme – je nevhodné šoférovať. Odporúča sa na chvíľu si zdriemnuť (samozrejme, ak ste doma).

orgánové hodiny cvičenie

Zdroj: Shutterstock®

Trinásta až pätnásta hodina popoludní

Najvyššia aktivita – tenké črevo, najnižšia – pečeň

 

Tenké črevo v týchto hodinách zásobuje telo potrebnou energiou, pretože spracováva živiny z potravy. Stúpa fyzická výkonnosť, a preto sa skvele hodí vykonávať športovú aktivitu. Ľudia, ktorí trpia problémami s pečeňou v tomto čase cítia ospalosť.

 

Pätnásta až sedemnásta hodina popoludní

Najvyššia aktivita – močový mechúr, najnižšia – pľúca

 

Telo dosahuje tzv. druhý výkonnostný vrchol, preto je vhodná (a najvhodnejšia) doba na nejakú športovú aktivitu. Čo sa týka močového mechúra, treba prijať veľa tekutín. Organizmus o tomto čase lepšie spracováva aj výdatnejšie jedlá.

večerná šálka kávy

Zdroj: Shutterstock®

Sedemnásta až devätnásta hodina

Najvyššia aktivita – obličky, najnižšia – hrubé črevo

 

V týchto hodinách zvýšme príjem tekutín. Najneskôr však do devätnástej hodiny, neskôr už si zbytočne zaťažujeme obličky. Neprijímajte ani látky, ktoré by telu škodili, v tomto čase by sa už nemala piť káva. Dávajte si pozor na obličky – udržujte ich v teple. Celkovo je najlepší čas na odpočinok v teple.

 

Devätnásta až dvadsiata prvá hodina večer

Najvyššia aktivita – obehový systém, najnižšia – žalúdok

 

Naše telo je o tomto čase najcitlivejšie. To znamená, že najlepšie zúžitkuje lieky, vitamíny, maste a akúkoľvek liečbu. Taktiež to platí aj v sfére kozmetiky (masky, pleťové krémy, pílingy a pod. pôsobia účinnejšie). Nevhodné sú však bolestivé zákroky, nečistíme si preto pleť hĺbkovo, ťažšie sa znáša epilácia, holenie apod. Je ideálna doba na štúdium. Ľudia, ktorí majú problémy s trávením by už o tomto čase nemali jesť.

 

Mohlo by ťa zaujať: Mole v šatníku: Ako sa zbaviť týchto požieračov oblečenia?

spánok orgánové hodiny

Zdroj: Shutterstock®

Dvadsiata prvá hodina až dvadsiatatretia hodina

Najvyššia aktivita – trojitý ohrievač, najnižšia – slezina a pankreas

 

Neprijímajte kávu, alkohol, stimulujúce látky a pod., pretože telo sa pripravuje na spánok. Nie je dobré ani nijakým spôsobom aktivovať organizmus – športom či podpornými látkami. Ak nechceme pribrať, tak o tomto čase už neprijímame potravu, pretože sa nespracuje a telo ju uskladní vo forme tukov.

 

Dvadsiata tretia hodina až jedna hodina

Najvyššia aktivita – žlčník , najnižšia – srdce

 

V tomto čase by sme už mali spať, aby sme nazbierali potrebnú energiu do ďalšieho dňa a hlavne energiu pre orgány, ktoré počas spánku pracujú. Chorí na žlčník sa v týchto hodinách budia. Ak nepociťujete bolesti, alebo nemáte problémy so žlčníkom,  nočné vstávania môžu signalizovať práve problém so spomínaným orgánom.

 
11 komentárov
Zdenka Slahučková

Zdenka Slahučková

20.11.2017 00:05

Dobre vedieť!

Vaše meno:

Marcel Maňák

Marcel Maňák

20.11.2017 00:39

To som ani netušil, rád si nechám poradiť.

Vaše meno:

Soňa Kelemenová

Soňa Kelemenová

20.11.2017 08:18

a práve pre toto verím čínskej medicíne.......

Vaše meno:

Martina Varhaníková

Martina Varhaníková

20.11.2017 12:26

Na mňa tá 3-5 hodina sedí..budím sa okolo 4 hod na pocit močenia, alebo len tak. Fajčiar a ani astmatik nie som. A je pravda, ak konzumujeme jedlo po 21. hodine, tak ešte ráno máme poocit plnosti v žalúdku.

K tej 19-21 hod. Do činnosti sa dostáva obal srdca, krv. V tejto dobe človek veľmi dobre vníma. Je to čas vhodný na počúvanie hudby a divadelných hier, ale takisto najúčinnejší pre pôsobenie antibiotík, alebo pre aplikáciu krému na bolestivé miesta...teda okrem kozmetiky. :o)

Ešte tak sa naučiť meridianovú masáž, aby sme si vedeli odblokovať dráhy a zdravo fungovali . :O)

Vďaka za podnetný článok.

Vaše meno:

janko komada

janko komada

20.11.2017 13:23

no teda to som ani nevedel

Vaše meno:

Milka Damašková

Milka Damašková

20.11.2017 22:05

Škoda že nie vždy je možné sa týmito hodinami riadiť..

Vaše meno:

Helena Zobková

Helena Zobková

20.11.2017 23:09

Niektoré detaily svojho režimu musím prehodnotiť :D

Vaše meno:

Helena Zobková

Helena Zobková

23.11.2017 11:18

Tento kalendár ma riadne motivoval, denný režim som si upravila.....hlavne spánok a jedálniček :)

Mária Chromíková

Mária Chromíková

21.11.2017 08:36

Zaujímavý článok, musím si ho zapamätať.

Vaše meno:

Mária Maxianová

Mária Maxianová

21.11.2017 14:31

budem si to musieť vyvesiť na nástenku

Vaše meno:

Tomáš Kamenár

Tomáš Kamenár

21.11.2017 17:03

ideálne je žiadne lieky nebrať

Vaše meno:

Soňa Krátka

Soňa Krátka

11.12.2017 18:41

zaujímavé, ešte si to pamätať

Vaše meno:

autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE