Vieš, čo sú hypnagogické zášklby? Možno si to zažila aj ty!

Ľudské telo robí niekedy naozaj čudné veci. Spomenúť si trebárs môžeme na zimomriavky, nazývané i husia koža. Ten pocit, keď sa na koži objavia akési zaoblené hrbolčeky, chlpy sa postavia a prípadne sa aj dostaví mravčenie na koži, pozná asi každý. Ide spravidla o reakciu na zvýšenú stratu tepla, ktorej cieľom je úniku tepla z tela zabrániť. 

Zimomriavky však môžu vznikať aj ako reakcia na tlak, vibrácie, chemické látky či dokonca rôzne emócie, vrátane stresu, vzrušenia, radosti. Podivuhodnou záležitosťou sú aj takzvané hypnagogické zášklby. Viete, o čo ide? Týkajú sa vysokého percenta populácie. Zistite viac!

Čo sú hypnagogické zášklby?

Takzvané hypnagogické zášklby súvisia s naším spánkom. Ide o spontánne a rýchle zášklby svalstva tela, a to hlavy, trupu alebo aj končatín, ktoré sa prejavujú počas zaspávania. Objavujú sa v rannej fáze spánku, respektíve pri prechode medzi bdelým stavom a spánkom (hypnagógia – stav mysle medzi spánkom a bdelosťou).

Trhlo vám niekedy počas zaspávania svalom alebo skupinou svalov, čiže niektorou časťou tela a zobudilo vás to? Tak práve tento jav nazývame hypnagogický zášklb.

Pri zaspávaní sa zníži srdcová frekvencia, spomalí sa dýchanie a svaly sa uvoľnia. Predpokladá sa, že aktívny mozog v tejto fáze chybne vníma človeka v stále bdelom stave, no zároveň registruje, že svaly sa nehýbu. Preto vydáva signál a dochádza k mimovoľnej krátkej kontrakcii svalov (tzv. myoklonus). 

Hypnagogické zášklby môžu byť sprevádzané pocitom padania alebo aj vizuálnymi halucináciami, napríklad pozorovaním zábleskov. Po nich nasleduje spomínané trhnutie, ktoré môže, ale nemusí narušiť proces zaspávania, teda si ich človek nemusí všimnúť. Spánkové zášklby pravidelne zažíva asi 70 % populácie. 

Odporúčame: ​HPV vírus – ako sa prenáša, čo spôsobuje a čo by sme o ňom mali vedieť?

spánok

Zdroj: Depositphotos

Čo zvyšuje riziko výskytu hypnagogických zášklbov?

Za hypnagogickými zášklbmi nemožno hľadať žiadne konkrétne príčiny. Odborníci ich vysvetľujú obvykle ako následok uvoľňovania svalstva počas zaspávania v kombinácii so zvýšenou hladinou adrenalínu v krvi. Hovorí sa však o viacerých faktoroch, ktoré zvyšujú riziko ich výskytu.

Vyššia pravdepodobnosť vzniku hypnagogických zášklbov pri zaspávaní sa spája s:

  • požívaním alkoholu pred spánkom,

  • pitím kávy a kofeínových nápojov pred spánkom,
  • príjem stimulantov vo večerných hodinách,
  • nadmerným stresom a úzkosťami počas dňa, 
  • nedostatkom spánku
  • fyzickým vyčerpaním,
  • cvičením vo večerných hodinách,
  • nepravidelným spánkovým cyklom (zaspávanie a vstávanie v odlišných časoch).

Môžu hypnagogické zášklby signalizovať zdravotný problém?

Existuje aj teória, že výskyt hypnagogických zášklbov súvisí s našimi predkami. Podľa niektorých vedcov ide o zdedený reflex. Predpokladá sa, že podobné pocity kedysi zažívali primáty spiace na stromoch, ktoré sa pri padaní na zem v poslednej chvíli vďaka takémuto trhnutiu prebudili a mali šancu sa zachytiť. 

V každom prípade platí, že hypnagogické zášklby nie sú pre nás nebezpečné, hoci môžu byť do istej miery nepríjemné. Nie sú spravidla znakom žiadnej neurologickej poruchy, no môžu sa častejšie vyskytovať napríklad u ľudí s narkolepsiou (spánková porucha) alebo úzkostnými poruchami. 

Taktiež sa môžu objavovať pri obštrukčnom spánkovom apnoe alebo syndróme nepokojných nôh. V prípade ich veľmi častého a pravidelného výskytu je vhodné konzultovať problém s lekárom. 

Odporúčame: ​Rakovina kože ohrozuje každého z nás. Tu je 7 hlavných zásad prevencie!

pitie kávy pred spánkom

Zdroj: Depositphotos

Ako podporiť kvalitný spánok?

V prípade, že chcete znížiť množstvo hypnagogických zášklbov, môžete urobiť pár preventívnych opatrení. V prvom rade je potrebné znížiť mieru stresu. Samozrejme, stresu sa nedá úplne vyhnúť, no snažte sa uvoľniť aspoň vo večerných hodinách, a to napríklad pomocou kúpeľa, aromaterapie, jogy, kníh či hudby. Pred spaním sa tiež odporúča vyhýbať cvičeniu a nadmernej fyzickej námahe.

Taktiež zabudnite na kávu, iné kofeínové nápoje a alkohol vo večerných hodinách. Kvalitný spánok môžete podporiť aj vytvorením vhodných podmienok na nočný odpočinok. Miestnosť, kde človek spí, by mala byť dôkladne zatienená, chladná a tichá. Je potrebné eliminovať rušivé elementy, vrátane svetelných či zvukových prvkov. 

Pre dobrý spánok je tiež potrebný kvalitný matrac a dobrý vankúš. Pre naše telo je najlepšie, ak zaspávame a vstávame v približne rovnakom čase. 

Ďalšie zvláštne spánkové javy:

  • spánková paralýza – stav medzi spánkom a bdením, počas ktorého si mozog, takpovediac, iba čiastočne uvedomuje realitu, ale zároveň ju nevie úplne odlíšiť od sna, jedinec nedokáže ovládať svaly (ani používať hlasivky, a teda hovoriť a kričať) a má pocit takmer úplného ochrnutia vôľou ovládaného svalstva,
  • námesačnosť – odborne somnambulizmus, ide o poruchu spánku prejavujúcu sa komplexným motorickým správaním v spánku, teda chodením a robením rôznych vecí počas spánku,
  • somnilógia (hovorenia zo spánku) – veľmi často sa dostavuje pri živých snoch a nočných morách, častejšie sa tento jav objavuje u detí,
  • bruxizmus – ide o škrípanie zubov, je vyvolané mimovoľným rytmickým sťahovaním žuvacích svalov, rovnako môže súvisieť so stresom, niekedy sa objavuje aj v priebehu dňa.

0 komentárov
autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE